• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriladdare

F

F.d. 30004

Guest
Hej på er!
Jag skulle gärna vilja ha tips på en bra batteriladdare som ska användas för att ladda utplockade bodelsbatterier under vintern.
Hälsningar// Sven-Olof

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare

En slik vil løse alle ladeoppgaver. Ctek MXS 7.0. Har brukt en slik i mange år, og må bare anbefales.

Spec:
MXS 7.0 er den perfekte universalladeren for 12V. Den er ideell for lading av større batterier som i campingvogner, fritidskjøretøyer, båter og biler. Disse kjøretøytypene krever ofte at laderen har egenskaper som løser en lang rekke batterirelaterte problemer. MXS 7.0 tilbyr egenskaper som batteridiagnose som viser om batteriet kan motta og holde på ladingen, en spesiell gjenopprettingsfunksjon som gjenoppretter syrelagdelte og dyputladete batterier, unik vedlikeholdslading, modus for lading ved lav temperatur, og lading av krevende AGM-batterier (for eksempel Optima). Den har i tillegg en strømforsyningsmodus som gjør det mulig å fjerne batteriet fra kjøretøyet uten at viktige konfigurasjonsdata går tapt.

MXS 7.0 er en fullautomatisk 8-trinnslader med ladestrøm 7A for 12V-batterier med kapasitet 14-150Ah, og den er også egnet til vedlikeholdslading av inntil 225Ah-batterier. Laderen overholder IP65 (sprutsikker og støvsikker), er konstruert for å beskytte kjøretøyelektronikken, forårsaker ingen gnister, og er beskyttet mot feil polaritet og kortslutning. Den leveres med 5 års garanti.

F

F.d. 55128

Guest

Jag testkör just nu en MXS 10. Dvs, storebror till den som Rusken skriver om.
Det blir intressant att se hur batterierna till husbilen mår efter en längre tids användning med laddning/användning samt underhållsladdning. Fördelen med CTEK laddarna är just den automatiska 8-stegs laddningen som laddaren använder sig av.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Sven-Olof,

Ifall du inte redan har en bra batteriladdare.
Då skulle jag rekommendera någon av dessa, kan användas till det mesta.

Ctek, du kan gå in och klicka i dina behov för att hitta en lämplig laddare
www.ctek.com

Exide,
Exide Technologies, batterier och laddare LADDARE » Exide Technologies, batterier och laddare

Jag har själv en Exide 12/7, samt en Ctek MSX 7.0
Jag är mycket nöjd med båda, och anser dessa likvärdiga
samt har "alla" finesser.

+ till Exide'n som har inbyggd temp.givare i klämman samt inbyggd ficklampa.

Senast ändrad:
F

F.d. 55128

Guest

CTEK MXS 10 har också en extern tempgivare som ska känna av omgivningen och ge optimal laddning till batteriet (extra kabel som man placerar på lämpligt ställe). Men inte någon lampa som Exide (kul detalj) :)

Sven-Olof,

Ifall du inte redan har en bra batteriladdare.
Då skulle jag rekommendera någon av dessa, kan användas till det mesta.

Ctek, du kan gå in och klicka i dina behov för att hitta en lämplig laddare
www.ctek.com

Exide,
Exide Technologies, batterier och laddare LADDARE » Exide Technologies, batterier och laddare

Jag har själv en Exide 12/7, samt en Ctek MSX 7.0
Jag är mycket nöjd med båda, och anser dessa likvärdiga
samt har "alla" finesser.

+ till Exide'n som har inbyggd temp.givare i klämman samt inbyggd ficklampa.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 19522

Guest

Jag håller med ovanstående. CTEK är bra grejjer och de har hjälpt mig genom alla år, oavsett om det varit bilen, MC:n eller i båten.
Köper du en CTEK lär du inte bli besviken, och de nyare modellerna har fått bra kritik.

Toppen