• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriladdare

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026
Hej, nu har min Calira 30/20 gått sönder för andra gången, denna gången laddar den inte alls. Den förra slutade ladda bodelen, blev utbytt på garanti. Nu åker den ut men frågan är vad skall man ha istället? Har en Ctek laddare kopplad till batteriet nu och kör 12v genom Caliran för att få ström i bodelen

Har ni något förslag hur man kan göra?

Thomas

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare

Calira ser ut att ha usel kvalitet. Jag hade själv en i en Knaus som fick bytas ut.
Att byta till annat märke innebär tyvärr mycket jobb men är troligen värt det.
Om du inte själv är bilelektriker eller när en önskan att bli det så rekomenderar jag
JR larm i Lindome eller Bossings för jobbet att koppla in en ny.:)

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Om ditt block har ett uttag för extern laddare så sätt ditt en lämplig CTEK (eller motsv) laddare och låt Calirans inbyggda laddare gå i pension. Jag har gjort så på mitt Schudt EBL och det har funkat bra. Satte en extra liten laddare separat till startbatteriet så det får laddning det med :)

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Min Calira gick sönder i somras när jag satt i 230 volt på en camping,
den inbyggda säkringen formligen exploderade fanns bara locket kvar av säkringen när jag öppnade locket
då satt jag en laddare på bodelsbatteriet ,och döm om min förvåning när bodelsbatteriet är fulladdat så kopplar Caliran ihop bo och startbatterierna och laddar startbatteriet också.:)

det enda som inte fungerar är den inbyggda batteriladdaren som används vid 230 volt
när vi kör så laddar den båda batterierna

så prova att sätt dit en separat laddare

Roffe

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Har samma problem med min Schaudt EBL 551. Skulle kosta 3500 :- att reparera i Tyskland men tycker att det blev lite dyrt och ska också prova med en separat laddare om det går.

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Hej! Fortsätter i tråden med vår laddare CBE 510 som inbyggda säkringen gick. Fanns tecken till bränt på kretskortet och när den var bytt blev det kortare ljusbåge på samma ställe. Ebay har en ny för 1500 plus 2-300 i frakt. Någon som vet bättre pris? Uttag för extern laddare hur är den då ansluten? Läser tråden som att man använder sina 220 kontakter för att koppla in typ Ctek till batterierna med interna laddaren urkopplad via säkring eller kontakt? Men då kan den väl inte koppla ihop batterierna, eller finns reläer för det? Eller har jag totalt missuppfattat? Tacksam för svar.

Mvh Marita

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er det en cbe elblokk mmed ekstern lader så kan denne erstattes med en hvilken som helst lader som er kraftig nok. En flytter rød og svart kabel over fra gammel til nu lader. Pass bare på at det er en lader som er beregnet på å benyttes med forbrukere tilkoblet. Ladelogikken for bilbatteri ligger i selve elblokken og trigges av spenningene på bo og bil batteriene. Du kan også parallell koble flere ladere uten å bryte logikken.

I min bil er det cbe elblokk med Waeco 40A lader.

Toppen