• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

batterikunskap

F

F.d. 3644

Guest
Första husbilen, och ständigt nått nytt att lära.
Har 2 batterier i bodelen, och en solfångare på taket.
Batterierna håller inte när jag stått ett tag. Och vid en koll visade det sig att det är gamla batterier med vätska. Och dom var torra. Alltså, solfångaren laddar och det kan bli torrt. En ny kunskap.
Nu sitter det 2 slutna batterier i bilen. Fullt ös.
Tipps till den av er som ev har samma problem.
Hälsar en Hälsing :twitcy:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: batterikunskap

På den tiden jag hade bly/syra-batterier i bodelen så höll dessa åtskilliga år. Förusatt att solpanelerna övervakas av en laddningsregulator (och en sådan lär du nog också ha i din anläggning). Men viss omsorg krävs; kontroll av syranivån någon gång per år och inte ladda ur mer än max 50%. Gelbatterier, om det nu är sådana du köpt, tål lite djupare urladdning utan att ta skada.

aake

F

F.d. 3644

Guest

Jaha, där kom nåt nytt. Regulator. Måste kolla med den verkstad jag använder.
Inser att det är många delar, inte bara att lära sig köra och sköta, utan detaljer på detaljer.
Men, jag lär mig eftersom.
Ni här i husbilsklubben är bra att ha.
Glad sommar

F

F.d. 6915

Guest

Nästa gång du skall ha batterier kolla in LifePo4 väger en tredjedel och man kan krama ut alla ah utan att den tar skada.

Hade tidigare 2 stycken 30 kilos batterier på 95ah som man kunde ta ut ca 80ah innan dom var tomma och det blev dom ofta.

Nu har jag två solpaneler, regulator och inverter 220v och ett 40 ah LifePo4 batteri och har inte kört tomt än. (men jag skall köpa ett 40ah LifePo4 till om det regnar en hel vecka.

Kolla in http://nseffektivareenergi.se/

Bra priser bra service

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, det har väl redan framgått av tidigare inlägg, men om det nu är solcellsanläggningen som har tagit död på dina gamla öppna batterier, och de inte dött av långvarig misskötsel, utan koll av syranivån m.m.
Då har du något fel någonstans som även kommer att döda dina nya slutna batterier.

Äldre öppna batterier tål solcellsladdning lika bra som nya slutna batterier med en bra laddare/solcellsregulator, även om nya slutna batterier är lite effektivare än den gamla sorten men det har inget med solceller eller inte att göra. Så kolla upp problemet.

M.v.h. JANKRO.

Toppen