• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batterihjälpsfråga IGEN...

F

F.d. 52921

Guest
I min nyinköpta Burstner 1591 05:a sitter två parralellkopplade (tror jag) bodelsbatterier.
1. 100Ah Sznajder 60025 som verkar vara ett startbatteri silver-kalcium.
2. 85Ah Euroglobe AGM 7760
Efter att ha läst ett antal trådar här på forumet så finns det lite olika åsikter om olika batterityper men enigheten verkar total då det gäller att inte blanda olika typer eller storlekar av batterier. Här verkar ju onekligen båda dessa icken vara uppfyllda
Bör/skall jag göra något åt detta?:confused:

Ps
Lyckades på min första tur tömma gråvatten på ställplatsen (DEN ventilen tänkte jag inte på att kolla) och köra av TV-antennen (Träd med låga grenar)
Att husbilslivet skulle vara pinsamt fanns inte med i planen :oops:
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Batterihjälpsfråga IGEN...

efter att ha haft ett 75 Amp och ett 100 Amp och ytterligare ett 75 Amp parallell kopplade i ett antal år kan jag inte inse risken som vissa pratar om. Doch skall tilläggas att jag har solceller så att jag aldrig har kommit under ca 12.2 volt någonsin. Med detta senario så har vi haft ström så det räcker Har nu minskat så jag har ett 100 Amp och ett 75 Amp batteri. Med 260 W solceller och ett kompressor kylskåp som jag slår på kylet på våren och stänger av på hösten så är jag nöjd. Varför ändrade jag? Det ena batteriet var över 8 år gammalt och det tyckte att det var dags för begravning så jag fick ta bort det. Då sparade jag vikt ock gick ner till 100 plus 75 Amp som funkar precis lika bra. Olika batterier och olika åldrar men man får inte gå ner under ca 12.1-2 Volt för då kan det bli problem- Tilläggas kan är att jag har Waecos batteri konditionerar monterad som håller batterierna i trim.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Batterihjälpsfråga IGEN...

"Problemet" som kan uppstå är att båda/alla batterierna inte laddas upp helt. Klarar man sej ändå med den kapacitet man får uppladdat är det inget problem.
Problemet blir dock större om man blandar olika typer av batterier eftersom olika typer ofta kräver olika laddningsspänningar. Även här, räcker det till så är ju problemet mindre. Dock kan livslängden på batterierna bli sämre (något kan bli över/underladdat om laddspänningen inte är den rätta).
 
Toppen