• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Batterifrånkoppling

lowflight

HBK Medlem
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
3116
Medlemskap
2025
Inför vinteruppehållet kopplar jag bort startbatteriets minuspol. Detta gör jag för att slippa mötas av ett tomt startbatteri på våren igen. Men det är minst sagt krångligt, att liggande på magen mellan framstolarna lyfta bort stora plastmattor för att komma åt startbatteriet.
Nu ska jag installera en batterifrånskiljare, och då finns olika sätt. Alt 1: en stor och rejäl on/off- brytare med stor plastnyckel. Lätt åtkomlig. Placering? Alt 2: en fjärrstyrd brytare via relä. Bekvämt.
Fler lösningar? Jag kan ju inte vara ensam om problemet.
/Berra

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Jag har en rejäl brytare inbyggd nära bodelsbatteriet och ska i vinter sätta en en liknande för startbatteriet. Sätt den så nära batteriet du kan och kolla, som PeterK skrev, att den tål strömmen avges när startmotorn går.

TILLÄGG: Till bodelsbatterierna har jag den här strömbrytaren från Biltema som klarar 1250 A i 10 sekunder. Jag skaffar antagligen en likadan till startbatteriet ifall jag hittar en bra plats.

Senast ändrad:
Toppen