• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterifrågor

yzer69

FD HBK Medlem
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
33739
Medlemskap
2022
Ska hämta vår nya plåtis om ca en månad. Har gjort lite tillägg i form av solceller på taket samt Litiumbatteri till bodelen.

Litium mest för att man läst att det ska vara en bra uppgradering. Men nu när jag börjar fördjupa mig så dyker frågorna upp....

Jag har antagit att startbatteri och bodelsbatteri laddas samtidigt av generator vid körning samt av solcellerna. Men......läser nu att med ett Litium och ett vanligt startbatteri så funkar ej det? Ska jag alltså byta ut startbatteriet till ett Litium också.

Hade ju tyckt att säljaren kan rekommendera vad som är möjligt/inte möjligt men har inte fått så utförlig info där. Tur att detta forum finns då med tonvis med kompetent folk!

Ska jag slå till att utöka med ytterligare ett Litium i bodelen när man ändå är igång? Hur vanligt är det? Ja, jag vill fricampa mycket!

Tack på förhand!

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Det fungerar i regel alldeles utmärkt med vanligt startbatteri i kombination med lithium som bodelsbatteri. Däremot så är det ytterst få, om något, lithiumbatteri som fungerar som startbatteri.

Vet ju inte vilken effekt du har på det batteri du har men om du skall fricampa mycket och har plats och pengar så satsa på ett till lithium.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ska hämta vår nya plåtis om ca en månad. Har gjort lite tillägg i form av solceller på taket samt Litiumbatteri till bodelen.

Litium mest för att man läst att det ska vara en bra uppgradering. Men nu när jag börjar fördjupa mig så dyker frågorna upp....

Jag har antagit att startbatteri och bodelsbatteri laddas samtidigt av generator vid körning samt av solcellerna. Men......läser nu att med ett Litium och ett vanligt startbatteri så funkar ej det? Ska jag alltså byta ut startbatteriet till ett Litium också.

Hade ju tyckt att säljaren kan rekommendera vad som är möjligt/inte möjligt men har inte fått så utförlig info där. Tur att detta forum finns då med tonvis med kompetent folk!

Ska jag slå till att utöka med ytterligare ett Litium i bodelen när man ändå är igång? Hur vanligt är det? Ja, jag vill fricampa mycket!

Tack på förhand!
Innan du lägger pengar på ett till batteri, prova hur det fungerar med ett.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Ladningen fra din generator går sædvanligvis til startbatteriet. Herfra også videre til Electrobloket, der styrer ladningen af bobatteriet. Her skal du være opmærksom på, at du kan få problemer, hvis din bil er med en smartgenerator, for så vil dit bobatteri (LiFePo4) ikke få tilstrækkelig ladning. Der er sædvanligvis heller ikke en ladeprofil på elektroblocket der passer til et LiFePo4 bobatteri.

Du bør derfor sikre dig at der monteres en ladebooster. Både ladebooster , MPPT laderegulatoren fra xsolcellerne og din 230V lader til Bobatteriet bør have en ladeprofil, der passer til LiFePo4, og så vil du sandsynligvis have nok strøm til også at fricampe, især hvis du ikke kører om vinteren.

Her kan du se hvordan min montering ser ud. Jeg har ikke indtagnet + og -, kun hvordan de enkelte elementer er sammenkoblet. Vor 230 Volt lader er kun for tilfældets skyld, vi bruger den aldrig. Jeg har bibeholdt electroblocket til at styre al 12V i bilen, men jeg har trukket sikringen til Elektroblokets lader, så den ikke virker.

Bilagor

• 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 114

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Pratar du med ngn som "kan" Lifepo4 så ska du ha så mycket extragrejor som möjligt, detta för att företagen ska tjäna så mycket på dig som möjligt. Pratar du med en "amatör" så sätter du in lifepo4 och provar, oftast så funkar det utan problem. Du köper på företag så du har naturligtvis garanti så varför bekymra sig. i 99% av fallen så funkar det bra även med smartgenerator.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Pratar du med ngn som "kan" Lifepo4 så ska du ha så mycket extragrejor som möjligt, detta för att företagen ska tjäna så mycket på dig som möjligt. Pratar du med en "amatör" så sätter du in lifepo4 och provar, oftast så funkar det utan problem. Du köper på företag så du har naturligtvis garanti så varför bekymra sig. i 99% av fallen så funkar det bra även med smartgenerator.

Har du verkligen garanti mot användning av olämplig laddutrustning när du köper på företag? Jag betvivlar det!

EVTOAK

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024

Tack på förhand!
Litiumbatteri är väl inte till start batteri

LiFePO4

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona

Tack på förhand!

En kompetent återförsäljare bör kunna svara på dina frågor, förutsatt att all information om husbilen, alla laddare/EBL, etc tillhandahålls.
Jag skulle prova en annan återförsäljare.

Litium används inte i stor utsträckning som startbatteri på grund av kemins begränsningar.
Huvudproblemet (det finns flera problem) som startbatteri är laddning vid låga temperaturer.
Men det finns stora bilmärken som har det på vissa modeller, Mercedes till exempel.

Det finns en litiumkemi som är perfekt för detta, det är LTO. Men det är fortfarande dyrt.
Används i stora hybridfordon och stora elfordon/bussar, men också inom medicinsk utrustning och militär.
Faktum är att de flesta LTO celler som säljs på världsmarknaden är begagnade celler från østen.
Med en restlivslängd på typisk 20 år eller mer.
Så hållbara är de.

Du skriver inte om laddning, användningsmönster etc, men eftersom den är ny måste den ha monterat en DCDC, vanligtvis 25A-30A.
Du kanske ska börja med 200Ah LiFePO4, och successivt utöka efter behov.
Behöver du ladda mer måste du montera en större DCDC, du kan montera en ny DCDC parallellt, eller byta ut den som är.
Men på båda dessa alternativ kräver det nya kablar.
Jag kan inte ge fler råd utan att veta mer.

Och en sak till, konsultera inte "vanliga" internetforum om detta.
Använd återförsäljare eller mer tekniskt kunniga grupper istället.
Du kan få allmänna råd her, men lita inte på det. Det kan bli dyrt.

:)

LiFePO4

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
i 99% av fallen så funkar det bra även med smartgenerator.

99%. Verkligen? :wub:
Detta är fel. Och om inte, bör du kunna dokumentera detta.
Varför kommer nya husbilar med smart generator med DCDC om det går bra utan?
De ger inte bort saker i onödan gratis.

Du förstår inte alls detta. Hur bilens ECU ska begränsa laddningen för att tillfredsställa de olika Euro-klassificeringarna.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
99%. Verkligen? :wub:
Detta är fel. Och om inte, bör du kunna dokumentera detta.
Varför kommer nya husbilar med smart generator med DCDC om det går bra utan?
De ger inte bort saker i onödan gratis.

Du förstår inte alls detta. Hur bilens ECU ska begränsa laddningen för att tillfredsställa de olika Euro-klassificeringarna.
Detta har jag refererat till i ett annat inlägg,tysk test med smartgenerator den laddar bra utan dcdc,så innan man köper extrautrustning prova,du skriver också att man kan börja med 200AH litium och öka efter behov,redan 200AH är mycket för dom flesta, så köp inte mer än du behöver.
Du idiotförklarar alla inlägg som går emot din uppfattning.

LiFePO4

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Detta har jag refererat till i ett annat inlägg,tysk test med smartgenerator den laddar bra utan dcdc,så innan man köper extrautrustning prova,du skriver också att man kan börja med 200AH litium och öka efter behov,redan 200AH är mycket för dom flesta, så köp inte mer än du behöver.
Du idiotförklarar alla inlägg som går emot din uppfattning.
Test? Det var nog mer ett försök till något. Laddning gör det, det vet vi redan, men inte tillräckligt bra, och med risk för att batteriet och annan utrustning skadas.

Dessutom är det inte bara min åsikt. Kanske kan du förklara onödigheten i att leverera DCDC på nya husbilar med en smart generator?
Några som levererades före 2020 kom utan. Jag har sett dem och vad som hände.
Och sök bara på ämnet för de som verkligen undrar över detta, ni behöver inte lyssna på mig. Här är ett exempel.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
O.T
En liten undran riktad till dej LiFePO4, ditt alias här på HBK väcker några frågor hos mej.
Vad har du för utrustning i din husbil, gällande batteri, laddning m.m.?
Ditt namn väcker även min nyfikenhet, kanske jobbar du med Litiumbatterier "dagligen"?
Berätta gärna lite om dina erfarenheter om ämnet, ifall du vill :)

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
O.T
En liten undran riktad till dej LiFePO4, ditt alias här på HBK väcker några frågor hos mej.
Ditt namn väcker även min nyfikenhet, kanske jobbar du med Litiumbatterier "dagligen"?
Han har företag som säljer och installerar olika ellösningar. Så det är klart att han förstår bäst och vill sälja så mycket som möjligt.

”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip” som Ingemar Stenmark så vist sa en gång i tiden.

LiFePO4

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
O.T
Jag läste dessa felaktiga inlägg om smart generator VS LiFePO4, och var tvungen att rätta till.
Det är därför jag registrerade mig här på forumet.
Jag jobbar med det här.
Men som vissa hävdar så är jag inte här för att tjena extra pengar från folk, utan för att rätta till samma persons okunnighet som hävdar detta..
Samma person som inte kan dokumentera sina påståenden.
Och den här personen är Blaser338.

I min husbil har jag 90A DCDC, 600 Ah LiFePO4-batterier, och lite annat snacks jag tror behövs. :p

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag läste dessa felaktiga inlägg om smart generator VS LiFePO4, och var tvungen att rätta till.
Det är därför jag registrerade mig här på forumet.
Jag jobbar med det här.
Men som vissa hävdar så är jag inte här för att tjena extra pengar från folk, utan för att rätta till samma persons okunnighet som hävdar detta..
Samma person som inte kan dokumentera sina påståenden.
Och den här personen är Blaser338.

I min husbil har jag 90A DCDC, 600 Ah LiFePO4-batterier, och lite annat snacks jag tror behövs. :p

Jättebra att du delar med dig av dina erfarenheter, det är ju hela idén med ett forum.
Själv har jag bara erfarenhet av egna byggen av LFP (3 st), och inga "drop-in",
men lärt mig väldigt mycket runt LFP och dess installationer från Will Prowse med flera.

Härligt med 600Ah, jag har "bara" 400Ah LiFePO4 12V bygga själv
Har fricampat som längst 12 dagar i sträck, och då har jag ändå en dygnsförbrukning på ca. 1kWh,
men har 360W solpaneler som stöttar.

Senast ändrad:
Toppen