• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriet laddar ur

Melvin

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Torsby
HBK-Nr
39735
Medlemskap
2024
Ställde av husbilen för 8 veckor sedan. Stängde av huvudbrytaren. Trots detta var batteriet helt urladdat redan nu !
Måste vara något som drar ström trots att huvudbrytaren är avstängd?
Någon som vet?
 

Melvin

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Torsby
HBK-Nr
39735
Medlemskap
2024
Hej!
Både bodels och bilbatteriet urladdade.
Då funkar nog inte huvudbrytaren helt för då borde man inte behöva ta bort minuskabeln?
Jag har haft traktorer med huvudbrytare som stått hela vintern och startat på våren.
Mvh
Anders
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.871
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det kan finnas eftermonterade grejer som inte blir bortkopplade med en huvudströmbrytare och ibland kan ex. frostvakten till v.v. beredaren ligga och dra lite ström så den inte löser ut så fort man bryter strömmen till bodelen på sommaren. Startbatteriet skall förmodligen försörja radion med lite ström till minnet och även bilens styrdator tar lite.
Kan vara av naturliga orsaker båda är urladdade var för sig, eller om de ev. inte är helt separerade när bilen står, men det borde de vara.
Ett startbatteri klarar sig sällan utan underhållsladdning mer än några veckor innan det börjar märkas.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Melvin

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Torsby
HBK-Nr
39735
Medlemskap
2024
Det kan finnas eftermonterade grejer som inte blir bortkopplade med en huvudströmbrytare och ibland kan ex. frostvakten ligga och dra lite ström så den inte löser ut så fort man bryter strömmen till bodelen på sommaren. Startbatteriet skall förmodligen försörja radion med lite ström till minnet och även bilens styrdator tar lite.
Kan vara av naturliga orsaker båda är urladdade var för sig, eller om de ev. inte är helt separerade när bilen står, men det borde de vara.
Ett startbatteri klarar sig sällan utan underhållsladdning mer än några veckor innan det börjar märkas.

M.v.h. JANKRO.
Hej!
Precis så tror jag det är utan att kunna detta. Jag har nu laddare på hela tiden och den drar inte mycket ström.
Mvh
Anders
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Traktorer har väl inte så mycket elektronik som drar ström antar jag....
Vår förra husbil från 2016 drog ur både start- och bodelsbatteriet på 14 dagar. Inte helt, men ner till 12,4 V när det är hög tid att ladda.
Det var inget fel på bilen, utan all elektronik inkl. canbusgrejer, drog ström.
Precis som våra personbilar. När vi varit ute med husbilen i 2 veckor är även deras batterier nere under 12,4 V
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
"problemet" är bl.a. att i husbilar bryter ebl spänningen ut till förbrukare alldeles för sent typ 11V eller lägre. I personbilar stängs diverse funktioner av mycket tidigare när spänningen börjar sjunka och de klarar stillestånd bättre än husbilar. Jag vet inte när det började användas BMS på startbatteriet i transportbilar, men jag har det i min Vito-2015 på båda startbatterierna samt det mindre backupbatteriet. Även dotterns V70 2014 har BMS på startbatteriet, blev varse när jag monterade en ctek snabbanslutning och råkade ansluta direkt på +polen, då registrerar inte bms'et laddning och V70'n fortsatte att meddela om svagt batteri, flyttade anslutningen till andra sidan av bms'et och sen ordnade det upp sig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.871
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej!
Precis så tror jag det är utan att kunna detta. Jag har nu laddare på hela tiden och den drar inte mycket ström.
Mvh
Anders
Om du ev. vill och har möjlighet så räcker det nog om du kopplar in en laddare någon dag kanske var tredje vecka eller så.

Men en modern laddare skall ju klara av att känna av och vara inkopplad hela tiden för underhållsladdning, och strömförbrukningen är försumbar på underhållsladdning.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen