F
F.d. 4220
Guest
Vårens första tur visade på ett par problem för oss.
För två år sedan satte vi på Solpanel och bytte bodelsbatteri (1 x 95Ah).
Detta har under två år gjort oss i stort sett oberoende av eltillskott, då vår förbrukning om kvällarna, TV och ev värme (Webasto dieselvärmare) förbrukat el som knappt påverkat batteriets kapacitet - innan lunch har det åter varit fulladdat.
Vid denna tur fick vi två problem, dels så vägrade Webaston att starta. Det gjorde att jag under kvällen gjorde fem, sex omstartsförsök och sedan väntade ett par timmar innan jag gjorde ett sista försök, varpå elcentralen larmade om låg batterispänning; <10V. Efter varje misslyckat omstartsförsök så kör Webastofläkten på fullvarv i tre, fyra minuter och det drar en del. Men det borde inte ha denna effekt på ett fräscht batteri. Men just då antog jag att det var Webastofläkten som tagit all kraft. För säkerhets skull startade jag bilen och laddade batterierna en stund för att minimera den skada som batteriet fått av att komma under 10 V.
Kvällen efter, när batteriet åter var på 100% visade mätarna att allt var OK igen och att jag hade många timmar kapacitet.
Nu skippade vi värmaren och körde TV en stund istället men efter nån timme så larmade centralen om låg spänning igen. Efter att vi stängt av, återhämtade sig batteriet och låg på 12.4V. Men det är ju nästan utan last.
Eftersom batteriet bara är två år och att vårt förra batteri också fick samma symptom efter 3 -4 säsonger så börjar jag titta på en annan felkälla.
Är jag rätt ute om jag skyller på den inbyggda laddaren?
Den finns under passagerarstolen och jag har inte sett något egentligt märke på den. Den laddar bara bodelen, bilbatteriet har jag en liten Ctek som sköter om och dess batteri har jag inte bytt någon gång...
Och vad gör jag åt det? Skall jag skaffa en annan likadan hos tillverkaren eller kan jag ersätta den med något bättre och i så fall vad?
Eller skall jag börja leta efter någon smygförbrukare?
//Stefan
För två år sedan satte vi på Solpanel och bytte bodelsbatteri (1 x 95Ah).
Detta har under två år gjort oss i stort sett oberoende av eltillskott, då vår förbrukning om kvällarna, TV och ev värme (Webasto dieselvärmare) förbrukat el som knappt påverkat batteriets kapacitet - innan lunch har det åter varit fulladdat.
Vid denna tur fick vi två problem, dels så vägrade Webaston att starta. Det gjorde att jag under kvällen gjorde fem, sex omstartsförsök och sedan väntade ett par timmar innan jag gjorde ett sista försök, varpå elcentralen larmade om låg batterispänning; <10V. Efter varje misslyckat omstartsförsök så kör Webastofläkten på fullvarv i tre, fyra minuter och det drar en del. Men det borde inte ha denna effekt på ett fräscht batteri. Men just då antog jag att det var Webastofläkten som tagit all kraft. För säkerhets skull startade jag bilen och laddade batterierna en stund för att minimera den skada som batteriet fått av att komma under 10 V.
Kvällen efter, när batteriet åter var på 100% visade mätarna att allt var OK igen och att jag hade många timmar kapacitet.
Nu skippade vi värmaren och körde TV en stund istället men efter nån timme så larmade centralen om låg spänning igen. Efter att vi stängt av, återhämtade sig batteriet och låg på 12.4V. Men det är ju nästan utan last.
Eftersom batteriet bara är två år och att vårt förra batteri också fick samma symptom efter 3 -4 säsonger så börjar jag titta på en annan felkälla.
Är jag rätt ute om jag skyller på den inbyggda laddaren?
Den finns under passagerarstolen och jag har inte sett något egentligt märke på den. Den laddar bara bodelen, bilbatteriet har jag en liten Ctek som sköter om och dess batteri har jag inte bytt någon gång...
Och vad gör jag åt det? Skall jag skaffa en annan likadan hos tillverkaren eller kan jag ersätta den med något bättre och i så fall vad?
Eller skall jag börja leta efter någon smygförbrukare?
//Stefan