• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

F

F.d. 4220

Guest
Vårens första tur visade på ett par problem för oss.
För två år sedan satte vi på Solpanel och bytte bodelsbatteri (1 x 95Ah).
Detta har under två år gjort oss i stort sett oberoende av eltillskott, då vår förbrukning om kvällarna, TV och ev värme (Webasto dieselvärmare) förbrukat el som knappt påverkat batteriets kapacitet - innan lunch har det åter varit fulladdat.

Vid denna tur fick vi två problem, dels så vägrade Webaston att starta. Det gjorde att jag under kvällen gjorde fem, sex omstartsförsök och sedan väntade ett par timmar innan jag gjorde ett sista försök, varpå elcentralen larmade om låg batterispänning; <10V. Efter varje misslyckat omstartsförsök så kör Webastofläkten på fullvarv i tre, fyra minuter och det drar en del. Men det borde inte ha denna effekt på ett fräscht batteri. Men just då antog jag att det var Webastofläkten som tagit all kraft. För säkerhets skull startade jag bilen och laddade batterierna en stund för att minimera den skada som batteriet fått av att komma under 10 V.

Kvällen efter, när batteriet åter var på 100% visade mätarna att allt var OK igen och att jag hade många timmar kapacitet.
Nu skippade vi värmaren och körde TV en stund istället men efter nån timme så larmade centralen om låg spänning igen. Efter att vi stängt av, återhämtade sig batteriet och låg på 12.4V. Men det är ju nästan utan last.


Eftersom batteriet bara är två år och att vårt förra batteri också fick samma symptom efter 3 -4 säsonger så börjar jag titta på en annan felkälla.
Är jag rätt ute om jag skyller på den inbyggda laddaren?

Den finns under passagerarstolen och jag har inte sett något egentligt märke på den. Den laddar bara bodelen, bilbatteriet har jag en liten Ctek som sköter om och dess batteri har jag inte bytt någon gång...

Och vad gör jag åt det? Skall jag skaffa en annan likadan hos tillverkaren eller kan jag ersätta den med något bättre och i så fall vad?

Eller skall jag börja leta efter någon smygförbrukare?

//Stefan
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

Hei!
3-4 sesonger er vel det man kan forvente av Bly/syrebatterier, av den grunn skifter jeg til LiFePO4 batterier og lader beregnet til disse.
Mvh.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

Tack för svaret, men jag tycker nog att ett Banner AGM batteri skall hålla mer än två år.
Att ha Lithium batterier vore väl trevligt, men jag tror inte jag har lust att ge över 10.000kr (snabb sökning) för att bodelsbatteri.
Särskilt inte i en över tio år gammal bil. Det får jag trots allt ganska många AGM-batterier för.

Jag misstänker att jag bör byta laddaren till en Ctek MSX25, eller en MSX25 EC. men ser inte vad som skiljer dessa.

Jag bytte till detta batteri iom att jag satte på solpanelen, i förhoppningen också få förlängt liv på batteriet.

//Stefan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.784
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

Vilken typ av batteri har du?
Är det ett "deep cycle" batteri (Gel/AGM) ?
Det är INTE normalt att ett bodelsbatteri är förbrukat på 3-4år.


(Mina 3st GEL ska jag byta nu i vår, då de börjar tappa stinget,
men då är det originalbatterierna från 2005!!!)

Oops, ditt svar kom medans jag frågade.
Har du laddning på under vilosäsongen?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

Jag har använt AGM batterier. Första - det som höll knappt fyra år köpte jag på batterilagret, det andra som sitter i nu är ett Banner som sattes in samtidigt med att vi installerade solpanelen (som jag skrev i inlägget innan - som jag skrev samtidigt som du skrev ditt svar anar jag. :) )

//Stefan
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025
Sv: Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

Våra två banner 2x 95 AH höll i 3 år innan de var helt slut. Fick till slut klart för mig att det var två stora fel som jag gjort:
1: Underhållsladdar med solpanelen även när det ger dålig effekt dvs lyckas man inte toppa upp batteriet helt innan man belastar igen så börjar degenreringen.
2: Jag hade för liten originalladdare installerad. Tumregeln är att man skall ha en laddare som minst ger 10% i strömstyrka (A) av batteribankens kapacitet i amperetimmar (Ah).
Mina åtgärder:
1:Installerade en Mastervolt 25 A förra våren och köpte Biltemas AGM-batterier, 2 x 95 Ah 4 års garanti.
2: Kopplade ur solpanelen och kopplar bara in den när jag vill att den skall ladda. Inte pytsa in energi lite i taget. En brytare mellan panel och regulator.
3: Köpte ett Honda elverk för att kunna toppa upp batteribanken även på vintern vid skidresor utan elstolpe.

Resultat? Nu är det som man kan förväntat sig igen. Bekymmersfritt!

Claes
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.784
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

Det vore intressant att logga spänningen under några dygn.
Får känslan att ditt batteri utsatts för många djupurladdningar, och kanske inte kommer upp till fullt däremellan.
Märkligt att din lågnivå-varning kommer på 10V, den borde komma in betydligt tidigare, typ runt 11,5- 12V.

Så här funkar det i vår bil, då batterierna tappat stinget så händer det ibland vid fricamping att 12v bryts på natten av batterivakten, (förbrukare på) när man sen vaknar på morgonen så har solcellerna fyllt på så mycket att 12v går att slå på igen.

Banner AGM har jag bara hört gott om, kan laddaren vara defekt?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.959
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

Kan du välja GEL/AGM/BLY-SYRA på laddaren?
Är den inställd på Bly-syra så kan den ge för hög spänning när laddaren står på så lång tid.
Då kan den ge uppåt 15 volt för att starta gasbildning i batteriet för att motverka stratifiering. Dvs att syran skiktar sig under laddning.
Jag har en liten CTEC kopplad till bilbatteriet på personbilen när vi är borta ca 6 mån på vintern.
Det har fungerat utmärkt i 4 år nu.
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2025
Sv: Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

Hej,
Jag och flera andra fick sina Banner AGM utbytta efter 2 säsonger.
Enligt Codat som jag köpte bilen av 2013 var det ett tillverknings fel på dessa.

Kanske du köpt ditt runt den tiden och fått av samma batch ?

Mvh
Bo
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

"EC" innebär att kabeln är 6 meter och att det ingår ett väggfäste till laddaren, att kabeln är längre kan ju vara bra om den sitter en bit ifrån batteriet men väggfästet känns mer som ett medskick man kanske inte behöver. Perfekt i ett hemmagarage eller i en verkstad.
Titta även på modellerna i marinserien, jag har en M300 som i stort är samma laddare som Mxs25 (med vissa skillnader) men har den fördelen att den har ringkabelskor istället för klammor, det finns visserligen en adapter till mxs som ersätter klammorna med ringkabelskor men då får man en extra kontakt. Har man som jag haft kontaktproblem i en sån kontakt så känns det bättre att slippa den. :) Fast det går ju alltid att klippa bort klammorna och ersätta dem med egna ringkabelskor, men det kanske påverkar garantin.

Angående batteriproblemet och att det endast höll i två år känns i kortaste laget.

Tänk även på att en laddare som ger 25 ampere i laddström kan ses som overkill i en anläggning med 95 Ah och som dessutom har en solcell, men större är alltid bättre! :D

mvh jocke
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

Tack för alla tips. Jag skall kontakta leverantören av batteriet kolla om det kan vara tillverkningsfel. Men oavsett det så känns det som att jag även bör se över laddaren.

Det finns ingen omkopplare på laddaren och de sidor som syns har ingen text. Men med mobilkameran ser jag att det finns data på insidan: 14.4V 200W.

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

Tack för tipset. Ja, men bara via det instrument jag satte in med solpanelen.
Det visade att solpanelen laddade och att batteriet var fulladdat innan andra kvällen.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

Jag förstår inte varför man envisas med att ha laddning på batteriet under vintern!? Läser olika trådar med s.k. experter som säger att det är bra för batterier med underhållsladdning.Har själv haft husbil sedan 2000 och aldrig haft laddning på batterierna. Ställer av hb i oktober och kopplar loss minuskablarna på chassi o bodelsbatterier. Ställer på hb i början av apriloch har gott om ström att starta bilen. Första hb var från 1998 och bytte aldrig batteri fram till bytet 2006. Andra bilen från 2005 byttes batteri i bodelen 2008 (inte för något fel) till 2 st 85A AGM samt solcell för att få mer kapacitet vi fricamping och den hb.n byttes bort 2013.
Bengt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.784
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Batteriet klarade inte vinterns underhållsladdning

Jag förstår inte varför man envisas med att ha laddning på batteriet under vintern!? Läser olika trådar med s.k. experter som säger att det är bra för batterier med underhållsladdning.Har själv haft husbil sedan 2000 och aldrig haft laddning på batterierna. Ställer av hb i oktober och kopplar loss minuskablarna på chassi o bodelsbatterier. Ställer på hb i början av apriloch har gott om ström att starta bilen. Första hb var från 1998 och bytte aldrig batteri fram till bytet 2006. Andra bilen från 2005 byttes batteri i bodelen 2008 (inte för något fel) till 2 st 85A AGM samt solcell för att få mer kapacitet vi fricamping och den hb.n byttes bort 2013.
Bengt

Förutom underhållsladdning,
har jag igång larm,samt internetuppkoppling med fjärrstyrd IP-kamera.
Skulle inte funka för mej att lyfta bort polerna:cool:

Har heller inga större problem med mina 11-åriga originalbatterier,
men kommer att byte ut dessa i vår.

Tog en printscreen på mobilen just nu ifrån husbilen som står 3mil ifrån mej i mörkret, funkar bra med ir.
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-04-09-20-26-50.png
    Screenshot_2016-04-09-20-26-50.png
    327,9 KB · Visningar: 20
Senast ändrad:
Toppen