• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Batterier

Barjan

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lerum
HBK-Nr
38974
Medlemskap
2024
Hej! Kan solcellerna dra ur batteriet under natten när vi står utan ström? Om inte vad kan det vara som drar ut batteriet?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.460
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej! Kan solcellerna dra ur batteriet under natten när vi står utan ström? Om inte vad kan det vara som drar ut batteriet?
Solcellerna kan inte dra ur. Sitter dioder i regulatorn.
Det kan vara vad som helst, nästan.
Plocka ur en säkring i taget och se om det slutar dra ur.
Alternativt mät utgående ström och ryck en säkring i taget.
 

Barjan

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lerum
HBK-Nr
38974
Medlemskap
2024
Det är en fördel om du kan beskriva problemet grundligt för att på så sätt få fler och bättre underbygda svar. Till exempel vilket batteri är det, bodelsbatteriet eller bilbatteriet? Storlek och hur uppladdat är det när natten kommer? Hur gammalt är det?

//Michael, medlem
Det är bodelsbatteriet. Det är fullt när natten kommer. Batteristorleken är 130 Ah. AGM batteri. Ca 3år. Det blir inte helt urladdat men spänningen blir för låg och stänger av automatiken.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.609
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Troligtvis är batteriet slut.
Det använder inte sin fulla kapacitet. Det kan se fulladdat ut, men det är troligen bara en liten del av batteriets kapacitet som används.

Jag hade precis samma problem för andra gången med AGM batterier.
Köpte istället LiFePO4 batteri på 100 Ah med Bluetooth på Amazon för ca 3.000kr

batteri.jpg
 
Toppen