• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batterier på cementgolv

F

F.d. 25267

Guest
Har hört från flera att batterier tar skada av att stå på cementgolv tex. över vintern.
Finns det någon som vet mer om detta och i så fall varför det är skadligt.
Det ska räcka att ställa dem på en bräda och inte direkt på golvet.
Någon som vet mera?

Ett förtydligande : Det är batterierna som tar skada - inte golvet.
Det gäller alla typer av batterier till fordon.
Det ska vara just att batteriet står direkt på cementgolvet som är skadligt.

Per

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batterier på cementgolv

Är det gamla öppna och våta batterier
eller nya förslutna batterier som tex. AGM att ligga ner eller stå vågrätt ?

Öppna batterier kann skada betonggolv.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55397

Guest

så länge inte golvet är extremt mycket kallare än rummet så borde det inte finnas nån anledning?

F

F.d. 50340

Guest

Du kan lugnt förvara dina batterier på betonggolvet,:) se till att ladda upp dem riktigt och förvara dem så svalt som möjligt.
Enda faran är golv som är grovgjutna om du drar batterierna i sidled utan att lyfta! Plasten i batteriet kan vara ganska tunn!:oops:

Ä

ärla

Guest

ställ aldrig batteri på betonggolv lägg en plyfaskiva under eller fligolitskiva

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

TACK, lite fakta gällande denna fråga.
Här framgår åter att batteri kan förvaras på betong golv utan problem.
och anledningen till myten är att man många gånger skadat betong golvet pga läckande batterier. Alltså inte batteriet som tagit skada.

För er som fortfarande undrar om denna fråga kanske skulle anstränga er med att klicka på länken.

//Freddy

F

F.d. 52943

Guest

Hej. Har hört samma sak. Vet du möjligen varför ?

Per

Tror att det kan ha varit fuktig miljö i form av dåligt dränerade källargolv av betong som kan gett ökad självurladdning i batterier.
Har själv bott i ett sådant hus för länge sedan. Om man ställde något fuktkänsligt (papplåda, trä eller liknande) direkt på golvet, så möglade det inom några månader.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Hej
Förvarar man bilbatterier på betonggolv så laddas dessa ur mycket fortare , har handlat med bilar tidigare och vi förvarade aldrig battrierna direkt på betongen p.g.a detta. Ställ dessa på en träbit eller liknande .

F

F.d. 52943

Guest

Jag antar att det handlar om erfarenheter. Har man bara upplevt torra betonggolv, kanske det är svårt att föreställa sig hur mycket fukt som ett dåligt dränerat betonggolv kan leverera...:cool:

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027

Betong är väl ett "dött" material, så hur det ska ladda ur ett bilbatteri är för mig en gåta. Fukt säger ngn. Hur överlever batterier då i ett fuktigt exvis motorutrymme? Har aldrig lyckats få batterier förstörda varken i fuktiga och kalla garage eller båtskjul.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Det är en skröna precis som en sockerbit i tanken och motorn skär

F

F.d. 52943

Guest

Det är möjligt att det är en skröna. Läste ovan att fuktig miljö kan bidra till ökad självurladdning.

"Beroende på konstruktion är självurladdningen större eller mindre. Orsaker som ökar självurladdningen är till exempel hög omgivningstemperatur, fuktig miljö och smuts mellan polerna. Ett batteri bör förvaras i en sval och torr miljö, gärna under +15°C och vara fulladdat innan förvaring."

Har ingen egen erfarenhet av självurladdning, däremot massor av erfarenhet av fuktighet i dåligt dränerade betonggolv. Ett betonggolv i en dåligt dränerad källare kan vara en väldigt fuktig miljö. Därav mitt inlägg. Ber om ursäkt om jag bidragit till förvirringen.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Källan till myten att "bilbatterier självurladdar på cementgolv" härleder från tiden när batterihöljet var gjort i hårdgummiliknande material. Detta var något poröst och krypströmmar kunde gå igenom höljet, vilket fick till följd att om batteriet stod på ett fuktigt betonggolv så jordades batteriet och självurladdade/förstördes.

Gäller inte moderna batterier således, men var ett gott råd förr. :)

F

F.d. 24414

Guest

En gammal favorit, min tanke i flera år att sända som tips till "mythbusters" på discovery channel.
Jag var knapp 20 år och hade nybörjat som fordonselektriker när en äldre herre skällde ut mig när jag jobbade med hans bil.
-"Ställ inte mitt bilbatteri på betonggolvet pojk, det FÖRSTÖRS då, vet du ingenting???!

Jag blev helt ställd då detta var helt nytt för mig och jag förstod då inte var denna myt kom från men att denna herre inte var ensam om denna tanke lärde jag mig fort.
Man ställer därför inte bilbatterier på betonggolv så att en kund ser det på grund av denna myt, man var kommer myten från?

Batteriförsäljaren som företaget köpte batterier från berättade att det var kalla betonggolv som var förklaringen.
De som ställer ett halv urladdat/halvslut (men varmt) batteri på betonggolvet i ladugården märker att batteriet nästa dag är ännu sämre, en träplanka under batteriet löser "problemet".
När man laddar batteriet så tar det längre tid om batteriet kyls av det gamla betonggolvet, med en träplanka under så går det fortare.
Bredomobil har i en mängd trådar förklarat sambandet mellan temperatur och batterikraft vilket denna myt grundar sig i.
Att ett betonggolv skulle ha några elektiska egenskaper som skulle vara sämre en t.ex. en batterihylla i en bil tvivlar jag alltså på men ett kallt golv kyler extremt bra..

Någon nämnde socker i tanken, titta på detta klipp:

Socker i tanken - YouTube

Min idol Bosse Bildoktor visar att den myten också är just en myt.
Utbildning och underhållning av högsta klass!!

F

F.d. 53078

Guest

Var det inte filmen Kullamannen. Nágra pojkar hällde socker i tanken och sa att "den förgasaren kan han sälja pá loppmarknad".
Själv trodde jag att sockret smälte av temperaturen och limade kolvarna i cylindern. Men en förgasare?
Mánga gánger kommer myter av TV program.

Toppen