• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batterier och laddare

John-Åke o Majvor

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
1138
Medlemskap
2022
Bil årsm. 2011, bodelsbatterier 2st Banner Running Bull AGM 95Ah, laddare Schaudt EBL99 + LAS1218. Efter att laddaren varit kopplad till 230V i ca 50 tim. och därefter kända förbrukare "sugit" ut ca 40Ah totalt löser batteribrytaren ut (10,5V).Om jag tyder diagrammet i laddarens bruksanvisning rätt så pågår laddfas 2 (Uo) i 16 tim. Min tyska är dålig, men jag tyder texten under att tiden för laddfas 2 är 8 tim.,misstolkning från min sida eller fel i texten. Min egen test med spänningsmätare visar att diagrammet gäller alltså ca 16 tim. Nu till min fundering, det visar sig att varje gång jag bryter 230V och seda återansluter och laddaren känner att batterierna är full-ladddade startar den laddfas 2 som sedan pågår i 16 tim. Om jag står flera dagar i rad ansluten till en "myntstolpe" och väntar med att mata i nytt mynt tills föregående tagit slut kommer alltså laddaren ligga i laddfas 2 (14,3V) hela tiden. MÅR BATTERIERNA BRA AV DETTA?

John-Åke
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    476,9 KB · Visningar: 24

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Batterier och laddare

Efter att laddaren varit kopplad till 230V i ca 50 tim. och därefter kända förbrukare "sugit" ut ca 40Ah totalt löser batteribrytaren ut (10,5V)


Dessvärre tror jag att dina batterier är slut. Dom har helt enkelt dödats av att köras ner till 10.5V. Det räcker med en gång för att du ska tappa lite kapacitet.
Om du ska ligga på en säker marginal har du i runda slängar ca 20Ah i praktiskt användbar kapacitet kvar om dom inte ska bli ännu sämre.

Jag tänker sätta batterilarmet (Nasa BM-1) till dryga 12V (50% 12.2V) för att spara och behålla kapaciteten (på de batterier som ersätter 95Ah. Banner 59201 92Ah).

Peter :)
 
Senast ändrad:

John-Åke o Majvor

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
1138
Medlemskap
2022
Sv: Batterier och laddare

Tack Peter för svaret, men min fundering är också om den höga (14,3V) spänningen som enligt min beskrivning kommer att ligga på batterierna i flera dagar (trots att dom är full-laddade) kan skada batterierna.
John-Åke
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
732
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Batterier och laddare

Jeg har nevt det i flere tråder og jeg mistenker laderene å ta livet av GEL batteriene p.g.a. den lange ladefasen og ikke minst hvordan ladesyklusene styres i de fleste bobilladere.

Om ikke Banner krever så lang ladesyklus ville jeg satt laderen på syrebatteri og syklusen blir mye kortere, husk også at mange fabrikanter av AGM batterier sier de skal lades som syrebatterier.
 
F

F.d. 29909

Guest
Sv: Batterier och laddare

Hej John-Åke,

Ett litet tips. Kontakta Banner i Österrike och deras tekniker. Berskriv ditt problem. Engelska går bra.
stefan.schamberger@bannerbatterien.com så tror jag du får edekvat hjälp. Tala gärna om vilket elektroblock och laddare du har. Schaudt EBL 226 + laddare LAS 1218.
Lycka till
Sune
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Batterier och laddare

Jeg har nevt det i flere tråder og jeg mistenker laderene å ta livet av GEL batteriene p.g.a. den lange ladefasen og ikke minst hvordan ladesyklusene styres i de fleste bobilladere.

Med andre ord,Tor,så er det best å koble seg på
en ctek dc-dc lader?Kan det være løsningen?:confused:

Er den virksom når det lades med 230 volt også?


Ottar
 
Toppen