• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Batterier bodelen

S686R

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
41273
Medlemskap
2025
Hej tog ut husbilen idag ser att ena batteriet har svällt! Så måste byta ut det men ser samtidigt att förgående ägare .Tydligen har satt olika batteri 1st Deta Dg80 GEL (80Ah)
och 1st UPLUS Usg12-150 (150ah) AGM batteri.
Är det ok blanda Gel och Agm ? Finns solcell installerad (men äldre modell har ev tänkt byta i framtiden)

Vad tycker ni man ska köpa för nytt batteri istället för Deta ,vill helst slippa byta det andra.

Det är en äldre hymer 2007 kanske man bör kolla upp laddare med eller ?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej tog ut husbilen idag ser att ena batteriet har svällt! Så måste byta ut det men ser samtidigt att förgående ägare .Tydligen har satt olika batteri 1st Deta Dg80 GEL (80Ah)
och 1st UPLUS Usg12-150 (150ah) AGM batteri.
Är det ok blanda Gel och Agm ? Finns solcell installerad (men äldre modell har ev tänkt byta i framtiden)

Vad tycker ni man ska köpa för nytt batteri istället för Deta ,vill helst slippa byta det andra.

Det är en äldre hymer 2007 kanske man bör kolla upp laddare med eller ?
Det är inte bra att blanda batteri av olika typ,speciellt inte det du har då AGM tar laddning fortare.
Att köpa ett nytt ska då vara AGM 150Ah, men sedan beror det på hur gammalt ditt nuvarande batteri är, det är inte optimalt att blanda batteri med olika ålder.
Jag skulle byta till litium och ta bort dina nuvarande batterier,litium har kommit ned i pris,det finns många trådar om detta.

S686R

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
41273
Medlemskap
2025
Det är inte bra att blanda batteri av olika typ,speciellt inte det du har då AGM tar laddning fortare.
Att köpa ett nytt ska då vara AGM 150Ah, men sedan beror det på hur gammalt ditt nuvarande batteri är, det är inte optimalt att blanda batteri med olika ålder.
Jag skulle byta till litium och ta bort dina nuvarande batterier,litium har kommit ned i pris,det finns många trådar om detta.
Ska man då ha två litium på typ 120-150 ah ?
Finns en inverter på 2000w installerad
Ursäkta om ev dumma frågor är första husbilen inköpt slutet på förra året

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Gelbatterier och AGM-batterier laddas på olika sätt. Så hur du än gör blir det inte optimalt för båda batterierna samtidigt.

Idag kan du få batterier baserade på litiumjärnfosfat (LiFePO4) för lite över 2000 kr. Den enda nackdelen gentemot AGM, bly eller gel är att de inte kan laddas upp i minusgrader.

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Hvis du køber et LifePO4 på 150Ah så kan du få lige så meget strøm ud af det som du i dag kan få ud af de 2 batterier de har.
Så køb et batteri og spar en hel del vægt
Bra sagt. Och det finns inga dumma frågor. Ett stort batteri är bättre än två små för samma Ah: Enklare att koppla och färre delar som kan gå sönder.

Nästan oavsett vilket eller vilka LiFePO4-batterier du köper så blir det en förbättring jämfört med det du har haft. Idag får du 100 Ah LiFePO4-batterier för strax över 2000 kr. Jag har valt batterier utan inbyggda värmeslingor (jag vintercampar inte) och utan Bluetooth (har inte det behovet av att se data). Det sparar några hundralappar.

S686R

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
41273
Medlemskap
2025
Bra sagt. Och det finns inga dumma frågor. Ett stort batteri är bättre än två små för samma Ah: Enklare att koppla och färre delar som kan gå sönder.

Nästan oavsett vilket eller vilka LiFePO4-batterier du köper så blir det en förbättring jämfört med det du har haft. Idag får du 100 Ah LiFePO4-batterier för strax över 2000 kr. Jag har valt batterier utan inbyggda värmeslingor (jag vintercampar inte) och utan Bluetooth (har inte det behovet av att se data). Det sparar några hundralappar.
Ok får söka lite på nätet för dom jag hitta bla sunlux låg på över 10000kr
Ska kolla Amazon men där får man väl vara noggrann så slipper reklamation

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Ok får söka lite på nätet för dom jag hitta bla sunlux låg på över 10000kr
Ska kolla Amazon men där får man väl vara noggrann så slipper reklamation
Köper du från svenska återförsäljare är priset nästan alltid högre, och risken antagligen lägre.

Jag köpte två batterier från Elfhub på 100 Ah styck och 2800 kr att ersätta två kassa AGM-batterier. Har bara haft dem i två säsonger, än så länge utan problem. Söker du på forumet hittar du många diskussioner om olika märken, och oavsett märke verkar de allra flesta vara nöjda med sina val. Även ett halvdant LiFePO4-batterier är nästan alltid bättre än alternativa tekniker. Lycka till med ditt val, vad det än blir!

S686R

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
41273
Medlemskap
2025

Men fungerar litiumjonbatterier med vanlig bilgenerator samt husbilsladdaren sitter en Ebl 99 under ena stolen, samt regulator som sitter till solcell Moove har bara 3 val 1 Agm 2 Gel 3Bly batteri

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Du skal ikke have et lithiumion batteri, men et lithium jernsulfat batteri.
LIthium ion anvendes til telefoner, cykler og el-biler. Det er en anden teknologi. Nogen mener at de er mere brandfarlige.
Lithium jernsulfat (eller LiFePO4 eller LFP) anses som en ikke brandfarlig teknologi og de bruges i husbiler
Man kan købe ladere, både 12V og solcelleladere som er specielt beregnet til LiFePO4, men i visse tilfælde kan de gamle ladere anvendes.
Du skal finde ud af ladeprofilen på det batteri du vil købe og så skal du se om EBL og solcellelader kan indstilles til en profil der nogenlunde passer til det.
Læg mærke til at et LiFePO4 batteri tager imod al det strøm dine ladere kan give faktisk til det er helt fuldt.
Dine ladere må ikke afsulfatere som på et blybatteri da LiFePO4 ikke har brug for det
Du får sikkert andre råd fra kyndige medlemmer
(Ps: jeg har valgt at købe ladere (230V, 12V og MPPT solcellelader) med lithium profil som lader direkte på bodelsbatteriet og så har jeg trukket ladesikringen på min EBL så den ikke lader)

S686R

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
41273
Medlemskap
2025
Du skal ikke have et lithiumion batteri, men et lithium jernsulfat batteri.
LIthium ion anvendes til telefoner, cykler og el-biler. Det er en anden teknologi. Nogen mener at de er mere brandfarlige.
Lithium jernsulfat (eller LiFePO4 eller LFP) anses som en ikke brandfarlig teknologi og de bruges i husbiler
Man kan købe ladere, både 12V og solcelleladere som er specielt beregnet til LiFePO4, men i visse tilfælde kan de gamle ladere anvendes.
Du skal finde ud af ladeprofilen på det batteri du vil købe og så skal du se om EBL og solcellelader kan indstilles til en profil der nogenlunde passer til det.
Læg mærke til at et LiFePO4 batteri tager imod al det strøm dine ladere kan give faktisk til det er helt fuldt.
Dine ladere må ikke afsulfatere som på et blybatteri da LiFePO4 ikke har brug for det
Du får sikkert andre råd fra kyndige medlemmer
(Ps: jeg har valgt at købe ladere (230V, 12V og MPPT solcellelader) med lithium profil som lader direkte på bodelsbatteriet og så har jeg trukket ladesikringen på min EBL så den ikke lader)
Tack ska titta på det närmre kopplar bort det uppsvällda batteriet så länge. Det är en gammal husbil 2007 men bra skick . Och när man nu ska byta något så bättre byta till rätt saker . Precis installerat Teltonika 5g och bilen är i jättebra skick.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Jag har en mycket äldre bil -98 och böt till LiFePO4 och när jag ändå var igång så slog jag till på 2st 160Ah, hade sen tidigare DC/DC laddare 30A och MPPT 75/15. Ska även som du installera en 5G router från Teltonika:msn_thumbup:.
Så att bilen är gammal har ingen betydelse för om man bör investera i LiFePO4 eller inte, det går alltid att flytta över till annan bil.

S686R

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
41273
Medlemskap
2025
Tack
Har läst och googlat massa här nu bara rädd man måste byta ut annat i bilen med .
Om man byter till lifepo4 blir inte riktigt klok på det ,helt okunnig på dessa nya . Fast man är en gammal mekaniker. Ska inventera vad bilen har för utrustning idag vet det sitter en Ebl99 i alla fall. Har kopplat ut det batteri som expanderat .

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Men fungerar litiumjonbatterier med vanlig bilgenerator samt husbilsladdaren sitter en Ebl 99 under ena stolen, samt regulator som sitter till solcell Moove har bara 3 val 1 Agm 2 Gel 3Bly batteri
Gel- eller blyläge fungerar bra även för LiFePO4. Bilgeneratorn är högst sannolikt anpassad för bly. Du ska inte behöva byta andra saker.

AGM-laddare använder högre spänning som sliter mer på LiFePO4-batterier men det sker inte snabbt.

S686R

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
41273
Medlemskap
2025
Gel- eller blyläge fungerar bra även för LiFePO4. Bilgeneratorn är högst sannolikt anpassad för bly. Du ska inte behöva byta andra saker.

AGM-laddare använder högre spänning som sliter mer på LiFePO4-batterier men det sker inte snabbt.
Vad tror ni som kan det här med batteri kan detta vara något att satsa på ?

Kunde inte hitta något negativt omdöme om fabrikat på nätet i alla fall.
Och jätte bra pris ju för 2 st 160ah eller är det för mycket Ah utan behöva ändra på annat ?

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Ser väl alldeles utmärkt ut. Batteriet saknar inbyggd värmeslinga så ladda i minusgrader går bort. Vintercampar du bör du välja något annat, men annars är det väl bara att slå till.

Kolla att det får plats där du hade tänkt att ha det.

Toppen