• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteridriven gasoldetektor/larm

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej!
Någon som vet om det finns batteridrivet gasollarm, så som brandvarnare? Typ 9V.

Jag har letat men bara hittat för 12V/220V men vill undvika kabeldragning. Har även hittat enhet som sitter i cigg-uttaget, men vill montera den lägre.

Någon som sett eller har det vi söker?
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Står följande på GoCamp


Varför måste jag koppla den till ett 12V DC batteri, räcker det inte med ett vanligt litet 9V batteri?

Det räcker med ett vanligt 9V DC batteri, men det är inte tillåtet enligt de riktlinjer och rekommendationer som finns om gaslarm.


Det är nog anledningen till att det är svårt att hitta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, tänk bara på att som alla universalprylar med flera funktioner så brukar inget bli optimalt.
En gasolvarnare skall placeras lågt i golvnivå för gasolen är tyngre än luft, medans ett kolmonoxidlarm skall placeras högt upp i ett utrymme. Jag utgår från att alla avkännare sitter inne i skalet på larmet.

Citat.
---------
"Kolmonoxid har en densitet som motsvarar varm luft .... minst 1,5 m över golvnivå och minst 1,8 meter från potentiella CO källor. "
---------
"En gasvarnare, placeras lågt (gasol är tyngre än luft och samlas längst ner ...."
---------

Dessa två viktiga avkänningar skär sig ju verkligen med varandra i placering om de sitter inne i samma burk, så jag är väldigt tveksam över hur totala säkerheten blir.

M.v.h. JANKRO
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Jankro påpekar något väldigt viktigt vad det gäller placering. Det är kanske orsaken till att Sunwind i manualen under punkt 3 Säkerhet skriver:
"Med flera (min färgmarkering) sensorer uppnås bättre täckning av platser där gas kan samlas. Skyddet mot eventuella fel med sensorn eller tom energikälla ökar då också väsentligt"
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Håller med JANKRO, ska man ha den som gasolvarnare så skall den placeras lågt och då skall man nog se den som just gasolvarnare och inget annat! De övriga funktionerna på detta multifunktionslarm har man ingen nytta av. Dock det enda batteridrivna jag hittat - och som var den funktion som TS frågade efter.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi var också inne på gasolvarnare 1:a året. Jodå, vi köpte en "populär" modell och den skulle monteras lågt och nära gasolflaskan (vi har gasol bara till matlagning). Upptäckte strax efter att vi faktiskt hade ett hål i golvet i fall det skulle uppstå en läcka. Gasolen är tyngre och kan vandra ut obehindrat under husbilen så vad skulle vi ha varnaren till. Jag monterade då ett cigg-hankontakt på gasolvarnaren för att kunna göra stick-kontroller när jag känner för det, annars ser jag gasol-varnaren som en helt onödig pryl.

Någon gasol kommer aldrig in i boutrymmen eftersom jag har monterat en avstängningskran under vasken, kopplat direkt efter tryckregulatorn.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Vi har varken läckindikator eller något gaslarm utan gör så här, när vi lämnar husbilen stänger vi av gasolen och när vi återkommer och innan jag sätter på gasen vid flaskan, kollar jag spisen genom att tända denna. Skulle här vara läckage i systemet, följakligen ingen låga.
mvh
Fincan
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Du skulle kunna ha ett rätt ordentligt läckage och ändå kunna tända spisen, och POFF!

Läckage och ändå gas till spisen? Hur har det gått till?
Metoden jag använder rör sig från mitt tidigare båtliv. Vid ett tillfälle för många år sedan fanns ingen gas till spisen varför jag gjorde en grundlig koll av gasslangar och alla anslutningar. Då fanns läckage vid gaskranen.
Så lite skarvar som möjligt och därför ej något annat "påskruvat" , även om det var kranen det var fel på den gången. Ja och med den metoden har det så fortsatt genom fordonsparken.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Ja men är huvudkranen på tuben stängd, så gör det lilla läckaget att det ändå blir tomt i slangen över tid. Så efter en vecka går det inte att tända spisen då.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
I min Adria sitter bodelsbatteriet under en sittplats vid bordet, så jag monterade varnaren på sidan av den. Ett litet hål in till batteriutrymmet, sladdsäkring och så var den saken fixad. Att inte ha någon varnare alss känns som ett onödigt lotteri ;-)
 
Toppen