Sv: Batteribyte.
Hej.
Har själv som bilen var inställt från fabriken gel, har fungerat bra även batteri tillverkaren rekommendera gel när bilen var ny 2009.
Här en Google översättning från Tyska Promobil från i dag.
(om man förstår vad de menar)
För AGM batterier elektrolyten är bunden i fleece. De anses extremt djupcyklingsbatterier och liknar gel. I likhet med dessa, utjämningsspänningen (13,8 V) än bly-syra-batterier med flytande elektrolyt. Därför lämpar sig bättre för AGM-minne belastningskurva för gel batterier.
Det finns dock ingen enhetlig rekommendation. Vilken egenskap är faktiskt den rätta kan bara säga batteritillverkaren definitivt.
Kurvan kommer att avgöra när laddaren övergår till underhåll läge. I detta avseende är AGM-batterier kräver inte. De är dock känsliga för överspänning och underspänning. Den undre gränsen för laddaren bör inte vara mindre än 15 procent av den nominella kapaciteten på batteriet, medan en 100-Ah batteri som är 15 ampere.
Å andra sidan, får inte överstiga 30 procent, eftersom batteriet blir för varmt och torrt. Det är därför ansedda tillverkare rekommenderar en temperaturgivare på batteriet. För detta ändamål måste dock laddaren en styringång, som endast vid mycket höga lastare av ärendet.
Leif