• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteribyte

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Hej alla!
Jag tänker byta mitt bodelsbatteri(Gel 80Ah) som sitter under stolen till min FIAT Dethleff till ett större då jag skall montera solceller. Mitt problem är att det får inte var högre än 195mm för att kunna skjutas in under stolen. Denna begränsning gör att det inte finns så många batterier att välja på. Kanske man kan flytta batteriet till garaget, men då blir det 5m långa kablar till EBL under passagerarstolen. Har någon haft detta problem?
Hälsningar
Per:confused:

F

F.d. 52959

Guest
Sv: Batteribyte

Hej
Har också ett 80 Ah Gel till bodelen. Det har kommit ett gelbatteri på 105 Ah som
passar i samma utrymme. När det blir aktuellt kommer jag byta till detta.

I mitt fall sitter det under förarstolen.Fabrikatet är Exide.
mvh

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023

Det hade jag ingen aning om. Hur stort batteri ryms då? Jag har batteriet under förarstolen och EBL under passagerarstolen, så det blir nog bara ett batteri om man inte kan placera ett till i garaget.
Mvh
Per:)

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Hej.
Här ett par foto på dubbla batterier under en fast förarstol i en Ducato 2000.
Jag lossade 4 bultar, lyfte av stolen och monterade 2 st 86 Ah batterier.
Batterierna är fastsatta med batterihakar och batteri-bärrem ifrån Biltema.
Dessutom avslutade jag med att lägga en gummimatta över pluspolerna.
Batterierna är 257 x 172 x 220mm.

Passagerarstolen är vridbar och den har förstärkningar under stolplattan. OBS där finns inte plats för batterier högre än 200 mm.

Mvh Roy

Bilagor

• Två 86 Ah batterier i förarstol.jpg
    Två 86 Ah batterier i förarstol.jpg
    590,1 KB · Visningar: 114
  • Skyddad med gummimatta.jpg
    Skyddad med gummimatta.jpg
    555,2 KB · Visningar: 81

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Du kan i princip sätta baterrierna var du vill i bilen! Du måste bara tänka på avståndet till din "första" pluspunkt i bodelen. Jord eller minus finns i alla chassi delar. Att sätta batterierna längst bak är inga problem eller att sätta dom på en hylla ute på chassit. Om man tar i och använder en kabel med diameter (OBS ej mm2) på ca 10 mm diameter kan du ha avstånd upp till kanske 4-5 meter med ett uttag av upp till 30 Amp utan att lida stora späningsfall. Jag har 4 meter med en klenare kabel till mitt elverk och laddar med klart över 15A och startströmmar på över 30A utan värme bildning som är att tala om och i stort sett inga spänningsfall. Viktigast är att tänka på att plus får ALDRIG kunna komma i kontakt med jord och att ha kablar avstämda med lasten och att de inte skavs sönder. Jag har tex inga säkringar (250 Amp säkring = ren korslutningsskydd) mellan mitt elverk och batteribanken eller mellan batterierna så man måste säkerställa skavskydd och kabelarea till MAX lasten.

Att sätta batteri på en hylla på rambalken har den fördelen att man inte behöver tänka på luftning och syraspill samtidigt som på vintern måste de ha laddning annars fyser de sönder.

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025

Chiquita! Vilken sort och fabrikat är det på dina batterier?

EssoJ
Hej EssoJ.
Batterierna är köpta på Biltema. Nr:80-4861 pris: 899 kr/st
Dessutom använde jag Biltemas batterihakar 80-518 pris: 19,90. Dessa hakade jag i de "spår" som på varje sida på stolens underrede.
Som fästband använde jag batteribärrem 80-501 pris: 19,90.

Bilen, som är en Hymer 2000, hade i original en träfiberplatta fastlimmad i botten. Denna demonterade jag för att vinna ett par cm.
Passa bara så att pluspolen inte kommer i kontakt med underredet......

Mvh /Roy

F

F.d. 53061

Guest

Hej alla nattsudare jag har tänkt göra som chiquita. Jag skall montera dubbla batterier
under stolen så nu har jag ett exide 80 amp gel till salu om någån är intreserad
det är köpt 08-03 hos hymercenter i örebro säljes för 1600kr.
Markko. :cat::msn_cat:

F

F.d. 53018

Guest

Hei! Et spørsmål til dere som har to forbruksbatterier under hvert sete: Klarer original dynamo og lader å levere nok el til at dere får toppladning eller har dere byttet utstyr eller får dere hjelp av solceller og/eller kraftverk/aggregat? Mvh! OBS: Jeg ser jeg har misforstått. Ikke fire, bare to forbruksbatterier totalt. Sorry!

Senast redigerad av en moderator:

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej alfb-N
Nok klarer dynamoen dine ladingsbohov men du klarer inte o köre så lange.
dine batteri klare inte o motta den amp som levereres uden kraver tillförsel under
väsentlig langere tid.
HaHa hoppas du förstår min nabonorsk.
I mitt fall så har jag 2x110 AH batteri under stolen o om jag dragit ned banken p.g.a TV koll etc så tar den mig minst en dags köring för attt komma upp i rimlig nivå igen.
Ps Lite hurtige om jag kör köleskapet pa Gas.DS
Solcellanlegg är givetvis ett pluss ellar en bensingenerator. Eller att man som vi står vid Elstolpe då o då.

Toppen