• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Batteribygge

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.346
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Nu så har en del kommit hem för vinter projekt. Ingen större brådska för min del. Kommer ändå att ställa av bilen över vintern. Man ska bli kul att fixa detta

Köpte dom härifrån, leverans från Polen. 280AHK EVE Lifepo4 Battery Grade A+ Power Bank 6000 Cycle Rechargeable for Solar

Har även beställt en JK BMS jk-b2a8s-20phc, men inte kommit än. Sen blir det ju inköp av bussbar mm mm efterhand
 

Bilagor

  • 2024-10-21 09.10.32.jpg
    2024-10-21 09.10.32.jpg
    2,7 MB · Visningar: 51
  • 2024-10-21 09.11.27.jpg
    2024-10-21 09.11.27.jpg
    3 MB · Visningar: 46
  • 2024-10-21 09.11.50.jpg
    2024-10-21 09.11.50.jpg
    2,9 MB · Visningar: 45
  • 2024-10-21 09.12.31.jpg
    2024-10-21 09.12.31.jpg
    2,9 MB · Visningar: 49
  • 2024-10-21 09.12.37.jpg
    2024-10-21 09.12.37.jpg
    2 MB · Visningar: 52
  • 2024-10-21 09.14.20.jpg
    2024-10-21 09.14.20.jpg
    2,9 MB · Visningar: 51
  • 2024-10-21 09.14.31.jpg
    2024-10-21 09.14.31.jpg
    1,1 MB · Visningar: 47
  • 2024-10-21 09.14.45.jpg
    2024-10-21 09.14.45.jpg
    1,1 MB · Visningar: 42
  • 1729495295077.jpg
    1729495295077.jpg
    2,9 MB · Visningar: 48

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja de ser väl ok ut, jag har noll kunskap om värmeplattor till LFP, de får rum under cellerna också verkar det som, eller var man nu ska sätta dem.
Jag kan inte minnas att jag sett något GDS-bygge med inbyggd värme (ännu), det borde ju ändå vara intressant att ha på våra breddgrader.
De flesta av oss är troligen nöjda med ett fungerande laddstopp vid kyla.
Men att kunna kallställa och ändå tillåta laddning via solpaneler eller extern 230V är nog optimalt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tänker som så: använder man bilen så är den varm (även cellerna), då kan man ladda. Använder man inte bilen och den är kall så behöver man inte ladda.
Det beror på hur många förbrukare man har igång 24/7 vid stillestånd.
Jag har minst router + kamera igång 24/7, tittar solen fram så kan det även bli lite laddning till batterierna.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.025
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Finns det inte lösa celler med inbyggd värme?

Tycker att de flesta som skriver om batterier utan värme verkar ha ”problem” med laddningen under den kalla årstiden. Med inbyggd värme behöver man inte fundera på årstiden. Ett annat alternativ är ju att välja sådana celler som Peter har, som om jag minns rätt kan laddas ner till -45 grader.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Finns det inte lösa celler med inbyggd värme?

Tycker att de flesta som skriver om batterier utan värme verkar ha ”problem” med laddningen under den kalla årstiden. Med inbyggd värme behöver man inte fundera på årstiden. Ett annat alternativ är ju att välja sådana celler som Peter har, som om jag minns rätt kan laddas ner till -45 grader.

Ingen aning ifall sådana celler finns.
Skulle jag idag bygga ett LFP till husbil, så skulle jag starkt överväga att få till en uppvärmning av batterierna.

Som jag förstår det (?) så ett "LFP-heat" som känner av inkommande laddning, men där laddning är blockerad på låg temp. startar uppvärmning med antingen den inkommande spänningen eller från det interna batteriet (?).
När sen låg temp.blockeringen går ur, så startas laddningen av batteriet.

Hur detta funkar praktiskt vet jag inte, för solen kan försvinna lika snabbt som den titta fram, ifall då bms'et tar energi från batteriet till uppvärmning så kan man till slut stå med ett tomt batteri, använder bms'et istället den inkommande energin till uppvärmning så så är det "ingen skada skedd" ifall solen försvann.

Ja mina LiFeYPO4-celler kan laddas med 0,1C i minusgrader, i mitt fall blir det en laddström på 40A
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.425
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ingen aning ifall sådana celler finns.
Skulle jag idag bygga ett LFP till husbil, så skulle jag starkt överväga att få till en uppvärmning av batterierna.

Som jag förstår det (?) så ett "LFP-heat" som känner av inkommande laddning, men där laddning är blockerad på låg temp. startar uppvärmning med antingen den inkommande spänningen eller från det interna batteriet (?).
När sen låg temp.blockeringen går ur, så startas laddningen av batteriet.

Hur detta funkar praktiskt vet jag inte, för solen kan försvinna lika snabbt som den titta fram, ifall då bms'et tar energi från batteriet till uppvärmning så kan man till slut stå med ett tomt batteri, använder bms'et istället den inkommande energin till uppvärmning så så är det "ingen skada skedd" ifall solen försvann.
De färdigbyggda LFP jag tittat på tar samtliga energi från laddkälla, aldrig batteriet. Tror de flesta BMS gör likadant. Det kan krävas ganska mycket energi att värma upp 10 tals grader. Risk att knäcka cellerna.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.028
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag skulle nog vara lite fundersam och försiktig med att ställa cellerna på en värmeplatta. Tänker på hur vardagen för cellerna kommer vara när de åker runt i bilen med vibrationer mm och riskerar nöta på värmeplattan.
Har sett mindre roliga exempel där värmedynor, golv osv som skadats, kortslutits o börjar glöda/brinna .

...men kanske bara jag som är gubbnervös av mig :).
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.646
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Grejen är nog att hitta värmeplattor som är gjorda för att sitta under ett batteri.

I Volvos dumparar kan man beställa och få uppvärmt batteri.
Dessa värmeplattor klarar att sitta under ett 225 ah blybatteri.
Var man sedan som privatperson hittar dessa vet jag ej.

Jag är skeptisk till de billiga värmeplattorna från Ali mfl, jag såg några som var på 15W.
Hur långt räcker 15W ?...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.646
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mina batterier sitter i uppvärmt utrymme.
Innan jag skall åka ut sätter jag på värmen i god tid, då värms batterierna upp så småningom.

LFP kan ge ström utan problem vid minusgrader, det är laddning som inte är bra.

BMS stänger av laddning under 2+, jag ser inga som helst problem med det.
Jag vet inte vad jag skulle ha batteriuppvärming till, därför installerade jag inte det.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mina batterier sitter i uppvärmt utrymme.
Innan jag skall åka ut sätter jag på värmen i god tid, då värms batterierna upp så småningom.

LFP kan ge ström utan problem vid minusgrader, det är laddning som inte är bra.

BMS stänger av laddning under 2+, jag ser inga som helst problem med det.
Jag vet inte vad jag skulle ha batteriuppvärming till, därför installerade jag inte det.

Ja har man ett bra BMS så är det lugnt.
 
Toppen