• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

batteri

H

Hagalundaren

Guest
jag är ägare av en kabe 780 2015 som jag tycker drar mycket ström .den har den nya panelen enligt kabe ska den dra 0,4 amp för att driva deras nya panel Över en natt så sjunker batterinivån till 12,3 utan att något står På två dygn går det ner till 12,0 jag anser att det är för mycket Hur många procent är kvar av batteriet vid 12,0. Kabe anser att det är rätt
jag har en solpanel 135 v den orkar inte att ladda ström på dagarna när solen skiner

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: batteri

Hej, det blir nästan 10Amp. dygnet till panelen och det låter ju rätt mycket, men det kanske skall vara så.
Det som det då däremot måste vara något fel med är ju solcellen.
Den är på 135Watt (antar jag) och den borde absolut kunna ersätta batterierna med 10Amp. laddning under dagen även om vädret inte skulle ligga på toppsol, utan även vid en mycket mulen dag troligen.

Så där borde du ha ett fel.

Men även med 10Amp. uttag per dygn så borde batteriet klara sig något längre än ett par dygn även utan laddning, men det är ju naturligtvis beroende på hur många Amp./tim. du har i din batterbank.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

jag är ägare av en kabe 780 2015 som jag tycker drar mycket ström .den har den nya panelen enligt kabe ska den dra 0,4 amp för att driva deras nya panel Över en natt så sjunker batterinivån till 12,3 utan att något står På två dygn går det ner till 12,0 jag anser att det är för mycket Hur många procent är kvar av batteriet vid 12,0. Kabe anser att det är rätt
jag har en solpanel 135 v den orkar inte att ladda ström på dagarna när solen skiner

Detta hittade jag för ett tag sedan på en batteritillverkares hemsida. Jag håller med JANKRO, något är fel eftersom du tappar halva batterikapaciteten på en natt & på 2 dygn tappar du nästan resten & har bara 10% kvar.

11,92 V 0%
12,00 V 10%
12,08 V 20%
12,16 V 30%
12,24 V 40%
12,32 V 50%
12,40 V 60%
12,48 V 70%
12,56 V 80%
12,64 V 90%
12,72 V 100%

Bennie

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

12.3V sjuker inte våra batterier (2X 92Ah Banner AGM) till över natten även om vi har belysning,TV, TV-spel, dieselvärmare på. Någonting drar en väldig massa om du inte har extremt litet bodelbatteri - vilket vore konstigt på en 2015 KABE...... "instegsbilarna" brukar ha ett 95Ah batteri i alla fall. Våra paneler är förvisso större men håller jämn takt även om det ät 80% mulet.

Peter :)

H

Hagalundaren

Guest

jag har 115 a batteri ingen ting är på mer en panelen jag tror inte att det är fel på solselen Nu har jag täckt över solpanelen med en presening och köra tomt på batteriet på första 25 tim har det sjunkit till 12,3

Toppen