• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteri

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Hej har dubbla bodelsbatterier 80 amp 144 amp tillsamans på panelen. 5 år gammla.
Undrar om förbrukningen endast är på ett av dom två?
Kan det vara så att det ena inte har andvänds?
batterierna är parallkopplade.
Det ena batteriet var fullt 72 amp det andra var nog tomt 0 amp.
Gel eller syrabatteri vad är bäst kan jag byta det ena gel batteriet om det är kass?
Eller sätta dit 2 90 amp syra och borra ett hål för avluftning.
2179:music-icon:

Senast ändrad:

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026
Sv: Batteri

Våra batteier tog också slut på några timmar. Jag laddade dem fulla kopplade loss mätte efter 3 dagar, de var fulla. Åkte in med dem till TH Pettersson i Göteborg där det konstaterades att batterierna är helt ok. Provet gjordes under belastning enligt säljaren.

Ändå satsade vi på 2 st 95 amp. från biltema och våra problem löstes direkt

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Som du kanske märkt så finns det många diskussioner om just batterier på forumet. Jag länkar till några av dem, vissa av inläggen är mycket utförliga och borde besvara dina frågor.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t73267/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t58282/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t68568/

Personligen skulle jag byta båda batterierna till AGM eller Lithium, då 5år är en ganska bra livslängd för batterier.. Då behövs inga håltagningar för ventilation. Öppna bly syra batterier skulle jag helt klart undvika.

//Freddy

F

F.d. 50340

Guest

Bly/syra batterier helt ok, det viktiga är att laddningsystemet är rätt inställt! Moderna bly/syra är idag slutna utan påfyllningspluggar och mycket prisvärda.
Även AGM skall alltid avluftas, eftersom en ev. Kortslutning i ett batteri kan göra att övertrycksventilen öppnar och då måste gasen ledas ut ur lådan!
Det finns därför alltid uttag på AGM- batterier för avluftning, glöm ej heller att plugga den sida som inte används!:twitcy:
Skall du dra full nytta av ett AGM-batteri måste även laddningsspänningens brytpunkt höjas till ca: 14,7V. Självklart är ett AGM bättre val om inställningsmöjligheter finns, men dyrare/ah i varje fall vid inköp. Det viktigaste är oavsett typ av batteri att alltid se till att de är rena och uppladdade samt att poler med anslutning är fräscha och riktigt monterade.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej har dubbla bodelsbatterier 80 amp 144 amp tillsamans på panelen. 5 år gammla.
Undrar om förbrukningen endast är på ett av dom två?
Kan det vara så att det ena inte har andvänds?
batterierna är parallkopplade.
Det ena batteriet var fullt 72 amp det andra var nog tomt 0 amp.
Gel eller syrabatteri vad är bäst kan jag byta det ena gel batteriet om det är kass?
Eller sätta dit 2 90 amp syra och borra ett hål för avluftning.
2179:music-icon:
--------------------------------------------------------------------------------
Hej, bara en fråga eftersom du undrar över om båda har används.
Sitter de på samma ställe och har du kopplat in dem själv eller fanns det redan inkopplat när du köpte bilen.

Jag tänkte bara om någon annan har kopplat och de sitter skilda åt med dold kabel, så skulle det kunna sitta en säkring någonstans på pluskabeln mellan batterierna. Om den i så fall är trasig och du inte vet om att den finns så kan det se underligt ut vid batterirna.
Om du startar bilen och mäter laddspänningen så skall den vara lika mellan minus-pluspolerna på båda ställen. Det kan ju även vara jorden mellan batterierna som är dålig beroende på hur det är sammankopplat.

Sitter de tillsammans med korta kraftiga kablar mellan polerna så kan du naturligtvis strunta i detta inlägg.

M.v.h. JANKRO.

Toppen