• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteri

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: fiat dukato 2,8
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 jte
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: Sun-ti600
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Elsystem
Orginal-batteriet verkar att vara på väg att paja.Batteriet i boendedelen är på 80amper kan man montera ett batteri på 75amper i utbyte,och i så fall hur mycket förlorar man på det.Svårt att få fram ett annat batteri på en liten ort.Kan man i så fall montera två stycken batterier för att kompensera amperbortfallet,klarar laddningen det i så fall.Kan man köra bilen utan batteri i boendedelen,till verkstad i så fall.
MVH
Valle
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.718
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Visst kan du byta till ett 75 Ah i stället för 80 Ah . Det ger bara c:a 6 % lägre kapacitet Obs batterikapacitet anger inte i Ampere utan Amperetimmar (Ah).
Men sätt för all dei inte ett startbatteri i bodelen. Startbatterier är gjorda för höga strömmar under kort tid och klarar inte av de djupurladdningar (lägre ström under lång tid) som bodelsbatteriet utsätts för!
Du kan mycket väl köra utan bodelsbatteriet till verkstan men se till att isolera kabelskorna så det inte komma i kontakt med varann, för när du startar motorn kopplar ett relä in bodelsbatteriet till generatorn !!
// Göte J
 

B-O

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
6061
Medlemskap
2025
En annan fråga när det gäller batteri. Om man vill komplettera med ytterligare ett batteri i bodelen. Hur kopplar man samman dessa två. Kan man paralellkoppla dem precis som man använder startkablar. Vi råkade ut för att bodelsbatteriet tog slut men hade vi haft ytterligare ett hade vi klarat oss längre utan ström. Tacksam för svar.
B-O
 
F

F.d. 19284

Guest
Ja - du kan godt installere to batterier. Plus forbindes med plus og minus med minus. Brug mindst lige så kraftige ledninger som der er envendt til ladekablet. Batterierne skal være så like som muligt. Altså IKKE supplere det gamle halv-trætte batteri med et nyt fordi du vil udnytte de sidste kræfter i det gamle. Samme type (gel + gel eller agm + agm). Højst tre måneders aldersforskel (siger Exide). Samme kapacitet (Ah). Hvis de ikke er ens så vil det ene batteri blive ekstra belastet og så skal du snart skifte igen.

Alle blybatterier tager 'lidt' skadet af at blive afladet for meget. Startbatterier tager mere skade end fritidsbatterier. Et passende kompromis med et fritidsbatteri finder jeg i den styring der er i min nye autocamper: Ved 11,5V vises en advarsel. Ved 11V afbrydes lys m.v., men man kan stadig tænde den kortvarigt. Ved 10,5V er det umuligt at tappe mere gennem systemet.
 
F

F.d. 19284

Guest
Ja - du kan godt installere to batterier. Plus forbindes med plus og minus med minus. Brug mindst lige så kraftige ledninger som der er envendt til ladekablet. Batterierne skal være så like som muligt. Altså IKKE supplere det gamle halv-trætte batteri med et nyt fordi du vil udnytte de sidste kræfter i det gamle. Samme type (gel + gel eller agm + agm). Højst tre måneders aldersforskel (siger Exide). Samme kapacitet (Ah). Hvis de ikke er ens så vil det ene batteri blive ekstra belastet og så skal du snart skifte igen.

Alle blybatterier tager 'lidt' skadet af at blive afladet for meget. Startbatterier mere end fritidsbatterier. Et passende kompromis med et fritidsbatteri finder jeg i den styring der er i min nye autocamper: Ved 11,5V vises en advarsel. Ved 11V afbrydes lys m.v., men man kan stadig tænde den kortvarigt. Ved 10,5V er det umuligt at tappe mere gennem systemet.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.718
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
EoL jag antaer du menar hur långt ner i polspänning man törs ladda ur batteriet ! 10,5 v brukar batterivakter vara inställda på för 12v blyatterier .
Man kan fråga sig vad som händer om man går ner ytterligare i spänning ? Då är risken stor att någon cell i batteriet tappar sin EMK (inre spänning) före de andra cellerna och då kommer den cellen att passeras av urladdningsströmmen så att den laddas med omvänd polaritet som således sänker spänningen ytterligare och vad värre är vid nästa laddning av batteriet kommer den cellen att streta emot till dess den är urladdad och kan laddas med rätt polaritet och vid nästa urladdning kommer samma förlopp ännu tidigare. Såvitt man inte redan fått kortslutning i cellen.
// Göte J
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.718
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
P150 bob.
Visst i princip är det bara att parallellkoppla båda batterierna med grova kablar så att spänningsfallen i kablaget är försummbart. MEN, batterierna måste vara av samma typ, Gel, AGM eller fritidbatteri för att det ska fungera.
Dessutom är det tveksamt att koppla ihop ett nytt med att gammalt om man vill ha lång livslängd på batterierna.
// Göte J
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.127
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Göte J skrev:
P150 bob.
Dessutom är det tveksamt att koppla ihop ett nytt med att gammalt om man vill ha lång livslängd på batterierna.
// Göte J

Detta är en gammal myt. Så här skriver Tudor i sin batterihandbok:

Parallellkoppling:
– batterierna ska ha samma nominella spänning.
– batterierna kan ha olika kapaciteter.
– batterierna kan ha olika ålder.
 
Toppen