• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri till solcell

Jennienil

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
38004
Medlemskap
2024
Hej, jag har tänkt två solpaneler på 100 w stycket.
Vad är optimalt med batteribank för att få mest lagring?
Vi har inte några större förbrukare, vill kunna ladda datorn, mobiler och ha några lampor, kör kylskåp och värme på gasol.
Har ett 90ah AGM batteri under stolen och det får plats ett till..
Finns det någon tabell eller hur tänker man när man ska anpassa batteri till solcell.
Förstår att man tänker förbrukning batteri sedan solcell.
Jag tänker framtida förbrukning kanske 12v tv och liten inverter.
Vi är inte så bekväma av oss att vi behöver massa prylar som drar el.
Däremot vill vi ha el höst så länge som möjligt med vinkelbara paneler.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hej, jag har tänkt två solpaneler på 100 w stycket.
Vad är optimalt med batteribank för att få mest lagring?
Vi har inte några större förbrukare, vill kunna ladda datorn, mobiler och ha några lampor, kör kylskåp och värme på gasol.
Har ett 90ah AGM batteri under stolen och det får plats ett till..
Finns det någon tabell eller hur tänker man när man ska anpassa batteri till solcell.
Förstår att man tänker förbrukning batteri sedan solcell.
Jag tänker framtida förbrukning kanske 12v tv och liten inverter.
Vi är inte så bekväma av oss att vi behöver massa prylar som drar el.
Däremot vill vi ha el höst så länge som möjligt med vinkelbara paneler.
Hej
vi har 2x100 Ah blybatterier avsedda för sol och vindkraft, dessa batterier är designade för att utan att skadas kunna ta emot låga laddspänningar och de används ofta vid stugor och liknande där eluppkoppling saknas men de fungerar även utmärkt i en husbil som inte står vid elstolpar.
Våra köptes för fyra år sedan på Biltema för 1600 kr styck ( jo jag vet att det finns bättre batterier men då till ett mycket högre pris) och då dessa har fungerat utan problem i hittils fyra säsonger så blir de svårslagna ekonomiskt.
Det kanske också bör nämnas att solcellerna är 2x130 W dvs totalt 260W, detta räcker för vår del från tidig vår till sen höst.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När man väljer laddare till en batteribank brukar man ligga runt 10% av kapaciteten.
D.v.s en 10A laddare är lagom till ett 100A batteri.
Dina 2x100W solpaneler kommer aldrig ge 200W utan snarare ca 75% av max effekt.
Det blir då ca 12A.
Med resonemanget ovan betyder det att en lagom kapacitet på batteriet är ca 120Ah.

Sedan får du räkna dina förbrukare och hur länge varje pryl är på på.
Bäst är det om du får fram vad allt drar i watt eftersom effekten (watt) är samma oberoende av spänning.

T.ex. Tv 12V 100W 2h + dator 230V 50W 20h + lampor 12V 50W 7h
När du fått fram vad dina förbrukare drar på ett dygn kan du beräkna hur stora batterier du behöver.
Ett blybatteri bör inte laddas ur mer än 50% så ditt 90A batteri ger ungefär 45Ah (560Wh).
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
När man väljer laddare till en batteribank brukar man ligga runt 10% av kapaciteten.
D.v.s en 10A laddare är lagom till ett 100A batteri.
Dina 2x100W solpaneler kommer aldrig ge 200W utan snarare ca 75% av max effekt.
Det blir då ca 12A.
Med resonemanget ovan betyder det att en lagom kapacitet på batteriet är ca 120Ah.

Sedan får du räkna dina förbrukare och hur länge varje pryl är på på.
Bäst är det om du får fram vad allt drar i watt eftersom effekten (watt) är samma oberoende av spänning.

T.ex. Tv 12V 100W 2h + dator 230V 50W 20h + lampor 12V 50W 7h
När du fått fram vad dina förbrukare drar på ett dygn kan du beräkna hur stora batterier du behöver.
Ett blybatteri bör inte laddas ur mer än 50% så ditt 90A batteri ger ungefär 45Ah (560Wh).
Och ett litet tillägg - skillnaden med Lithium är den tillgängliga kapaciteten där dom batterierna tål urladdning ner till 10-20% vilket gör att den tillgängliga kapaciteten är större samtidigt som dom laddas snabbare. Slutligen viktskillnaden mellan 2 blybatterier och ett Lithium är ganska stor.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Lithium, är dyrare men överlägset. Det bästa jag har gjort när det gäller batterival till husbilen. Välj gärna batterier med blåtand så har du full koll.
Klarar du dig på ett agm idag så kommer ett lithium räcka långt. Men värmare tar en del när nätterna blir kallare, två batterier och jag tror du blir nöjd.
 
Senast ändrad:

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Lithium, är dyrare men överlägset. Det bästa jag har gjort när det gäller batterival till husbilen. Välj gärna batterier med blåtand så har du full koll.
Klarar du dig på ett agm idag så kommer ett lithium räcka långt. Men värmare tar en del när nätterna blir kallare, två batterier och jag tror du blir nöjd.
Håller med "Globetrotter" om Litium är bäst till solceller. Har själv satt på två st 100 Watt solceller (200Watt) och köpte ett Litiumbatteri på 100 amp. Det fungerar perfekt i alla lägen och kan läsa av batteriet med "blåtand". Nackdelen är priset 8 000 kr. Men på sikt så tjänar men in det på både tid och krångelfri stark strömkälla som tål urladdningar och kyla/värme som den själv reglerar laddning för. Rekommenderas starkt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sunwind Caravan Lithium Heat 100Ah batteri för Husvagn & Husbil
Detta köpte jag och är helnöjd. Lätt att byta till eftersom man inte behöver bygga om elsystem mm.
Har samma. Batteriet är nästan tre år. Appen till BMS är lite yxig annars är batteriet jättebra. BMS har räddat mig ett par gånger från total urladdning. Då kan en automatisk originalladdare ha svårt att dra igång laddningen när batteriet är nere på 10 V. Då parallellkopplade jag ett starthjälpsbatteri, vilket fick laddaren att vakna. Har dock succesivt gått över till Victron solcellsregulator, Victron 230 laddare och Victron DC/DC laddare. Det är som du säger dock inte nödvändigt. (Kanske att sollcellsregulatorn bör ha ett lithiumläge) Men jag är och förblir en evig prylbög som gillar att pilla! Livligt påhejad av likasinnade här på forumet! :) Jag körde min tidigare 230 laddaren i bly/syra läge där den hade en laddkurva närmast lithium.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Tänk på att "det är den faktiska kostnaden" som räknas.
Dela kostnaden för ett lithium ca 8000 kr på 10-15 år och jämför med kostnaden för 6 agm batterier ca 18000 kr under de år som lithium beräknas hålla.
Lägg därtill lithium batteriets fördelar.
Sen är det inte säkert att man behåller husbilen i 15 år, men det är en helt annan sak,, eller?
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2024
Tänk på att "det är den faktiska kostnaden" som räknas.
Dela kostnaden för ett lithium ca 8000 kr på 10-15 år och jämför med kostnaden för 6 agm batterier ca 18000 kr under de år som lithium beräknas hålla.
Lägg därtill lithium batteriets fördelar.
Sen är det inte säkert att man behåller husbilen i 15 år, men det är en helt annan sak,, eller?
Precis och även om man byter husbilen så kan man byta ut batteriet. Just denna vi har nu satt ett startbatteri för bodelen. Men eftersom jag visste jag skulle sätta dit solceller och skaffa Litiumbatteri så fick det vara. Men så illa behöver det inte bli om man skiftar vid försäljning utan sätter då i ett AGM kanske.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.880
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att montera Litiumbatteri för t.ex en kostnad på 8000kr var 10-15år får väl räknas som en låg kostnad i husbilsvärlden.
Vissa husbilar kräver kamremsbyte för ca.10000kr var 5:e år
En annan kan vara nya däck 8-15000kr var 6-9år. m.m.
Sen har vi den kanske största kostnaden, värdeminskning på 5-10% per år. Att ha husbil är sällan en billig hobby.
 
Toppen