• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri till elcykel.

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Vi har en lifebike elcykel. Batteriet går inte att ladda längre. Förhörde oss om ett nytt batteri och det skulle kosta 2 995 kr. Tyckte det var dyrt. Är det någon som kommit på en billigare lösning?

Jan I

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Batteri till elcykel.

Jag har tyvärr samma erfarenhet från våra två Avanti Smart. Det kostade ca 3 tusen st att byta batterier. De första höll bara drygt ett år men du nya går nu in på år tre om de nu fungerar till våren efter vinterdvalan. Elcykel är mycket praktiskt och bekvämt med tyvärr dyrt både i inköp och drift. Man kunde nästan tro att de är husbilar:).

Jag fick ett antal förslag till "billiga" ersättningsbatterier i detta forum för ett par år sedan men det visade sig inte vara rätt typ eller så gick det inte att beställa så det fick bli nya från importören men dyrt blev det.

F

F.d. 52908

Guest

Hej. Har hört av en modellflygare som flyger elmotoriserade plan att det är möjligt att plocka isär sin batterilåda och byta ut elementen. I lådan som sitter ihop med några skruvar ligger troligtvis mindre batterier kopplade i serie och som kan köpas till en rimlig peng. Kunskap kanske finns inom klubben, kan till och med va en affärsidé. Vi är nog många som snart behöver "renovera" våra batteri.
/Sören

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Det lär finnas en firma i linköping (batterigrossisten eller nåt sånt) som ska vara billiga, ska se om jag kan få tag i rätt namn hälsningar Lasse

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024

Skruva isär batteripacket och kolla vilka ackar som sitter i, gå sedan in på aliexpress.com och beställ samma ackar. Be sedan någon modellflygskompis (eller någon annan kunnig) att löda ihop det hela :)

Peter :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en gjør som Peter foreslår så kan en og legge inn en enkel BMS modul som sørger for balansering av batteriene ved hver oppladning - dette vil forlenge livet på på alle Lithium-basserte batterier som regelmessig lades ut til cut-off spenning. Lades de normalt bare ut 50 - 80% så har BMS mindre betydning om ladespenningen er korrekt.

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024

Tackar för alla goda lösningar som jag kommer att bearbeta under nästa vecka.
Vänligen Jan I

F

F.d. 25061

Guest

Jag har kontaktat HIMEX.Dk som kan reparera Litium batterier för 449 dk. Det tar 3dagar
för dom att fixa detta. Har någon nån erfarenhet av detta?
q walther

Toppen