• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri/Solcell/Regulator

stefang

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
18173
Medlemskap
2024
HJÄLP.....
Har fått hjälp och råd av er medlemmar tidigare......
Har en Carthago 2015 med två bodelsbatterier som alltid laddats med solcell 150 watt, sällan behövts ladda med el,,,
I våras blev lite strul då vi såg att det sinade med elen....
Såg att det ena batteriet (gel) var inte bra, insjunket....på sidorna
Beställde från tips från er i husbilsklubben två nya samma som orginal från Tyskland. (kanonpris)
Allt bra och monterat...
Kollade med husbilsreparatör....att inte solcell ger för mycket.

Hela sommaren visade displayan i bilen 13-14,8 nästan 15 ibland

Nu till problemet
bägge batterierna 3 mån gamla har börjat bubbla på sidorna, (sjunka in) som det gamla gjorde innan inköp. visar sämre laddning.

Innan jag köpte nya batterier gavs tips att köpa agm batterier, (som skulle tåla högre laddning) tyvärr gjorde jag inte det.
Alla tips emottages. Hur mäter jag vad solcellen ger? och vad regulatorn laddar?
Ska jag byta regulator/batterier och till vad?
Allt hör ju ihop så jag vill utan alltför teknisk kunskap kunna fixa detta. (har inte tummen mitt i)
Hälsningar Stefan
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Vad regulatorn ger och vad batterierna råkar ut för kan man se om man har en batterimonitor. Victron BMV712 eller något annat fabrikat.

Men, kolla först att solcellsregulatorn är inställd att ladda GEL-batterier.

GEL har fördelar när det handlar om långsamma urladdningar under lång tid, dvs. det som normalt händer i bodelen. För snabba urladdningar under kort tid är de inte alls bra. Dvs. som startbatterier t.ex.

MVH
Hans
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
14,8 Volt är inte bra. bör inte överstiga 14,4 V. Regulatorn kanske är inställd på bly/syra-batterier, Då kan man få så hög spänning i slutet av laddningen för att röra om i syran då den kan skikta sig (statifiering) under laddning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Mina batterier brukar ligga på 13,5 v närmare 14v ibland det är utan belastning och regulatorn blinkar som tecken på att den avbrutit laddningen. För modligen har batterierna kokat och eftersom det inte går att fylla på så har mängden gel syra vatten minskat. Borde luktat om batterierna när ventilerna öppnade som ruttna ägg. Antingen fel på regulatorn eller så har den blivit omställd av misstag. Ibland kan de känna av vilket batteri det är automatiskt. I vilket fall har fyra batterier mött sitt öde med överladdning.
 
Toppen