• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri och laddnings fråga

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Här kommer ytterligare en batteri och laddnings fråga.
Vi skaffade nyligen en ny husbil och bad om att få ett större bodelsbatteri.
Det blev ett SBL Lithiumbatteri 180Ah, med tillhörande app, där man kan se både laddning och förbrukning.
Jag har förstått att dagens generatorer är någon form av "smarta" generatorer som då antagligen bara laddar
den mängd som bilen behöver (rätta mig om jag har fel).
Antagligen så är det därför man behöver en DC/DC laddare för att hjälpa till med laddningen till bodelsbatteriet.
I vårt fall en Schaudt WA 121525.
Laddningen till bodelsbatteriet kan variera från 27-0,5A. Ibland så laddas batteriet någorlunda bra,
men vid andra tillfällen knappt något alls.
Är detta ett korrekt beteende?
Har vi rätt utrustning till batteriets storlek?
Vilken funktion har egentligen en DC/DC laddare?

Blir inte helt klok på detta, behöver därför er hjälp med att försöka förstå hur det fungerar.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Ja dcdc ger mera laddning samt håller isär start och bodel ,
Ni har inga solceller på taket?
Vad är egentligen problemet? Räcker inte strömmen? Brukar det ta slut?
Var kanske lite otydlig, men problemet är att jag inte tycker att bodelsbatteriet laddas tillräckligt mycket när bilen körs. Ibland kan 1 timmes körning bara ge 1Ah ökning till batteriet. Dvs laddningen har bara varit 1A i snitt.
Solpaneler har vi och när solen är framme så fungerar det alldeles lysande.:)
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Jag har en Votronic 1212-30 som laddar 30 A direkt tills litiumbatteriet är fulladdat. Solcellen lever sitt eget liv.
En timme och 1 ah i batteriet - om det är fulladdat - rätt - annars inte.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.471
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Var kanske lite otydlig, men problemet är att jag inte tycker att bodelsbatteriet laddas tillräckligt mycket när bilen körs. Ibland kan 1 timmes körning bara ge 1Ah ökning till batteriet. Dvs laddningen har bara varit 1A i snitt.
Solpaneler har vi och när solen är framme så fungerar det alldeles lysande.:)
Har du gasolkyl så tar den 15A när den går på 12V, solpanelen bör öka på laddningen ska inte stängas av normalt.
Din DCDC laddare är D+ styrd och skall ladda fullt direkt från start, hur sitter den ? Det krävs kylning för den ska ge max.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
315
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Har du gasolkyl så tar den 15A när den går på 12V, solpanelen bör öka på laddningen ska inte stängas av normalt.
Din DCDC laddare är D+ styrd och skall ladda fullt direkt från start, hur sitter den ? Det krävs kylning för den ska ge max.
Ibland så startar laddningen på 27A, vilket antagligen är max, för att sedan ganska snabbt sjunka till 10A, 5A, 3A och till och med 0A ibland. Trots att batteriet är långt ifrån fulladdat.
Kan solpanelen störa ut laddningen? Solpanelen är direkt ansluten på batteriet och är alltid på. Finns ingen
avstängnings möjlighet.
DC/DC laddaren är monterad i garaget, som är ganska stort och luftigt, troligen även svalt.
Nu när jag tänker efter lite, så för två dagar sedan så körde jag 40 mil i mörker och då hade jag 8-9A laddning
ända fram till batteriet började bli fulladdat.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.471
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ibland så startar laddningen på 27A, vilket antagligen är max, för att sedan ganska snabbt sjunka till 10A, 5A, 3A och till och med 0A ibland. Trots att batteriet är långt ifrån fulladdat.
Kan solpanelen störa ut laddningen? Solpanelen är direkt ansluten på batteriet och är alltid på. Finns ingen
avstängnings möjlighet.
DC/DC laddaren är monterad i garaget, som är ganska stort och luftigt, troligen även svalt.
Nu när jag tänker efter lite, så för två dagar sedan så körde jag 40 mil i mörker och då hade jag 8-9A laddning
ända fram till batteriet började bli fulladdat.
8-9A är nog vad du får ut av laddaren, utan solcell, när den driver kylen också.
Den skall ge 27A från början sedan sjunker det något, men 0A är inte normalt om inte batteriet är fullt, eller du har andra förbrukare inkopplade i bodelen.
Du kan ställa om kylen från auto till gas, då kommer den att ladda mer.
Solcellen är inget problem
 
Toppen