nilhen
HBK Medlem
Här kommer ytterligare en batteri och laddnings fråga.
Vi skaffade nyligen en ny husbil och bad om att få ett större bodelsbatteri.
Det blev ett SBL Lithiumbatteri 180Ah, med tillhörande app, där man kan se både laddning och förbrukning.
Jag har förstått att dagens generatorer är någon form av "smarta" generatorer som då antagligen bara laddar
den mängd som bilen behöver (rätta mig om jag har fel).
Antagligen så är det därför man behöver en DC/DC laddare för att hjälpa till med laddningen till bodelsbatteriet.
I vårt fall en Schaudt WA 121525.
Laddningen till bodelsbatteriet kan variera från 27-0,5A. Ibland så laddas batteriet någorlunda bra,
men vid andra tillfällen knappt något alls.
Är detta ett korrekt beteende?
Har vi rätt utrustning till batteriets storlek?
Vilken funktion har egentligen en DC/DC laddare?
Blir inte helt klok på detta, behöver därför er hjälp med att försöka förstå hur det fungerar.
Vi skaffade nyligen en ny husbil och bad om att få ett större bodelsbatteri.
Det blev ett SBL Lithiumbatteri 180Ah, med tillhörande app, där man kan se både laddning och förbrukning.
Jag har förstått att dagens generatorer är någon form av "smarta" generatorer som då antagligen bara laddar
den mängd som bilen behöver (rätta mig om jag har fel).
Antagligen så är det därför man behöver en DC/DC laddare för att hjälpa till med laddningen till bodelsbatteriet.
I vårt fall en Schaudt WA 121525.
Laddningen till bodelsbatteriet kan variera från 27-0,5A. Ibland så laddas batteriet någorlunda bra,
men vid andra tillfällen knappt något alls.
Är detta ett korrekt beteende?
Har vi rätt utrustning till batteriets storlek?
Vilken funktion har egentligen en DC/DC laddare?
Blir inte helt klok på detta, behöver därför er hjälp med att försöka förstå hur det fungerar.