• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteri laddning.

leif46

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2025
Hej. Har en carport till min h-bil. Kan man ha 220 inkopplat hela vintern för att skydda battererna som är GEL mod eller tar dom skada????? :santa1:

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: Batteri laddning.

Har stått med el på och laddning igång i flera år utan problem. Har en Hymer årsmodel 2002 med EBL och GEL originalbatteri. Inga problem.
EssoJ

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, de flesta nyare laddare är intelligenta nog för att vara ständigt inkopplade, men om man vill säkra systemet lite så går det bra att koppla in en enkel veckotimer som ger ström kanske tre eller sex timmar i veckan till bilen och laddningen, vilket skall vara tillräckligt för underhållsladdning och samtidigt en försäkring mot överladdning om något skulle strula.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 25168

Guest

Efter at have haft 220v på husbilen sidste vinter uten problemer, satte jag den også denne gang på 220v 14 dage innan vi skulle til Danmark på semester.

Resultat: Startbatteri och bodelsbatteri blev overladded och kogte = 2 nye batterier pris 3.000 kr :(.

Ringede Schaudt i tyskland, dom sagde at laddedelen var kaput, och skulle sendes ind til reparation til dom.

Dog kunne jag frakoble 220v ved at tage 220v stikket ut af ladderen, och koble en Ctek ladder direkte på bodelsbatteriet.

Ctek'en vil jag nu koble permant til batteriet, istedet for electroblocken, da jag har mistet tiltroen til dennes 220v ladefunktion.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej carnival!
Kolla CTEK-ladder på Hjertmans julrea (om den fortfarande är i gång) Hjertmans båttillbehör
Hjertmans säljer laddare i M-serien som är mer påkostad och har 5 års garanti till skillnad från de "enklare" med 3 års garanti som exempelvis säljas av Clas Ohlson mf.
//Conny

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Hej. Har en carport till min h-bil. Kan man ha 220 inkopplat hela vintern för att skydda battererna som är GEL mod eller tar dom skada????? :santa1:
Jag undviker att ha laddaren inkopplad konstant. Om laddaren är som den ska till 100% och batteriet också, då är det inga problem.

Men jag litar inte på den italienska orginalladdaren i vår bil utan laddar några dagar då och då.

Håkan

F

F.d. 2591

Guest

Hej !

Enligt förståsigpåare så tar batterier stryk i viss mån även om de underhållsladdas, bäst ska enligt de vara, att ladda upp batterierna innan man ställer av och ta bort +kabeln på samtliga batterier, de ska de må bäst av, har själv gjort så och inga problem med att starta på våren.
Hälsn
Stig

F

F.d. 53078

Guest

Jag har en elgenerator som jag har haft stora problem med laddningen tills jag för några år sedan satte en helt vanlig nätdel på justerad på13.8V 4A som står på ständigt. Sedan des har jag inte några problem Billigt enkelt och effektivt. Batteriet tar ingen skada och kan inte överladda. Fungerar endast som underhålls laddning.

Toppen