• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteri igen.

F

F.d. 52908

Guest
Jag ser att det finns många bra frågor och svar på batterihantering. Har lärt mig mycket av detta men är det ok att ha två nya EFB och ett nytt AMG parallellkopplade batteri som bodelsbatteri.
/sören

F

F.d. 52908

Guest
Sv: Batteri igen.

Undrar bara om någon i klubben har gjort motsvarande koppling dvs. blandat olika batterityper som min fråga gällde och hur det funkade. Kände att mitt originalbatteri behövde bytas och såg då att mina två andra batteri inte var av samma typ och detta har funkat.
/sören

F

F.d. 50340

Guest

Om det är startbatteriet du tänker byta till AGM, så är det helt ok. Däremot bör förbrukningsbatterierna vara av samma teknik. Annars duger det bra med EFB för startbatteriet.:)

F

F.d. 55451

Guest

Undrar bara om någon i klubben har gjort motsvarande koppling dvs. blandat olika batterityper som min fråga gällde och hur det funkade. Kände att mitt originalbatteri behövde bytas och såg då att mina två andra batteri inte var av samma typ och detta har funkat.
/sören

Sören vänligst,
- mit länk svar är blandat olika batterityper som din fråga gällde och hur det funkar vid laddning.

59926d1345632214t-smf-til-agm3.jpg

- en jämförelse i ladda tid minuter, mellan blandade batterityper och endast AGM.

Vid laddning under körning är vanligtvis alla 12 volt batterier i hela husbilen, - parallella laddat.

"take or leave it"

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52908

Guest

Tack för ditt svar BredoMobil, ser att du har kunskap om detta och jag förstår vad du menar. Intressant med uppgifterna om laddningen av de olika batteri. Tolkar också ditt inlägg att det inte skadar elsystem och batteri om man blandar EFB och AMG. Verkar viktigt att alla är nya eller i varje fall att inte ett är nytt och två är gamla. Tack!
/sören

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Man bör inte blanda olika batterityper, storlekar och ålder i samma bank som är permanent hopkopplade.
Det fungerar givetvis ett tag och beroende på hur djupt man laddar ur dem blir det olika tid de håller. Det batteri som ger sig först drar med sig de andra om man inte upptäcker det i tid och då ger hela banken upp i förtid.
Man kan lika gärna ha en mindre AGM bank som man laddar ur djupare som en större blandad som man inte kan ladda ur mer än c:a 50%.

Det finns mycket tyckande runt batterier och många som menar att det fungerar utmärkt att blanda hur som helst men min och många andras erfarenhet är att det inte fungerar i längden.

F

F.d. 52908

Guest

Tack Håkan. Låter vettigt, det var enklare förr när man inte hade så mycket att välja på. Naturligtvis är det bra att det förbättras, speciellt för oss som förbrukar mycket el. Otroligt bra med detta forum för man får lära sig mycket. Tack!
/sören

Toppen