• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri i bodelen ?

F

F.d. 28640

Guest
Funderar o funderar,,,nyblivna husbilsägare av en weinsberg som det tydligen skall vara dubbla bodelsbatteri i,,,sitter ett i nu. Vilka batteri skall jag välja för bästa behållning? Startbatteri skall väl absolut inte sitta där eller?? Tacksam för tips från er som provat olika märken mm
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Batteri i bodelen ?

Var startbatteriet sitter beror på vilket chassie bilen är byggd på. I vår Renault sitter startbatteriet under en lucka i golvet mellan framstolarna.
När det gäller val av bodelsbatterier finns det många trådar här. Viktigt är att inte blanda olika batterityper. Om det befintliga batteriet inte är nytt och i perfekt kondition, så köp 2 nya.
AGM brukar anses vara det bästa valet som bodelsbatterier.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Batteri i bodelen ?

Omöjligt att komma med vettiga synpunkter när du inte berättat hur stort batteri du har, hur stora solpaneler (om några) och hur mycket ström du förbrukar. Om du driver kyl och frys med gasol eller el och vilket slag av värme du har. Du kanske t.o.m. har tillgång till 230V när du campar?

Som exempel kan jag berätta att min lilla plåtis med dieselcentralvärme och kompressorkylskåp (vilka förbrukar runt 2 A vardera) klarar mer än ett dygn mitt i vintern utan tillskott, men den är utrustad med 2 x 150 Ah bobatterier.
Min nya Weinsberg LEV med samma typ av värme och kylskåp och med 2 x 95 Ah bobatterier behöver tillskott från antingen Efoy (bränslecell) eller bensingenerator (eller att man kör bilen) efter mindre än ett dygn vid vintercamping. Kör jag dessutom min frysbox så behövs tillskott efter mindre än 12h. Nu när det våras börjar solpanelerna ge så pass mycket att förhållandena blir gynnsammare.

aake
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteri i bodelen ?

Funderar o funderar,,,nyblivna husbilsägare av en weinsberg som det tydligen skall vara dubbla bodelsbatteri i,,,sitter ett i nu. Vilka batteri skall jag välja för bästa behållning? Startbatteri skall väl absolut inte sitta där eller?? Tacksam för tips från er som provat olika märken mm


Det beror pa vilken elcentral som ni har. Om panelen slar av all strom vid Ca 11.? volt sa ar ett billigt bra startbatteri det basta alternativet.
Om eran elcentral tillater att ladda ur batteriet till 0Volt sa ar det viktigt att batteriet ar ett fritidsbatteri som tal flera totala urladdningar.

Vill ni ha fler an ett batteri sa kop dom lika och samtidigt.
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Batteri i bodelen ?

om det finns plats sätt i ett bobatteri ett AGM ex 150 amp.
om du inte får i ett stort så köp då 2 nya AGM då man ej kan blanda ny , olika batterier med varandra.skaffa sedan en C-tec laddare en sk smart laddare och koppla in en C-TEC D250s sedan har du klart för att även koppla in en solcellspanel och behöver inte köpa någon regular till den.
Gå in och titta på Startsida | Göteborgs Marincenter AB dä kan du se hur olika C-tec system fungerar
 

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Sv: Batteri i bodelen ?

Har just installerat två 12V 80 Ah 275x175x190 AGM batterier i vår Weinsberg Ti 650 Meg. För att få arbetsplats tog jag ut bordet lossade förar och passagerarstolarna ( sitter med 6 st insexbult var ) Tog bort verktygssatsen under passagerastolen förpassade den garaget. Befintligt batteri under förarstolen ersattes med ett nytt AGM batteri, det andra nya batteriet placerades under passagerarstolen. Batterierna paralellkopplades med 16 mm2 kabel med en 30 A säkring på plusskabel. Med hjälp av " skohorn " kanske man kan få plats med ett 95 AH batteri. Samtidigt installerade jag en volt-amperemätare,kabel drogs från batteriet under förarstolen under toalett vidare till placering vid manövercentral över bodelsdörr.

leihag
 
F

F.d. 29909

Guest
Sv: Batteri i bodelen ?

Hej,
Det är fantastiskt med alla batteriproblem i Bodelen
Jag har försökt gå till botten med den här frågan eftersom vi köpte an Adria för snart 2 år sedan och haft diverse problem med batterier/laddare i Bodelen
1. De flesta förordar AGM batteri, vilket är märkligt eftersom AGM är bäst som startbatteri.
När behövs ett startbatteri i bodelen. Såvitt jag vet - Aldrig

2. Ett AGM batteri skall ha en laddspänning på ca 14,7 V för att bli fulladdat. De flesta husbilar har Laddare som ger 14,2 V och vanligtvis anpassade för Flytsyra- eller GEL Batteri. Sammanfattningsvis är laddare och batteri inte särskilt kompisar.

AGM batteriet blir inte fulladdat med 14,2 V och för varje laddningscykel sjunker kapaciteten något vilket innebär att livslängden sjunker mer än normalt. Kanske slut efter 1 år
Självklart blir batteriet fulladdat om laddaren får hålla på under längre tid. Men när du är ute och kör, kanske fricampar och efter ett par dar kopplar upp dig på 220 V har du knappast lust att stanna 3-4 dar för att ladda batteriet. Du vill sannolikt ha batteriet på topp under en natts stillastående. Din batterikapacitet är full kapacitet - bottennivå ( ca 15-20 %).
Säg 2 x 75 AH = 150 AH -ca 25 AH = 125 AH att förbruka. Sedan är det bara att räkna på de aktuella förbrukarna, Lyse, pumpar, fläktar TV mm.

Om du har AGM, skall laddaren ge 14,7 V laddspänning om det ska fungera korrekt.
Om du har en laddare som ger 14,2 V laddspänning byt batteri till GEL som mår bra av 14,2 V laddspänning som mest.
GEL batteriet har dessutom fördelen att acceptera relativt stora effektuttag. Dock ska man undvika att ständigt djupurladda batteriet.
Många klagar på batterierna, men ofta är det laddaren som inte klarar sitt jobb.
Ska du ha mer än ett batteri i bodelen, då ska batterierna vara av samma sort, samma kapacitet och samma kondition. Motrorbatteriet brukar inte vara problemet. Här kan AGM batteriet passa bra, men då ska generatorn helst ge 14,7 V om inte temperaturen är avsevärt högre än i bodelen.
 

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Sv: Batteri i bodelen ?

Du har säkert rätt i det du skriver, för min del var det så att jag kunde inhandla två st Varta AGM 12V 80 Ah till ett väldigt bra pris. Kommer att styra laddningen med en Victron MPPT 70/15 regulator som ger 14,4 V laddström. Visar det sig att det inte fungerar bra så får det bli Gel batterier nästa gång.:rolleyes:

leihag
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteri i bodelen ?

AGM Absorbed glass mat

Sune har bade ratt och fel
AGM batterierna tog fram for lagring av strom med en stor och lang urladdning som husvagnar och eldrivna prylar.
Pa senare ar sa har batterierna blivit designade for start av fordon.

Att anvanda ettt GEL batteri i en husbil ar dumt dessa batterierna ar lampliga till stromforvaring som nodstrom. GEL batterier tal inte skakningar och ar mycket dyrare.
Ett batteri i % anvander man valdigt lite man raknar att man anvander ett batteri mellan 75-90% av laddningen. Med andra ord sa anvands max 20% av ett batteris kapasitet

Kop fritidsbatterier som har tunnare blyskivor och vager da mindre, Biltema lar ha ett bra pris

Har kan du lasa lite om visserligen ett foretags syn om batterier, men for min del helt korekt.

http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Batteri i bodelen ?

Hej,
Det är fantastiskt med alla batteriproblem i Bodelen
Jag har försökt gå till botten med den här frågan eftersom vi köpte an Adria för snart 2 år sedan och haft diverse problem med batterier/laddare i Bodelen
1. De flesta förordar AGM batteri, vilket är märkligt eftersom AGM är bäst som startbatteri.
När behövs ett startbatteri i bodelen. Såvitt jag vet - Aldrig

2. Ett AGM batteri skall ha en laddspänning på ca 14,7 V för att bli fulladdat. De flesta husbilar har Laddare som ger 14,2 V och vanligtvis anpassade för Flytsyra- eller GEL Batteri. Sammanfattningsvis är laddare och batteri inte särskilt kompisar.

AGM batteriet blir inte fulladdat med 14,2 V och för varje laddningscykel sjunker kapaciteten något vilket innebär att livslängden sjunker mer än normalt. Kanske slut efter 1 år
Självklart blir batteriet fulladdat om laddaren får hålla på under längre tid. Men när du är ute och kör, kanske fricampar och efter ett par dar kopplar upp dig på 220 V har du knappast lust att stanna 3-4 dar för att ladda batteriet. Du vill sannolikt ha batteriet på topp under en natts stillastående. Din batterikapacitet är full kapacitet - bottennivå ( ca 15-20 %).
Säg 2 x 75 AH = 150 AH -ca 25 AH = 125 AH att förbruka. Sedan är det bara att räkna på de aktuella förbrukarna, Lyse, pumpar, fläktar TV mm.

Om du har AGM, skall laddaren ge 14,7 V laddspänning om det ska fungera korrekt.
Om du har en laddare som ger 14,2 V laddspänning byt batteri till GEL som mår bra av 14,2 V laddspänning som mest.
GEL batteriet har dessutom fördelen att acceptera relativt stora effektuttag. Dock ska man undvika att ständigt djupurladda batteriet.
Många klagar på batterierna, men ofta är det laddaren som inte klarar sitt jobb.
Ska du ha mer än ett batteri i bodelen, då ska batterierna vara av samma sort, samma kapacitet och samma kondition. Motrorbatteriet brukar inte vara problemet. Här kan AGM batteriet passa bra, men då ska generatorn helst ge 14,7 V om inte temperaturen är avsevärt högre än i bodelen.

Du har delvis rätt om AGM batterier men att det är bäst som startbatteri är helt fel.men om man går in och tittar på Göteborgs Marincenters hemsida så finns förklaringen där hur man enkelt löser laddningen med C.tec och solcell utan att använda regulatorer som säljs med solpaneler och dessutom laddas ett AGM upp mycket fortare än vanliga tradionella batterier
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Batteri i bodelen ?

Finns många olika åsikter om detta med batterier, jag tror också det beror på vilken tillverkare och då vilket batteri man pratar om, kollar man på Tudors sortiment http://www.tudor.se/start/produkter/agm-ecm-gel-–-batterier-med-sarskild-prestanda så finns det två typer av ex agm batterier, ett för start och ett för fritid, när det gäller dagens gel batterier så är i varje falls tudors variant vibrationståligt så lär väl inte vara något problem det heller, såg en fin uppställning på deras hemsida till höger under broschyrer och Exide multifit som hjälper dig lite på vägen att välja rätt... Men vad jag kan läsa ut så är ett vått batteri och ett agm rätt liksidigt i urladdningscykeln, men olika monteringsförutsättningar samt då uppladdningsförutsättningar medans gel batteriet kräver längre uppladdningscykler men då också klarar av längre konstant strömförbrukning, så beror alltså till en hel del på din runtomkring utrustning och typ av drift osv osv..
 
F

F.d. 29909

Guest
Sv: Batteri i bodelen ?

Hej igen och trevligt med kommentarer

Gissningsvis var jag inte särskilt tydlig sist.
Givetvis kan man använda AGM batterier i Bodelen, men i de flesta fall klarar inte installerad laddare mer än 14,2-14,3 V och då blir batteriet inte fulladdat och livslängden påverkas negativt.
Vad göra ?
Jo, Det är viktigt att batteri och laddare är kompisar. Antingen anpassar jag batteriet till laddare eller tvärtom. Någon i svaren ovan har tydligen kompletterat sin laddare. Det andra alternativet är då att byta batterityp. FLYT-Syra är vanligtvis inte alternativet. Återstår GEL. Jag citerar EXIDE TECHNOLOGIES AB på frågan När ska jag ha vilken sort ?
" Generellt sett skall man i normalfallet välja ett standardbatteri. Gelbatteriernas stora fördel är att de har bäst cyklingstålihet av alla blybatterier och för AGM batterierna är den största styrkan vid sidan om mycket bra cyklingstålighet att de också har en mycket hög startförmåga."
För mig förefaller det något märkligt att förorda AGM till bodelen, där man vanligtvis förbrukar lite ström under längre tid, dvs hög cyklingstålighet. De vanligaste laddarna klarar också laddspänningen och batteriet blir fulladat på ett vettigt sätt.
Vad EXIDE menar med normalfallet för de själva svara på

Juan Norte. Jag har också läst CTEKS Batterier och Laddning + lita annat i ämnet.

Det skulle vara roligt att veta varifrån påståendet om vibrationskänslighet kommer.

Ha det bra alla som grubblar/funderar kring batterier och laddare
Alla ni andra ska också ha det bra

Glada Påskhälsningar
Sune
 
F

F.d. 9418

Guest
Sv: Batteri i bodelen ?

Hej igen och trevligt med kommentarer

Gissningsvis var jag inte särskilt tydlig sist.
Givetvis kan man använda AGM batterier i Bodelen, men i de flesta fall klarar inte installerad laddare mer än 14,2-14,3 V och då blir batteriet inte fulladdat och livslängden påverkas negativt.
Vad göra ?
Jo, Det är viktigt att batteri och laddare är kompisar. Antingen anpassar jag batteriet till laddare eller tvärtom. Någon i svaren ovan har tydligen kompletterat sin laddare. Det andra alternativet är då att byta batterityp. FLYT-Syra är vanligtvis inte alternativet. Återstår GEL. Jag citerar EXIDE TECHNOLOGIES AB på frågan När ska jag ha vilken sort ?
" Generellt sett skall man i normalfallet välja ett standardbatteri. Gelbatteriernas stora fördel är att de har bäst cyklingstålihet av alla blybatterier och för AGM batterierna är den största styrkan vid sidan om mycket bra cyklingstålighet att de också har en mycket hög startförmåga."
För mig förefaller det något märkligt att förorda AGM till bodelen, där man vanligtvis förbrukar lite ström under längre tid, dvs hög cyklingstålighet. De vanligaste laddarna klarar också laddspänningen och batteriet blir fulladat på ett vettigt sätt.
Vad EXIDE menar med normalfallet för de själva svara på

Juan Norte. Jag har också läst CTEKS Batterier och Laddning + lita annat i ämnet.

Det skulle vara roligt att veta varifrån påståendet om vibrationskänslighet kommer.

Ha det bra alla som grubblar/funderar kring batterier och laddare
Alla ni andra ska också ha det bra

Glada Påskhälsningar

Sune

Hej Sune
jag kan direkt svara på vibrationskänsligheten på gelbatterier.
vi har prövat Optima gul till planade båtar och efter en säsong är dom kass.
om det är vibrationer eller något annat vet vi inte.Därimot har vi använt AGM Open Sea som bara funkar år efter år både som förbrukning och start.senast nu i en RIB båt med en Huyndai Seasall 250hk och 880kg 63knop utan problem.min kolega har haft sina batterier nu i 3 säsonger utan problem,dock laddas dom med en smartladdare C-TEC.
ha en go sommar med massa ström i bilen
mvh Walle
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteri i bodelen ?

Hej igen och trevligt med kommentarer
Juan Norte. Jag har också läst CTEKS Batterier och Laddning + lita annat i ämnet.
Det skulle vara roligt att veta varifrån påståendet om vibrationskänslighet kommer.
Sune

Kommer ihag att nagra husbilstillverkare hade GEL som origina , dom holl inte garantin ut.

Sjalv anvander jag nu tstallet for NIFE GEL som batterier som nodstrom till vissa sandare om strommen skulle ga, tillverkarna ger mig 3 ars garanti men rekomenderar inte dessa till fordon eller ens batar.
GEL batterier har inte vatska utan GEL kiseloplosning som skakar till botten och ger effekten som om det fattas destilerat vatten.

GEL batterier laddas med en annurlunda spanning an blybatteier och temperaturkompensering.

Man kan lasa om manga som har dessa batteri i fordon och derars problem. Aven har kan man soka

Visserligen gar utvacklingen fram och det kommer nya forbattringar standigt

motorportalen.net • Visa trÃ¥d - Bilbatteri gel

Batteriproblem

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/478976

Revive Dead Gel Battery? - BMW Luxury Touring Community

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/514703

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/513492

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/476824

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/226892
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Batteri i bodelen ?

Har prövat Sonnenschein C512 cykliska Gel under 7 år (260Ah) och de fungerade bra men lika bra fungerar Biltemas under 2 år hittills AGM (190Ah) som bodelsbatterier. Priset är mer än en faktor 3 till AGMs fördel.
Min fru vill blåsa sitt hår varje morgon med en 1400W under några minuter och sedan förbrukar vi runt 65Ah resten av dygnet. En Efoy håller batterier laddade när vi är ute och åker förutom generatorn.
Det finns inga enkla svar på vad som är bäst utan det egna behovet och användandet är det som avgör.
Min rekomendation är att behöver du nya batterier så köp Biltemas AGM för de fungerar minst lika bra som dyra Gel.
Kolla hur mycket du förbrukar per dygn och ta det gånger hur många dygn du vill vara utan laddning och dra inte ur mer än 70% så kommer du att bli nöjd om du väljer AGM.
Ska du använda våta bly/syra så måste du sköta dem och inte dra ur mer än 50% . Våra nya Banner våta förbrukningsbatterier som var med husbilen varade bara drygt ett år och tålde inte vårt användarmönster.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteri i bodelen ?

Enkla svar finns det alltid om man vet hur laddaren ar.
Att ett GEL batteri fungerar i en husbil vet vi att det beror pa vibrationer.
Hur mycket körs det om aret har bilen buggie, luftfjadrning,asfaltskörning, mm.
Oavsett typ av husbil sa anvander vi 12volt. Som jag forsokte forklara avan sa anvander vi batteriet mellan Ca 9.5volt till 13.6 volt oavsett vilken typ av batteri vi anvander. Det basta i en husbil ar att batteriet slas ifran nar det har en lag spanning av laddaren eller elcentralen sa att det inte blir forstort. Har inte husbilens laddare eller elcentral denna funktion sa skall ett djupurladdningsbatteri abvandas. Om det skulle finnas en 12v stabilisator pratar vi om annat. Husbilsagarens matto ar att betala sa lite for maximal service. Ett fritidsbatteri som inte gar att starta en bil med har tunnare bly och vager mindre, en bra fotdel for husbilar med en lag lastvikt.

I min husbuss har jag satt helt vanliga billiga startbatterier med ett relä som slar av batterierna vid 9 volt. Skulle jag ha satt in andra batterier sa skulle jag inte tjana en enda watt mera endast betala mycket dyrare. Sa stor skillnad mot GEL att jag kan kopa nya batterier varje ar.
 
F

F.d. 29909

Guest
Sv: Batteri i bodelen ?

Hej igen och tack för kommentarer.

Erfarenheterna kring vibratuionskänslighet låter intressant och detta ska jag forska vidare i.
Det verkar inte vara ett solklart mönster med tanke på några inlägg.
CTEK har en kommentar i sin skrift med avseende på vibrationer, Motorcyjkelbatteri som tydligen inte höll måttet. CTEK trodde inte på att det var ett GEL utan AGM.
Till syvende och sist styr väl priset många gånger beslutet.
Originalbatteriet i Husbilen var ett Boschtyp AGM som höll 8 månader. Sedan ett Banner Bull AGM- höll 1 år. Original elektroblock + laddare är Schaudt som mycket riktigt skriver i sin manual att laddaren är avsedd för Flytsyra eller GEL typ batterier. Därför måste man ställa sig frågan. Varför installerar då husbilssäljaren ett AGM ?

Som sagt många om och men i frågan och var och en blir väl salig på sin tro.
Jag kanske återkommer när mina långtester är över. Just nu sitter en shunt för att registrera vad som händer.

Fortsatt trevlig helg

Sune
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteri i bodelen ?

Varför installerar då husbilssäljaren ett AGM ?

Därför att det ar ett batteri som tâl att ladda ur helt.

HowStuffWorks "What's the difference between a normal car battery and a deep-cycle battery?"

Citat Översatt till Svenska
En djupurladdningsbatteri är utformad för att ge en stadig mängd ström under en lång tid. En djupurladdningsbatteri kan ge ett uppsving när det behövs, men inget som den kraftiga ökningen ett bilbatteri kan. Ett djupurladdningsbatteri är också utformad för att djupt urladdas om och om igen (något som skulle förstöra ett bilbatteri mycket snabbt). För att åstadkomma detta, används en bilbatteri tjockare blyplattor.
 
Senast redigerad av en moderator:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Batteri i bodelen ?

Köper ni bilar utan batteri i allabilar jag köpt äve H B har varit utrustade med lämliga batterier som standard förstår inte problemmen med batterier är det inte bättre att köpa färdiga bilar me en gång och slippa läga allt fritid på att kompletera med batterier.
 
Toppen