• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Batteri husbilsdelen

Kronan1969

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
32577
Medlemskap
2024
Batteri-förstå-sig-påare: tacksam för råd…
Söndag och allt stängt. De kunniga husbilsverkstäderna öppnar måndag.
Vårt husbilsbatteri/fritidsbatteri som förser själva husdelen med ström till kyl, lampor, gasol mm har blivit överhettat och behöver bytas ut. Vi har kopplat bort det så det svalnar nu, men inget funkar såklart i husbilen. Vi har ett lyxigt tält kan man säga ☺️.Har googlat och hittar inget i någon affär som är öppet en söndag (biltema, mackar).
Det batteri som suttit i husbilen är 80 AH, 740 A, 12 V, men funkar det med 80 AH, 640 A eller vad gör 740 vs 640 för skillnad eller kan man välja ett högre tal än 740 A utan att man pajar något i husbilets elsystem? Kan inte hitta något som föklarar när jag googlar och jag är verkligen ingen batteriexpert. Vi har en Fiat Ducato/ Elnagh från 2013. Husbilsbatteriet är separerat från batteriet i motorn.
Tack på förhand. Hälsningar Anna
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Batteri-förstå-sig-påare: tacksam för råd…
Söndag och allt stängt. De kunniga husbilsverkstäderna öppnar måndag.
Vårt husbilsbatteri/fritidsbatteri som förser själva husdelen med ström till kyl, lampor, gasol mm har blivit överhettat och behöver bytas ut. Vi har kopplat bort det så det svalnar nu, men inget funkar såklart i husbilen. Vi har ett lyxigt tält kan man säga ☺️.Har googlat och hittar inget i någon affär som är öppet en söndag (biltema, mackar).
Det batteri som suttit i husbilen är 80 AH, 740 A, 12 V, men funkar det med 80 AH, 640 A eller vad gör 740 vs 640 för skillnad eller kan man välja ett högre tal än 740 A utan att man pajar något i husbilets elsystem? Kan inte hitta något som föklarar när jag googlar och jag är verkligen ingen batteriexpert. Vi har en Fiat Ducato/ Elnagh från 2013. Husbilsbatteriet är separerat från batteriet i motorn.
Tack på förhand. Hälsningar Anna
Svaret på din fråga om det funkar med ett batteri på 80 AH och 640 A istället för 740 A som bodelsbatteri, är ja det fungerar utmärkt!

Det där med 640 eller 740 A har betydelse om batteriet skulle vara ett startbatteri i din husbil.

Mvh, Stefan
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
När du ändå köper nya batteri så satsa lite mera och köp djupurladdning batterier (deppcycle AGM) kostar lite mera men håller längre .Såna finns på SeaSea som Victron batteri


 
Toppen