• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteri Bodel

ekman76

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
14930
Medlemskap
2023
Som nybliven husbilsägare har jag en fråga.
Bodelsbatteriet är på 44Ah. Klarar man sig med det eller ska jag byta redan nu.
Vi har inte hunnit använda husbilen så mycket ännu och dom gånger vi gjort det har vi haft landström.
Jag förstår att det beror på hur mycket el man använder och hur mycket man fri campar, men jag tycker det verkar lite litet.
Värme: Truma 6002C
Vanliga halogenlampor ej led.
Ny led tv.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Batteri Bodel

Har aldrig sett nån båt/husvagn eller husbil med så litet bo-batteri.
BYT - till 1 eller 2 batterier på nånstans omkring 80-100 Ah.
Å sen kolla hur länge ni kan stå utan 230 V - det avgör hur NI bör göra vad gäller ev byte av lampor, tv mm. Beroende på ER normala förbrukning.
Lycka till! :)

F

F.d. 53291

Guest

44 ampere timer er ikke mye. Du bør nok skaffe et på omlag 100 amperetimer, eller så stort du få inn i plassen som av avsett for bodelsbatteri.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Enligt en tillverkare av batteritankmätare så skall man bara ta ut 30 % av ett batteri och ladda det så snart som möjligt om man vill ha maximal livslängd.

Under 50 % är det direkt skadligt för batteriet och då måste det laddas omgående.
//Conny

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den tid jeg kjørte el-bil med deep-cycle gel-batterier hadde jeg en tabell med hvor lenge en kunne vente før en fikk satt på ladning ved de forskjellige utladningsnvåene. Ved 50% var grensen 12 timer før det oppstår permanent skade - og dette på de batteriene som tålte mest utladning før de tok skade! Vanlige batterier hadde 12 timer allerede ved 30% utladning. For mine batterier var 90% utladning og maks en time før ladning en annen verdi jeg husker.

Har dessverre mistet tabellen, og har ikke klart å finne den på nettet.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Enligt en tillverkare av batteritankmätare så skall man bara ta ut 30 % av ett batteri och ladda det så snart som möjligt om man vill ha maximal livslängd.
Under 50 % är det direkt skadligt för batteriet och då måste det laddas omgående.
//Conny[/quote]

Jag glömde att nämna att detta gäller för batteriet aktuella kapaciter som måste skriva ner i takt med ålder.

Som exempel är 30 % av ett nytt 70 Ah = 21 Ah och 30 % av ett äldra som har 50 Ah kvar, bara 15 Ah rekomenderat uttag för er som skolkade då man räknade % i skola :)

En battritankmätare kan räkna ut den själv genom att bokföra in och uttag eller veta när laddaren går över i "flytläge".

//Conny

Toppen