• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteri, bodel vs start

Storemyr

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2024
Läser mycket här att ni alla pratar om bodelsbatteri eller startbatteri. Jag undrar vad för skillnad det är?
Jag förstår att startbatteri är till start av motor och att bodelsbatteri är till elen i bodelen men kan man inte ha samma sort?

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteri, bodel vs start

Hej
GEL batterier är utmärkt för mindre urladdningar - inte lämpliga för start - långsam laddning.

Startbatterier är bra för stora urladdningar - kortlivad - långsam laddning med avsulfatering

Fritids batterier är delvis förseglad och ka använde lite av allt - beroende på typ - kortlivad - långsam laddning med avsulfatering

AGM batterier är lämplig för stora och små urladdningar och snabb laddning - lång livslängd - genom korrekt användning 11,3-14,5 volt beroende på temperaturen.

Alla OK med djupladdning och avsulfatering.

Senast redigerad av en moderator:

Storemyr

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
14440
Medlemskap
2024
Sv: Batteri, bodel vs start

"Hej
GEL batterier är utmärkt för mindre urladdningar - inte lämpliga för start - långsam laddning.

Startbatterier är bra för stora urladdningar - kortlivad - långsam laddning med avsulfatering

Fritids batterier är delvis förseglad och ka använde lite av allt - beroende på typ - kortlivad - långsam laddning med avsulfatering

AGM batterier är lämplig för stora och små urladdningar och snabb laddning - lång livslängd - genom korrekt användning 11,3-14,5 volt beroende på temperaturen.

Alla OK med djupladdning och avsulfatering."

Så AGM är utan tvekan bäst i bodelen om jag läser din perfekta förklaring. Tack.

Toppen