• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriövervakning -typ av instrument-

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Hej,

Vore tacksam om Ni vill dela med Er av erfarenheter om vilken typ av batteriövervakning instrument som Ni har i Era bilar.
Vissa bilar lev. tydligen med övervakningsinstrument som standard men jag får intrycket att stora flertalet har eftermonterade instrument.

Har själv kollat på Waeco, Victron, NASA BM-serien men har ingen erfarenhet av ngn av dessa.

Vill kunna läsa av förbrukad Ah vs. batteribankens totala kapacitet, förbrukning just nu i Watt och Ah samt laddningsstatus etc.
Är i princip bara intresserad av batteribankens kondition.

Tack på förhand för råd o tips!

Hälsningar
Stefan

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batteriövervakning -typ av instrument-

Hej, efter att under många år, ha läst många inlägg och varianter av eftermonterad övervakning, så tror jag mig ha sett att NASA ligger högst på poppisskalan i alla fall. Vilken som sedan är vettigast att praktiskt använda skulle nog bara en som ägt eller använt alla kunna bedömma rättvist.

M.v.h. JANKRO.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Håller med Jankro
Nasa är den bästa tycker jag och ger den information man vill ha. Finns i två storlekar. Har haft denna i tre bilar helt utan bekymmer. Har även provat en ny typ från Hella men lite krångligare att utläsa och dessutom mindre siffror.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Min erfaring med battericomputer er helt klart Votronic sin battericomputer. Men den er endel dyrere. Har hatt en Nasa og 3, men snart 4 Votronic. :)

KOKKAKI

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025

Hej,

Vore tacksam om Ni vill dela med Er av erfarenheter om vilken typ av batteriövervakning instrument som Ni har i Era bilar.
Vissa bilar lev. tydligen med övervakningsinstrument som standard men jag får intrycket att stora flertalet har eftermonterade instrument.

Har själv kollat på Waeco, Victron, NASA BM-serien men har ingen erfarenhet av ngn av dessa.

Vill kunna läsa av förbrukad Ah vs. batteribankens totala kapacitet, förbrukning just nu i Watt och Ah samt laddningsstatus etc.
Är i princip bara intresserad av batteribankens kondition.

Tack på förhand för råd o tips!

Hälsningar
Stefan

Hej Stefan. Kolla med Hjertmans i Sisjön dom har en bra som heter Bathman.
Åke

casa diva

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2026

Hej!
Har några års erfarenhet av batterimonitorer i båt och husbil.
Oberoende av fabrikat välj en som verkligen integrerar energiåtgången över tiden dvs inte teoretiskt beräknar förbrukningen baserat på spänningsfallet över tiden som tex NASA BM1 gör. Victron har en som är bra, men det finns fler.
Om du tänker dig att installera Lithiumbatteri är det dessutom det enda som fungerar eftersom dess vilospänningen ligger betydligt högre än ett bly-syra batteri.
De enkla batterimonitorerna tror då att batteriet hela tiden är fulladdat!
En batterimonitor som dessutom har förmåga att 'nollställa 'sig automatiskt baserat på fulladdekriterier för spänning och laddström är dessutom praktiskt.
Lycka till
Claes

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Instrumenten kommer o går, men NASA består. Länge var Odelco en favorit men sedan kom Nasas BM 1 resp 2. Här har NASA verkligen revolutionerat marknaden. Lätta att installera, enkel shunt, bra pris och väl fungerande. Din rubrik är Batteriövervakning så jag vill nog oxå komplettera med informationen från en digital voltmeter, hälsar Björn.

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Är det någon som testat denna monitor:
DC Programmable 0 90V 0 200A Voltage Current AH Power Meter Battery AGM SLA Lead | eBay
Ni som kollar på specifikationen kanske kan tala om vad
som är negativt/positivt med denna.

Klart är att man får det man betalar för
men jag kan inte se om det saknas
några väsentliga mätområden eller funktioner.

Mvh tony
PS Tack Stefan för att jag får ställa frågan (efter förfrågan) i din tråd. DS

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Re: Batteriövervakning -typ av instrument-

Funkar kanon!

Själv köpte jag 0-90v & 30A
Går att programmera. Även kalibrera om man önskar jaga "mm"... :wink:
I mitt fall mäter den dock inte inverterns uttag, vilken den du hänvisar till även kan göra!
MS

Är det någon som testat denna monitor:
DC Programmable 0 90V 0 200A Voltage Current AH Power Meter Battery AGM SLA Lead | eBay
Ni som kollar på specifikationen kanske kan tala om vad
som är negativt/positivt med denna.

Klart är att man får det man betalar för
men jag kan inte se om det saknas
några väsentliga mätområden eller funktioner.

Mvh tony
PS Tack Stefan för att jag får ställa frågan (efter förfrågan) i din tråd. DS

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Tack Magnus för ditt svar.
Jag funderar på om jag verkligen behöver
200Amp sorten eller om det räcker med
30Amp. Måste jag inte räkna med det som
generatorn laddar iallafall?

I.o.f så gör det ju inget om inte 200Amp
mätaren mäter alldeles fel på låga strömmar.

Dom finns ju i alla möjliga varianter.:)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Finns det verkligen något instrument som kan mäta energiinnehållet i bilbatterier. Jag har ett sådant i bilen från Tracer och det verkar inte särskilt förtroendeingivande. Att mäta strömmar och spänningar är ju lätt men batteriets kapacitet - är det verkligen möjligt?

Jag nöjer mig med ett enkelt instrument för att mäta spänningen och försöka räkna ut i huvudet hur många Ah batterierna "innehåller".

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes tabeller som gjør om volt til prosenter for bly syre batterier. Ett lite problem er at variasjoner I kjemien flytter grensene noe.

F

F.d. 55397

Guest

Finns det verkligen något instrument som kan mäta energiinnehållet i bilbatterier. Jag har ett sådant i bilen från Tracer och det verkar inte särskilt förtroendeingivande. Att mäta strömmar och spänningar är ju lätt men batteriets kapacitet - är det verkligen möjligt?

Jag nöjer mig med ett enkelt instrument för att mäta spänningen och försöka räkna ut i huvudet hur många Ah batterierna "innehåller".

Jappe

Det finns instrument/metoder för det, men för de flesta innebär det att batteriet är tomt efter mätning....

En Ah våg vore bra :)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Så här resonerar jag.
Jag hade samma funderingar och därför köpte jag en tångampere mätare. Nästa steg är att göra mätningar då och då samt "bokföra" i excel för att få fram en graf/kurva. Efter ett tag får man troligen en uppskattning så man slipper hålla på och mäta hela tiden.
En sak är säker och det är att batterierna blir sämre och sämre för varje ny cykel. Hittar man ett nyckeltal för en säsong, då bör man luska ut nästkommande säsong(er) och därmed befintliga batteriers livslängd. Sedan så kan det uppstå yttre faktorer som försämrar läget ytterligare dock aldrig förbättrar! Hur som helst, "att mäta är att veta" som gäller.
Min förhoppning är att mina nya AGM batterier ska hålla i 5 år vilket gör att jag måste "avsätta" en slant under 5 års tid för att sedan kunna köpa nya. I "den bästa världen" vill jag gärna köpa ett litet & nätt Litiumbatteri om 5 år då tekniken har kommit ytterligare ett steg framåt.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Så här tänker jag....

Jag köper grejer som funkar för mina behov.
Gällande batterier & dess nyttjande, en väl tilltagen batteribank + bra laddare.
Ett instrument som visar inom ramarna korrekt för det jag nyttjar det till.

Hade för flera år sedan en IVT MPPT regulator där jag kunde ta ut grafer i Excel,
gjorde detta en/två gånger, sen, vem tusan orkar?

Sitter hellre i solstolen och njuter med vetskap om att våra grejer räcker & väl det! ;)

Har nu köpt 1par voltmätare till, 4decimaler, sitter framöver på rätt ställen
i vår bil för lätt att slänga en blick och le/njuta av att solceller m.m. funkar som det skall!

Förbrukar vi 50-90A dygnet, japp kanske... Det vi har håller för mer.
Behöver vi nytt om x-antal år, så köper jag det då!

Tjohopp, Magnus

S

StorDansk

Guest

Funkar kanon!

Själv köpte jag 0-90v & 30A
Går att programmera. Även kalibrera om man önskar jaga "mm"... :wink:
I mitt fall mäter den dock inte inverterns uttag, vilken den du hänvisar till även kan göra!
MS

Intressant Magnus, klarar jag somhelt novis vad gäller ström och laddning att koppla in en sådan?
Har än så länge endast laddning från generator via ctek 250 DC/DC,
ska bli solcell på sikt, det var ju en fasligt massa ingånger.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej

Önskar du hjälp framöver, hojta till.
Jag bistår när som tillfälle å tid finns!
MVH. Magnus

Intressant Magnus, klarar jag somhelt novis vad gäller ström och laddning att koppla in en sådan?
Har än så länge endast laddning från generator via ctek 250 DC/DC,
ska bli solcell på sikt, det var ju en fasligt massa ingånger.

Toppen