EPersson
HBK Medlem
Har funderat ett tag på att skaffa ett instrument som kan hålla ordning på batteriets laddningsstatus och även visa vad som kommer in från solpanelen och generatorn samt även vad som försvinner till förbrukarna.
Man vill ju inte gärna bli utan el på natten.
Köpte en Victron BMV 702S det finns även en som heter 700S.
Det som skiljer är att 702S även kan visa spänningen i startbatteriet.
Detta är vad som finns i paketet:
Nu började funderingen på om man skall tordas borra dit den där den syns och även få godkänt på placeringen rent estetiskt av "lilla hjärtat".
Det fick bli att sätta hålsågen i bästa faneren.
Här kan man även se att ett gäng förbrukare slukar i sig 12.5A
Sedan var det dags att montera shunten vid batteriet, den monteras på minussidan så ingen risk för kraftiga kortslutningar mot chassit.
Lite struligt då det finns ett flertal kablar på platsen. Batteriet sitter under passagerarstolen.
Den undre ledaren går till batteriets minuspol de övriga till bodelen och en inverter. Sedan kopplades även en tunn avsäkrad ledare till startbatteriets plus.
Återstod då att koppla den färdiga kabeln mellan shunten o instrumentet, lite träligt att tråckla fram den genom soffor och skåp men det gick efter ett tag.
Här en annan bild på hur mycket ström som laddar via bilens generator, trevligare att ligga på plus än minus. Hade kylskåpet på vid fotot.
Lite data:
Det finns mängder av inställningar att göra för den som vill. Jag ställde in batteri kapaciteten 95Ah samt ställde larm för låg spänning på bodelsbatteriet o startbatteriet.
Sedan finns de reläutgång som man kan koppla till t.ex. larmets SMS-modul.
En anan lite rolig sak är att instrumentet kan kommunicera med andra saker från Victron men även med en dator. Det USB - VE Direct (RS232) interfacet är ganska dyrt så jag beställde ett kina interface via ebay.
Men snålheten bedrog visheten då det finns lite olika spänningsnivåer på dessa TTL interface och jag fick inte till det.
Så det blev ett original interface från England. 3 dagar med posten
330SEk ink frakt. Det finns även ett Bluetooth interface så man kan avläsa alla värden i mobilen men det kostade hutlösa 1700SEK. Där gick gränsen
Kina kabel för 30SEK
Originalkabel 320SEK:
Vad är då vitsen med att koppa upp sig till datorn ibland, ja mest nördigt men lite nytta också. Man kan t.ex. se hur många gånger man tömt o laddat batteriet samt lägsta nivåer som vart osv. Här en bild på systemet när det var relativt nystartat.
Har kört med det nu i sommar o höst och det fungerar faktiskt bra.
Det har larmat för låg spänning på startbatteriet några gånger då bilen stått utan laddning under någon vecka. Har ställt larmnivån onödigt högt.
Den procentuella visningen ger en klar fingervisning om läget.
Även kul att se vad generatorn orkar trycka i batteriet när man förbrukat mycket. Den brukar som mest trycka i dryga 20A för att ganska raskt sjunka.
Man kan även plocka ut all data i Excell format:
Visa bilaga BMV_20150629_1532.csv
Men vore jag inte tekniknörd så klarar man sig säkert med bara voltmetern
Man vill ju inte gärna bli utan el på natten.
Köpte en Victron BMV 702S det finns även en som heter 700S.
Det som skiljer är att 702S även kan visa spänningen i startbatteriet.
Detta är vad som finns i paketet:
Nu började funderingen på om man skall tordas borra dit den där den syns och även få godkänt på placeringen rent estetiskt av "lilla hjärtat".
Det fick bli att sätta hålsågen i bästa faneren.
Här kan man även se att ett gäng förbrukare slukar i sig 12.5A
Sedan var det dags att montera shunten vid batteriet, den monteras på minussidan så ingen risk för kraftiga kortslutningar mot chassit.
Lite struligt då det finns ett flertal kablar på platsen. Batteriet sitter under passagerarstolen.
Den undre ledaren går till batteriets minuspol de övriga till bodelen och en inverter. Sedan kopplades även en tunn avsäkrad ledare till startbatteriets plus.
Återstod då att koppla den färdiga kabeln mellan shunten o instrumentet, lite träligt att tråckla fram den genom soffor och skåp men det gick efter ett tag.
Här en annan bild på hur mycket ström som laddar via bilens generator, trevligare att ligga på plus än minus. Hade kylskåpet på vid fotot.
Lite data:
Det finns mängder av inställningar att göra för den som vill. Jag ställde in batteri kapaciteten 95Ah samt ställde larm för låg spänning på bodelsbatteriet o startbatteriet.
Sedan finns de reläutgång som man kan koppla till t.ex. larmets SMS-modul.
En anan lite rolig sak är att instrumentet kan kommunicera med andra saker från Victron men även med en dator. Det USB - VE Direct (RS232) interfacet är ganska dyrt så jag beställde ett kina interface via ebay.
Men snålheten bedrog visheten då det finns lite olika spänningsnivåer på dessa TTL interface och jag fick inte till det.
Så det blev ett original interface från England. 3 dagar med posten
330SEk ink frakt. Det finns även ett Bluetooth interface så man kan avläsa alla värden i mobilen men det kostade hutlösa 1700SEK. Där gick gränsen
Kina kabel för 30SEK
Originalkabel 320SEK:
Vad är då vitsen med att koppa upp sig till datorn ibland, ja mest nördigt men lite nytta också. Man kan t.ex. se hur många gånger man tömt o laddat batteriet samt lägsta nivåer som vart osv. Här en bild på systemet när det var relativt nystartat.
Har kört med det nu i sommar o höst och det fungerar faktiskt bra.
Det har larmat för låg spänning på startbatteriet några gånger då bilen stått utan laddning under någon vecka. Har ställt larmnivån onödigt högt.
Den procentuella visningen ger en klar fingervisning om läget.
Även kul att se vad generatorn orkar trycka i batteriet när man förbrukat mycket. Den brukar som mest trycka i dryga 20A för att ganska raskt sjunka.
Man kan även plocka ut all data i Excell format:
Visa bilaga BMV_20150629_1532.csv
Men vore jag inte tekniknörd så klarar man sig säkert med bara voltmetern
Senast ändrad: