• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bastuaggregat

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej igen!

En lite offside fråga till er.

Mitt bastuaggregat verkar i kyligaste laget.:wideeyed:
Något har hänt, får inte upp värmen mer än till 55 gr.
Det verkar som om inte alla slingorna blir varma.

Kommer inte ihåg fabrikatet på den men den har termostat fram i nederkant och tidstyrning på sidan.
Eftersom jag är reumatiker så bastar jag ett par tre gånger i veckan så den har använts flitigt.
Den är ca: 15 år gammal.

Vad har hänt med den.........och går det att fixa.:confused:

Någon som har koll på detta?

F

F.d. 5817

Guest
Sv: Bastuaggregat

Du får inte satt in en bild av den?

Harvia eller Tylö är vanliga märke som jag har förstått det. Kanske någon hemsida med instruktionshäfte?

Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Har du kollat att propparna är hela?
Ett bastuaggregat brukar gå på 2 eller 3 faser.
Calle

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Plocka bort lite stenar så du ser samtliga elslingor (motstånd) sätt på bastun med maxeffekt då skall samtlinga slingor bli röda om inte (och säkringarna är hela) så är säkert något motstånd sönder
Ha de paffw

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!

Har inget kort på det än, Men jag tror att det är ett HELO 6kw.
Jag kan se att de främre slingorna blir röda, de mittersta och de bakre blir varma men glöder inte.

Är det bara att kassera eller går det att fixa?
Kan det vara termostaten som är kass?

//

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Det verkar som om du tappar en fas fram till slingorna. Kan vara i strömbrytaren felet ligger.
Calle

F

F.d. 25038

Guest

Troligtvis slingorna som gått (brunnit) en elektriker borde kunna mäta slingorna ,brukar inte alltid löna sej å laga ibland svårt å hitta delar,klar e de 15 år kanske dags å köpa nytt?!

S

suneAl

Guest

15 år Den har gjort sitt.

Mitt råd inhandla en ny så har Du problemet ur världen. En ny bör kosta max 3.000:-
om Du ej köper allt för avanserad.

Att engarera en elfirma för mätning är både dyrt samt att dommen blir med all säkerhet inhandla ny.

En elfirma debiterar 500:-/timme plus resekostnader samt tar min 3 timmar vid servicebesök.

Det är bara räkna ut vad som är mer ekonomiskt.

För det är ju så här i livet att allt har sin tid.

15år för bastuspiraler är en lååång tid.

Häls. 571 :mcride::wub::wub::wub::wub:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Ganska säker på att det blivit dålig kontakt på flatstiften under aggregatet där elementen är inkopplade. Ett vanligt fel eftersom där kan bli väldigt fuktigt när du häller lite för mycket vatten på stenarna. Har haft samma fel själv förut.

Vrid ur säkringarna elle knäpp ifrån om du har automater och demontera underplåten. Ta en platt tång och dra loss flatstiftkontakterna en och en från elementet. Dra dom fram o tillbaka några gånger och kläm sedan ihop dom lite så dom nyper ordenligt. Spraya gärna på lite 5.56 eller VD 40 eller dyligt.

Hjälper inte det så lutar det åt att termostaten gått sönder. Ett steg har förmodligen lagt av. Brukar vara det högsta eftersom den underhållsvärmer med två faser. Din är med allsäkerhet 3-fasig.

Lite överkurs att tänka på. Arbete får ej utföras på spänningslös anläggning om endast automatsäkringar finns. Synligt brytsälle saknas. Då blir det till att ta huvudsäkringarna som alltid ar diazed (porslinshuv).

F

F.d. 25038

Guest

Hej glöm inte tala om (skriva)vad det var för fel ,du har ju fått lite olika förslag.;)

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej Alla!

Tack för alla tips och råd!

Jag har kollat så att säkringarna är hela.
Det kan vara oxid på stiften eller en eller två motstånd som strejkar.

Men jag kan tänka mig att den har tjänat ut ,efter 15 år och bastubad 3 ggr i veckan.
Någon sa att det är som 45 år för normalförbrukare.

Så jag har beställt en ny som kommer i nästa vecka.

Så nu blir det en ny TYLÖ 6 Kw med utvändig digital kontrollpanel.

Då blir det att svettas ordentligt igen.

Lev väl och tack än en gång!

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Det var rätt beslut! Själv badar jag bastu minst 6 ggr i veckan här hemma har jag en (vet inte vad det heter på svenska) "heti valmis" det betyder "genast varm " bastu ungnen är fylld med 100 kg stenar sen är det ett lock på, man har grundvärme på hela tiden, det är bara att öppna luckan hälla vatten på efter en stund så har man ett skönt bad, man kan också sätta sig i kall bastu ock kasta vatten på så blir det som ångbad. Vid sommarhuset har vi en riktig vedeldad bastu
Ha de paffw

Toppen