• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Barnstol

F

F.d. 773

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Huner 562
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 l
Årsmodell Chassie: 1995
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Hymer 562
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1995
Ämnesområde: Inredning
Hur sätter man fast en barnstol vid dom bältade platser som finns,ej i passagerarsätet

F

F.d. 29809

Guest
Det kan vara meckligt. Jag förstod inte riktigt om du ville placera stolen i bilens framsäte eller bodelens passagersäte. Jag tog bort dynan, satte en bakåtvänd barnstol i bodelen, fäste den med trepunktsbältet som vanligt. Sen skall min stol fästas med två karbinhakar nere vid golvet. Då inga naturliga fästpunkter fanns så tog jag ett kraftigt lastsäkringsband och fäste den runt bältesinfästningarna under sitsen. Med hjälp av att knyta öglor på lämpligt ställe på bandet så kunde jag fästa stolens två karbinhakar. Jag är ingen expert på hållfasthet så du får göra dina egna bedömningar hur lämpligt detta är. Det är ett barns säkerhet det handlar om.

F

F.d. 3778

Guest
Vi har blivit med husbil i år. Vi har 3 barnbarn på vardera 3 år, 5 år och så lillingen på
1,5 år. Vi har också funderingar hur vi skall lösa det med barnstolarna. Vi har en ny McLouis steel, på Fiat chassi, alkov med 4 platser vid dinetten. Det är trepunktsbälten
vid de 2 platserna som sitter i färdriktingen och där får de 2 äldre sitta med sina "stolkuddar". Mittemot, med ryggen mot färdriktningen, är det midjebälten där vi tänkt
att på något sätt kunna fästa barnstolen med ryggen mot färdriktningen och sedan på
något sätt med fästpunkter i golvet, vilket vi ännu ej löst. Vi har ännu inte kollat med någon myndighet vilka regler som gäller.
Titta även på ämnet Bilbarnstolar Under Markisen där vi har ställt en fråga om
bilbarnstolar och fått några svar.
Inger o Anders ;)

F

F.d. 3043

Guest
Hej,
Vi har en liten 4-åring som reser med oss i bodelen. Vi har tagit bort nackkudden från bilen så att barnstolen får en bra vinkel, samt sitter med midjebälte bakåtvänt närmast hytten. Vi har rest ca tio resor i Norden och Tyskland. Har fungerat ypperligt. Känns dock lite osäkert med bordet i dinetten om en olycka skulle inträffa...
Hälsar Pasi
:wideeyed:

F

F.d. 10776

Guest
Min erfarenhet är att midjebälten fäster barnstolen bättre än 3-punktare. Så länge som barnen sitter med ryggen mot färdriktningen så är det ganska lätt att fästa en barnstol som har egna bälten. Jag har satt fast min med de medföljande remmarna dragna nedåt under stolen & fästa i ramen för bältena.

Toppen