• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Barnfamiljer med husbil

F

F.d. 24290

Guest
Hej,

har nu tittat runt en hel del på detta utmärkta forum och finner att de flesta av naturliga skäl verkar vara 50+

Finns det några andra barnfamiljer här? Som vi runt 35 med barn från 4 år och uppåt. Var brukar ni i så fall åka?

Mvh Niklas

F

F.d. 8653

Guest
Sv: Barnfamiljer med husbil

Jag är 35 och sambon 25. Dock inga barn med i bilden, men 2 hundar. Nya på husbilslivet och hittills har vi mestadels varit i Hällekis och i Dalarna vid sjöarna Lilla och stora Malingen.

F

F.d. 24290

Guest

Jag är 35 och sambon 25. Dock inga barn med i bilden, men 2 hundar. Nya på husbilslivet och hittills har vi mestadels varit i Hällekis och i Dalarna vid sjöarna Lilla och stora Malingen.

Va kul, vad har ni för bil? Trivs ni med husbils livet än så länge?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej jag är 40, min man är äldre, vi har två barn, en på 5 år o en som snart är 3. Vi ska åka på semester på tisdag, vi ska åka först till dalarna o fira midsommar, sen blir det hälsningland, jämtland, vi har inte planerat allt än, utan det får bli lite beroende på vädret och barnens humör...
Vi har inte haft husbil mer än några månader, men däremot är vi vana att resa med barnen. Vi hrde husbil i USA för ett år sedan, åkte runt i västra USA, sen blev vi husbilsbitna...
Hoppas vi kanske ses nånstans, det är alltid lite roligare att träffa familjer med barn i samma åldrar!
MVH Annette

F

F.d. 24290

Guest

Hej,

Vi har inte heller haft bil så länge men vi tycker det är helt underbart! Båda har det väldigt stressigt på jobbet och en massa måsten hemma, då är det helt underbart att åka iväg. Jag menar hur länge tar det att diska upp och städa bilen sen kan man sätta sig med gott samvete med en öl eller lite vin barnen leker och allt är kanon!

I de fall vädret inte är med så fungerar även tv och en massa filmer! :)

I sommar ska vi till lisebergs camping sedan till danmark och vidare till Tyskland.

Mvh Niklas

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej!

Låter som ni tycker som vi! Härligt att kunna koppla av, och som sagt, barnen roar sig faktiskt rätt så bra själva!
Hoppas ni får en trevlig resa, Liseberg är ju uppskattat! Vi förlägger nog vårt Lisebergsbesök i juli, fast helst skulle vi vilja åka dit senare, när skolorna har börjat, då är det inte så mycket folk. Men jag tror inte våran 5-åriga tjej kan vänta så länge förståss... Nu bor vi ju rätt så nära, det tar bara 20 min till Liseberg, så det kanske till och med kan bli två besök i sommar!
Ha det gott hälsar Annette

F

F.d. 53242

Guest

:bye:Hej på er. Vi är 32+40år, och har två barn på snart 6+8år. Vart vi än styr färden ser vi alltid till att vägen vi åker på har någon slags barnaktivitet eller slutmålet, då blir resan rolig för dom också. Exempel: Dr Mugg bredvid Skara sommarland, Öland- Lådbilslandet, Varberg-Funcity, Halmstad-Äventyrsparken, Hestra(Isaberg) mycket trevlig lekplats, och något som varit ovärderligt vid dåligt väder och om kvällarna är en bärbar dvd så barnen kan titta på filmer. Det behöver inte alltid vara så avancerade prylar ibland blir dom själa glada av att se en lekplats någon annanstans. Och här på husbilsklubben hittar ni många ställen att åka till. :yes:Lycka till och ha en trevlig sommar:wink:.

S

SevenEleven

Guest

Hej,

Vi är 31+33 år med sonen Victor på 2,5år.
Köpte husbilen förra sommaren och tycker precis som ni att det är underbart att slippa stressen och bara åka iväg. Det blir en helt annan grej än en lugn helg hemma.

Vecka 29 & 30 tänkte vi köra längs med västkusten från Grebbestad och ner runt skåne och det blir nog stopp på Liseberg också.

Vi tänkte även försöka hinna med en tur till Legoland.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Kul att det är så många ungdomar som gillar detta. Man kan ju lätt få den uppfattningen när man läser tidningar mm att det mest skulle vara fyrtiotalister förunnat som sålt hus och har gott om pengar att spendera.
Det ger en stor tillfredställelse att se att även yngre kan och vill ha detta intresse att resa runt och se sig om. Att resa berikar enormt ens eget liv. Upplevelser kan aldrig bli för många eller betungande.
Lycka till med resandet - långa eller korta det finns överraskningar och sevärdheter överallt och kanske närmare än man tror.
Hälsningar Bror

F

F.d. 12017

Guest

Vi är 39 och 38 år och har med våra två barn som är 5 samt 2,5 år. Vi sticker till Österrike och Italien på midsommardagen.

F

F.d. 24290

Guest

oscar;

Hej själva,

Helt rätt med att det inte behöver vara avancerat! Tjejen jobbade hela helgen då åkte jag iväg till oxelösund till jogersö camping med alla barnen. De var helt fascinerade av att man faktiskt orkade spela boll med de längre än 10 min utan att behöva göra något annat.

Mvh Niklas

F

F.d. 24290

Guest

SevenEleven;

Hej där,

Då kanske vi ses, helgen i slutet av vecka 29 ska vi vara på liseberg sen bär det av mot danmark och tyskland. :)

Mvh Niklas

F

F.d. 24290

Guest

Vi är 39 och 38 år och har med våra två barn som är 5 samt 2,5 år. Vi sticker till Österrike och Italien på midsommardagen.

Hej,

Låter ju helt underbart, vi planerar att åka till spanien och italien nästa år. :)

F

F.d. 24290

Guest

Hej Bror,

Som du säger man tror främst att det är fyrtitalister, men jag tror att många av de yngre börjar värdera sin fritid mer och mer och då är husvagn och husbil ett utmärkt sätt. Plus att man kommer nära barnen och varandra.

Sen tycker jag faktiskt att det ger oss och barnen en hel del att träffa och prata samt fika med våra äldre grannar på campingen. Ofta berättas det en hel del spännande historier om förr och att få diskutera livet med erfarna människor har aldrig skadat någon. Jag hoppas att det ger mina barn en annan syn också så att de finner en annan respekt för de äldre när de hamnar i tonåren. (Respekt för andra något som borde läras ut i skolan eftersom det är ett ord som håller på att glömmas)

Mvh Niklas

F

F.d. 5898

Guest

Jag är 39 och sambon 36. och 2 barn på 8 och 13.
Vi är inne på våran 3:e husbil nu.

Den första var i vår mening "bäddbussen"
Det var en vanlig Ducato lång-hög som vi tagit bort mellanväggen till hytten samt gjort om Lasförskutningsnätet så det kunde monteras på halva höjen längst bak .
Sambon och hennes barn låg där uppe och jag och min numera 20 åriga son låg i "källaren"
Det hade även monterats soffa i körrikningen och ett beggat bord från en husvagn.
Med denna buss åkte vi bla trollstigen.

Bil Nr 2
En gör det själv Solifer 5500 -88 med trasig motor.
Felet var ett elfel som inte kostade mig något.
denna hade vi i 2 år.

Bil Nr 3
Solifer 644 -99 inköptes i Höstas
Det är den bästa barnfamiljs bilen enligt oss.
Den har en liten U-soffa i bakre rummet eller i nerbäddat läge en dubbelsäng.
Eftersom min son aldrig är med längre så behöver inte dinetten användas till säng.
Barnen är även tillsagda att deras prylar skall vara i deras "rum" och det fungerar kanon.
Med den har vi redan kört 1000 mil bla till Skördefesten Öland , julmarknad Liseberg , Diverse äventyrbad mm mm

MVH
Mats

F

F.d. 4220

Guest

Vi är 45+ och har en grabb på 17 kvar hemma. På längre turer vill vi att han följer med, men helgturer kan vi diskutera. (Han kan ju spela sina datorspel i bilen lika gärna som hemma, om man undantar spel som kräver ständig uppkoppling...) :swoon:

v30 tänkte vi åka neråt Tyskland. Europapark är det enda egentligen bestämda målet. Därutöver finns bara lösa tankar om olika mål, som Schweinsteiger, Mainau och "die romantische route" (Om vi får ihop rutten med Europapark...). Vi får se vart bilen sedan bär oss. Runt i Tyskland, till Kroatien eller Italien. Det är väl tjusningen, att inte planera för mycket.

F

F.d. 8653

Guest

Va kul, vad har ni för bil? Trivs ni med husbils livet än så länge?

Stortrivs med husbilslivet! Hade husvagn innan, så själva campandet har vi ju testat på innan. Nu är det bara på lite annorlunda sätt. :) Vi har en Hymer B544.

Blir också lite snopen när jag läser denna tråd. Trodde inte heller att det var så pass många av dom yngre generationerna - kul! Är dock så gott som alltid trevligt att träffa campare oavsett ålder.

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025

Kul med alla barnfamiljer som åker husbil nuförtiden.
Vi började BC (Before Children) -87 i en ombyggd folkabuss via en Pilote och är nu inne på vår 3:dje
som vi köpte ifjol.
(Vi har hittills behållit våra bilar länge)
I början sågs vi som något främmande fåglar bland alla (då) äldre husbilsåkare, men andelen barnfamiljer har tack och lov stadigt ökat genom åren.
Barnen är uppväxta med husbil och de äldsta är trots allt lite tjuriga för att de inte kan följa med p.g.a studier, feriearbeten m.m

Ha en bra husbilsfamiljesommar!
/Åke

robert

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027

Vi är 44 och 49 och den enda sonen som följer med nu är han som är 10, men han som fyller 17 på fredag! har också alltid varit med, det är först nu som han hellre vill vara hemma och det kan han väl få. Nu har vi precis köpt ny bil, en integrerad men vi har en säng fram som man fäller ner så vi får plats fyra om det kniper.
Det som slår mig när jag läser alla kommentarer om yngre och äldre husbilsåkare, se på alla dem i Europa, alla tyskar, österrikare, italienare osv, de är inte 55+, utan det är mycket barnfamiljer som åker husbil, och tyskarna brukar ju vara först med att hitta små guldkorn, så i tex Grekland brukar vi haka på dem tyska husbilarna, för då vet vi att det med all säkerhet dyker upp en bra camping eller ställplats(ja man får ju inte fricampa i Grekland, men stå en natt går ju bra), så jag tror att vi kommer att få se fler yngre förmågor på vägarna med campingfordon, lite annorlunda och så himla bra när man har barn!
Ta det lugnt på vägarna, så syns vi, fast vecka 28 går färden till Grekland via färja från Italien, så ha det så bra ni som åker nu, vi längtar verkligen!! Fru Åhnbrink

Toppen