• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Barn i juletid.

F

F.d. 55374

Guest
Försökte i en annan tråd att belysa det här med barnfattigdommen i Sverige men det föll inte väl ut.
Enl SVT:s nyhetsmorgon i förra veckan presenterades siffror på hur barn har det i vårt land.
Dom som lever i ren fattigdom är en kvarts miljon.
Skulle vi inte kunna skänka dom en tanke nu när det snart är jul.
Nu tänker nog många vad f-n har det med husbilar att göra, nej visserligen inte, men det har inte så många andra trådar heller.
Tommy R

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Barn i juletid.

Vackert tänkt TO+GU .

Men är egentligen "barnfattigdom" rätt benämning.
Barn, vi får då anta att de lever med en eller två föräldrar är varken fattigare eller rikare än föräldrarna.
Finns det "barnfattigdom" så finns det då även fattiga föräldrar.
Jag tycker beteckningen "barnfattigdom" är missvisande.

Dessutom är det en skam för ett land som utger sig för att var "rikt" skall ha medborgare som lever i fattigdom.

F

F.d. 55374

Guest

Hej Vingen3.
Citerade bara hur det presenterades på SVT:s nyhetsmorgon.
Tommy R

F

F.d. 53284

Guest

Vore inte helt fel om någon journalist någon gång försökte förklara dessa rapporter. En stor anledning är den stora invandringen till Sverige. I absoluta tal är den endast större i Tyskland av alla Europeiska länder.
Här följer två avsnitt ur Rädda Barnens rapport:

• Skillnader i ekonomisk utsatthet mellan barn med svensk respektive utländsk bakgrund är fortsatt markant. Risken att leva i ett fattigt hushåll är 2010 drygt fem gånger så hög bland barn med utländsk bakgrund jämfört med barn med svensk bakgrund (5,2 jämfört med 3,99 för år 2000). Antalet fattiga barn minskar 2010 enbart i hushåll med svenskfödda föräldrar (minus 6 000 barn) men det är mer eller mindre oförändrat för barn i hushåll med åtminstone en utlandsfödd förälder (plus 600 barn).
• Den ekonomiska utsattheten är i synnerhet påfallande bland barn med båda föräldrarna utrikesfödda eller där barnen och deras familjer kommit till Sverige under senare år. Av samtliga barn med vistelsetid högst två år i Sverige ligger barnfattigdomen fortsatt högt och uppgår till knappt 70 procent 2010. Under senare år har det skett en ökning av utrikes födda barn med högst två års vistelsetid i Sverige, från 32 000 barn 2005 till knappt 50 000 barn 2010.

F

F.d. 9344

Guest

Ingen skugga över ditt inlägg TO+GU det är media/politiker som använder denna benämning på något som egentligen är Familjefattigdom.

Men det kanske anses vara mer behjärtansvärt att framställa det som att enbart barnen i famlijen är fattiga, så är det naturligtvis inte.

Har föräldrarna knapert ekonomiskt så drabbas naturligtvis även barnen.

Som jag skrev tidigare är det en skam att ett land som Sverige som kallar sig ett "rikt" land skall ha medborgare som lever i fattigdom.:mad:

F

F.d. 53284

Guest

Inte helt lätt att ta reda på. Jag uppfattar det som om hushållet har en inkomst som understiger 60% av medianinkomsten så är barnen i familjen fattiga.
Vilket innebär fler fattiga om medianinkomsten ökar utan att familjerna i absoluta tal behöver få det sämre.
Jag tror inte man ska glömma bort att Rädda Barnen är en intresseorganisation.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Är det någon som har koll på vad kriterierna för "barnfattigdom" är? :wideeyed:

Det undrar jag med.....

Jag hörde en summa i radion för ett halvt år sedan och enligt det vore många pensionärer ännu fattigare.

Hörde även i radion häromdagen att många fattiga barn har missbrukande föräldrar men hur har föräldrar då råd med missbruket?

F

F.d. 55374

Guest

Blev jäkligt illa berörd av inslaget om hur barnen(oavsett bakgrund) far illa
i vårt rika land.
Många som läser här tror nog inte eller vill inte tro på uppgifterna, därför
var nog inte det här rätt forum att skiva om barnfattigdommen i Sverige.
Tommy R

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Vill bara nämna att Svenska kyrkans julkampanj just iår omfattar särskilt alla barn som far illa - i vårt land och i andra länder. Dit går mitt stöd!

F

F.d. 53284

Guest

Blev jäkligt illa berörd av inslaget om hur barnen(oavsett bakgrund) far illa
i vårt rika land.
Många som läser här tror nog inte eller vill inte tro på uppgifterna, därför
var nog inte det här rätt forum att skiva om barnfattigdommen i Sverige.
Tommy R
Jag tar upp en gammal tråd och uppmanar till att titta på Uppdrag Granskning i SVT1 kl 20.00. Detta med anledning till uttalandet 'inte vill tro på uppgifterna'.
Som tidigare påpekats är Rädda Barnen en intresseorganisation.

F

F.d. 9344

Guest

Som sagt tidigare, Barnfattigdom är en benämning som används för att det låter behjärtansvärt. Barn är inte fattigare än sina föräldrar.
Efter att ha sett programmet Uppdrag Granskning måste jag erkänna att en fadd smak kommeri min mun.
Att använda rena rena lögner, förfalska undersökningar för att dessa skall "passa in" i de olika oraganisationernas bild och marknadsföring är synskit av dessa.

Men det kan beror på att dessa chefer har en bra inkomst/försörning på sitt "Insamlingsjobb":rolleyes:

Sedan kan vi kanske reflektera över hur en familj som lever på bidrag och anser att 23000 SEK efter "skatt" i handen är för lite.:confused::confused:

Måste erkänna att det har jag aldrig haft under mina 52 år som yrkesarbetande:(

Ja detta är politik men allt är ju just politik som varför inte vädra det även på detta forum.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Innan denna tråd drar iväg vill jag bara påminna om ett par meningar ur forumreglerna:
Texterna på Husbilsklubben.se får inte:
...

- utgöra hets mot folkgrupp.
- vara rasistiska.
...

- innehålla personangrepp.
- innehålla partipolitik eller frågor av religiös natur.

Forumreglerna i sin helhet finns att läsa via en länk längst ner på sidan.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Domen faller ofta hårt på de som försöker vända och vrida på siffror för att för att bedriva en missriktad marknadsföring...
Lätt att ta till sig, när påståenden massivt kommer från media och politiker.
Ett problem är när man snart inte kan lita på nyhetsflödet...
Man kan tycka vad man vill om "Uppdrag granskning" men de verkar behövas även 2013.

Bosse

Senast ändrad:
F

F.d. 53284

Guest

Största kritiken bör riktas till alla journalister som i 10 år okritiskt har vidarebefodrat Rädda Barnens uppgifter utan någon som helst granskning av källmaterialet. Vad får de lära sig på Journalisthögskolan??

F

F.d. 9344

Guest

Innan denna tråd drar iväg vill jag bara påminna om ett par meningar ur forumreglerna:
Texterna på Husbilsklubben.se får inte:

...

- utgöra hets mot folkgrupp.

- vara rasistiska.

...

- innehålla personangrepp.

- innehålla partipolitik eller frågor av religiös natur.

Forumreglerna i sin helhet finns att läsa via en länk längst ner på sidan.

Ja Michael Johansson en del saker är obekväma att få i halsen. Men när det gäller forumsreglerna så får du ändå styka vissa punkter som berör denna tråd.

1. Här förekommer inte "hets mot folkgrupp"
2. Ingen vad jag sett är "rasistiskt".
3. Inget inlägg passar in på personangrepp.

4. Inte heller partipolitik, för inte är väl BRIS. RK, Majblomman partipolitiskt bundna organisationer?
5. Inte ett ord har jag läst om religion heller i tråden!

Ja då kan jag konstatera att tråden följer forumets regler, heller är jag fel ute:rolleyes:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Just det, Vingen3! Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du säkert att jag preventivt påminner om valda delar av forumreglerna innan tråden drar iväg och kanske skulle kunna innehålla det som mina exempel ur reglerna är satta att förhindra.

Vilka obekvämligheter du syftar på och vems hals det gäller vet jag inte och är i ärlighetens namn inte speciellt intresserad av heller.

F

F.d. 9344

Guest

Bra att du vll förutbygga eventuella "övertramp" på detta erminenta forum.
Jag förstår att det inte är intressant för vissa att få sin världsbild förändrad men UG,s gransknig av våra Välgörningsorganisationers metoder var nog ett uppvaknande för många.
Jag vidhåller att det är synd och skam att villseleda svenska folket enbart för att dra in pengar till siitt "Företag".

Sanningen ligger nog i häradet att de som arbetar inom dessa organsationer har sin försörjning just där.
Det tråkiga i kråksången är att allt som skänks inte går till de som behöver utan till frikostiga löner till de som har sin försörjning genom detta arbete.

Ett talande exempel på det är väl fd. FP,s partiledare Weterlund som "åtog" sig uppdraget som Generalderktör (President) för svenska Röda korset, hög lön i en organasition som det borde vara ett hedersuppdrag att företräda.

Men icke här skall kammas hem pengar för eget behov, skit samma om det mesta försvinner i administration, det som behöver hjälp får ta det som blir över,
Va jag elak nu:rolleyes:
Ja det erkänner jag gärna men faktum kvarstår:mad:

Sedan är det upp till var och en att avgöra "vems hals" fakta har satt sig, kanske i den som svarat på mitt inlägg :rolleyes:

Toppen