• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bara till Länsförsäkringar anmäldes 2018 närmare 600 stölder av och ur husbilar under sommaren

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Lysekilsposten skapar intresse med rubriken, Stort intresse för husbilar och husvagnar i år.

Men det som får mig att spärra upp ögonen är när jag läser det här i artikeln; ”Det man kanske inte är medveten om är att det inte är ovanligt med stölder ur husbilar och husvagnar både på rastplatser och på campingplatser när ägaren inte är på plats. Bara till Länsförsäkringar anmäldes 2018 närmare 600 stölder av och ur husbilar under sommaren.”

Om t.ex. LF försäkrar 20% av de svenska husbilarna, då skulle det betyda 3000 stölder av och ur våra husbilar, under sommaren. Låter väldigt mycket, eller.....? Kan det vara en förklaring för att våra försäkringar ökar i pris varje år, som inte alls motsvarar inflationen.

TommyD
 
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det är nog vanligare en vad man tror med inbrott i husbilar, när det gäller ersättning av prylar så är det oftast hemförsäkringen som gäller. Men det blir ju ofta åverkan på bilen så då gäller den försäkringen. Det är många frågor som man skulle vilja ha svar på när det gäller HB! Hur många av brotten sker i utlandet, var står den parkerad, är bilen låst? Är det ett finjobb med låsen eller brutalt dyrkat upp bilen, hel eller halvintregerat osv.?
Det verkar som att många är mest rädda för att någon ska smyga in på natten och då främst i Sverige! Min erfarenhet är att det är många som får en sidoruta krossad och bilen länsad på några sekunder utanför ett köpcentrum nere i Europa dagtid!
Tänk om det fanns ett detaljerat register över alla brott i Europa!
När det gäller statistik så kan det ibland slå fel tex. Stöld av verktyg i en hantverkarbil som kan hamna tillsammans med HB i statistiken.
 
Toppen