• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bara man vet var man har sina fiende

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Bara man vet var man har sina fiende

Stackars Calle Möller! Han tycks inte ha en susning om hur en husbil fungerar eller vad många som kör husbil efterfrågar. Jag tror inte ens han har tänkt tanken varför många av oss har husbil i stället för husvagn.

Det är synd om Calle Möller!

D

Deleted member 11118

Guest

Det finns människor som har en annan syn än de som har husbil. Jag tycker inte det är synd om Calle Möller, han står för sin uppfattning, precis som olika partier står för sin uppfattning, och de är det väl inte synd om. Sen att han kanske inte gillar husbilar är en helt annan sak, tror säkert det finns många som har samma uppfattning som Calle Möller.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag skulle bli förvånad om det inte finns många som delar Calle Möllers uppfattning. Det som gör att jag tycker synd om Calle Möller är att han tycks basera sina idéer på okunskap om hur en husbil kan användas och att det finns många som vill använda sin husbil på ett sätt som inte överensstämmer med hans idéer om hur en husbil skall användas.

Han skriver att vi som inte står på camping skall styras in dit genom "bra serviceanläggningar och bra information", vidare att "På campinganläggningar som är medlemmar i branschens förening finns all den standard, service och sanitet som inte kan erbjudas på en parkeringsplats". Med detta anser jag att Calle Möller klart visar att han inte har förstått att vi är många som inte efterfrågar hans service och standard. Vi kanske inte ens vill stå i kö för att checka in och checka ut, vara tvungna att betala för ett plastkort som utfärdas av campingägarnas intresseorganisation och vars syfte (hoppas jag) är att sno åt sig så mycket av våra pengar som möjligt, låt vara mot en motprestation i form av nämnda service som många inte vill ha.

De som däremot efterfrågar denna service, och är beredda på att betala för det, har många campingar att välja på. Visserligen kan de vara fullsatta men då kan man kanske ringa Calle Möller och få svar på var ni skall stå då. Inte lär han väl svara att ni skall stå på en parkering.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, jag har skrivit ett långt inlägg för några år sedan som fick bra respons.

Jag skall inte upprepa mig för mycket, men det gick ut på att många inkl. Calle inte verkar förstå att jag inte är ute och campar när jag är ute och åker i min husbil. Jag är för det mesta bara på väg till något eller någon.
På vägen dit så vill jag bara stanna och vila mig i lugn och ro, möjligen på en ställplats. Jag är helt självförsörjande i ca. en vecka. Sedan duger gott en av Vägverkets fullservice rastplatser till för att ladda om vatten och toatömning. Utan dåligt samvete med tanke på bilskattens nivå.

Förr när jag åkte runt i Europa med motorcykel och vänner så campade jag nästan alltid.

Nu med min husbil så kan jag fortfarande tänka mig att åka och campa någon gång ibland...........
Kanske campingplatsen utanför Skagen, veva ut och förankra markisen, ställa ut lite möbler, ta med sig cykel så man kan trampa in till Skagen på kvällarna, eller ut till spetsen på dagen, och resten av tiden bada på stranden slöa och inte göra "någonting onödigt".

Så jag vill inte verka för negativ mot campingplatser, det kan hända att jag åker och campar så snart jag får lust :p:.

M.v.h. JANKRO.

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Har i dag skickat följande till HD med förhoppning om att få det infört

Campingvärdar förlorar på gratisparkering!

Läste i dagens NST en insändare signerad Calle Möller f.d. utvecklingsansvarig i Sveriges Turistråd. I den befattningen så bör Möller ha en god insikt i turistlivet här i Sverige. Dock anser vi att det är på plats att reda ut begreppen en aning.

Husbilsturismen är en relativt ny företeelse här i landet. Visserligen har vi husbilsturister, som har haft sin bil i decennier, men utvecklingen har gått mycket fort. I dag finns det många husbilar i rörelse speciellt under vår, sommar och höst.

De som turistar i sin husbil är ingen homogen grupp med lika värderingar och behov. Huvuddelen av husbilarna ägs och körs dock av personer, som är vitala, men som oftast har gått i pension. Man har lagt sitt sparkapital på en husbil för att kunna röra sig runt, se mycket och uppleva olika delar av vårt land.

Husbilar är i stort självförsörjande. Man har toalett, sängar, dusch, matplats, kök och kylskåp i standardbilen. Därför har man inte ett trängande behov av dessa bekvämligheter utanför bilen. Man kan parkera vid en liten sjö, på en skogsväg eller i en stad där man vill turista.

Många innehavare av husbilar är före detta seglare som vi. Vi har seglat runt våra kuster och till andra länder. Våra behov av ”parkering” har varit gästhamnar eller öar och vikar där vi förtöjt under natten. Detta har givetvis påverkat vårt sätt att se på vårt turistande när vi bytt till husbil.

Husbilar är i lagens mening personbilar. Man skall alltså följa de regler som gäller för personbilar vad beträffar parkering mm. Viktigt är att innehavaren av en husbil visar hänsyn till andra som man kommer i kontakt med. Ibland vill man bara parkera och skall då framför allt inte hindra andras parkering. Att sätta ut markis, bord och stolar på en allmän parkering är ett oskick.

Campingplatserna är av hävd förlagda i städernas närhet och har riktat in sig på campare, som tillbringar större delen av sin semester där. Man har husvagn och en bil, så man är rörlig utan att behöva flytta sitt boende. En camping är också normalt utrustad för att tillgodose familjer och är i olika grad utbyggda för att barn och familjer skall trivas. Man vill behålla sina gäster så länge som möjligt.

Utomlands har husbilsturismen funnit sin form genom att många städer och byar byggt ställplatser med det basala utbudet av toatömning, elanslutning och gråvattentömning. Vidare har privata aktörer som vingårdar och gårdsbutiker arrangerat ställplatser som lockar husbilar till sig och som i gengäld ger intäkter från försäljning av deras produkter.

Här i Sverige har kommuner i olika grad anpassat sitt utbud för att passa husbilarnas behov. En organisation med ca 11.000 medlemmar har till och med utsett Ystad till Sveriges husbilsvänligaste kommun. Många båthamnar har anpassat sig och ger en enkel service åt husbilarna och får i gengäld en förbättrad ekonomi till båtägarnas och kommunernas gagn. Detsamma gäller flera campingplatser, som ger möjlighet till korttidsuppställning.

Slutsatsen av detta är att turismen är under förvandling. Det gäller för alla att inte konservativt hävda att campingplatserna förlorar på gratisparkering utan att de liksom alla andra inser att husbilsturisterna (svenska såväl som utländska) har andra behov än flertalet av de som tillbringar sin semester i husvagn.

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Mycket bra skrivet!
Hoppas det går hem ...

Plus att många kommuner, golfklubbar, småbåtshamnar, m fl aktörer i Sverige anammat trenden.
Och att husbilsturism är på väg att övertrumfa husvagns dito?

Senast ändrad:
Toppen