• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bankkort

F

F.d. 52994

Guest
Kul, nu ringde banken och talade om att mitt kort är spärrat. Jag får ett nytt om 4 dgr, tur att vi inte hade börjat vår resa ner till Spanien, tänk att stå på en mack och ha tankat, går in och skall betala med ett spärrat kort och med för lite pengar i börsen, törs inte ens tänka tanken.:(

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Bankkort

Usch hemsk tanke. Vilken tur att det uppdagades fast lite sent.

Hoppas allt ordnar sig o det blir en skön resa.

F

F.d. 29841

Guest

Hej Piteå
Ja ha,så du var en av dom som fick sitt kort "kapat" .Illa men banken står ju för alla kostnader som drabbat kortet.
Verkligen tur att du är kvar hemma, Har Ni snö?
/Vidhem

F

F.d. 52994

Guest

Hej Piteå
Ja ha,så du var en av dom som fick sitt kort "kapat" .Illa men banken står ju för alla kostnader som drabbat kortet.
Verkligen tur att du är kvar hemma, Har Ni snö?
/Vidhem
Alla pengarna är kvar så inget har hänt. Vi har inte fått nån snö än, men vi väntar den närsomhelst, huga

F

F.d. 2577

Guest

Tråkigt Curtan, det är som jag alltid har sagt "det är lättare att käna ihop pengarna än att få ut dem från banken". Då du behöver kontanter så är bankomaten utan eller ingen kontakt. Eller så ska alla andra också ta ut.

Banker och försäkringsbolag är nutidens fogdar.

Leffe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det lär bli fler kortinnehavare som får en påringning från banken eftersom tusentals kunder, kanske hundratusentals, kan vara drabbade av ett dataintrång hos korttillverkarna Mastercard och Visa.

Korten spärras för användning på internet och utomlands.
Kortägare som drabbas av det här bedrägeriet kommer att få sina pengar tillbaka, säger Ian Barber på Visa Europe.

F

F.d. 52994

Guest

Jag tycker mest synd om dom som redan reser nere i Europa, att plötsligt när man tankar eller handlar mötas en skakning på huvudet av kassören med ett påpekande att kortet är spärrat. Sen börja försöka få kontakt med någon bank för att reda upp det hela. Ett nytt kort skall då skickas till vardå? det blir att sitta still 1 vecka nånstans. Det här ställer till mycket bekymmer, jag är glad att vi inte har hunnit i väg

F

F.d. 25098

Guest

Jag tycker mest synd om dom som redan reser nere i Europa, att plötsligt när man tankar eller handlar mötas en skakning på huvudet av kassören med ett påpekande att kortet är spärrat. Sen börja försöka få kontakt med någon bank för att reda upp det hela. Ett nytt kort skall då skickas till vardå? det blir att sitta still 1 vecka nånstans. Det här ställer till mycket bekymmer, jag är glad att vi inte har hunnit i väg

Det visar ju att det kan vara befogat att ha ett par hundra euro gömda någonstans i husbilen för oförutsedda utgifter. Kortet kan ju bli stulet eller obrukbart på annat sätt.

Med alla de vrår och skrymslen som finns i en husbil skall det väl inte vara så svårt (om man bara har bra minne):twitcy:

MVH//Peter.

F

F.d. 13449

Guest

Att ha extra kort är alltid bra. Jag har alltid minst 3 kort med mig när jag är ute och reser ifall det ena blir skimmat. Sen använder jag alltid kreditkortet när jag är ute och reser eftersom ifall att det skulle bli skimmat så är det banken som åker på smällen eftersom det är de som får ligga ute med pengarna istället för om det hade varit mitt egna kort så hade jag själv varit utan pengar på kortet de dagarna det tar innan pengarna är återförda på kontot, tyvärr måste man ju även spärra sitt kort ifall det händer med det vanliga bankkortet och då har jag ett extra sånt så jag kan föra över pengar till det istället. Många kort blir det, men man har så man klarar sig. Samtidigt har jag både visa och mastercard ifall det ena inte fungerar på just det stället.

F

F.d. 55334

Guest

just4fun,
BRA tips om kreditkortet! Tack! Använder i och för sig kreditkortet vid betalningar och inte betalkortet men har inte tänkt så långt som du.
Ha det gott!
Agneta W:eek:

F

F.d. 5110

Guest

Precis som "just4fun" skriver bör man ha med sig minst två betalkort när man är på resa.

Jag har fått ett kort skimmat, det var ICA-kort+ MasterCard, med en kredit på 20 000:- Själv hade jag använt ca 4 500:- av krediten när de ringde från ICA-Bank och berättade att jag handlat både hemma i Sverige och i Fort Worth i USA samtidigt och därför spärrat mitt kort när de sett att kreditgränsen uppnåtts.

ICA stod för alla köp i USA utan knot och handläggaren tyckte att det var smart att inte handla med kortet som lönen sätts in på. Det kortet, med Visa, använder jag bara för att ta ut kontanter i bank med.

Ett annat knep jag använt på riskabla platser är att ha en plånbok med bara ogiltiga (gamla) kort och en mindre summa pengar på mig ifall man skulle bli rånad eller muddrad. Gamla kort kan man göra magnetremsan oläslig (till vilken nytta, den är ju inaktuell) genom att dra en stark magnet över den.

/Lasse

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

På tal om att gömma pengar någonstans i bilen.

När vi för ca 8 år sedan köpte vår förra Frankia i Tyskland och var på hemväg så övernattade vi i Schlesvig. Då satt man där och kollade runt. Lyfte på en el kabelränna till AC:n och där låg det en hel del sedlar snyggt ihoprullade.

Det var gamla Tyska D-mark. Men hos handlaren i Kruså gick det att växla in dom till en ordinarie kurs trots att det var Euro som gällde.

Då det inte var säljarens pengar så behöll vi dom. Ca 4500 SEK :)

Det gäller med andra ord att inte glömma bort stålarna

Hej o hå

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Hej Kompis.......
Det låter ju jättefint. När blir festen? Klart att man ställer upp. Säkert fler med mig. Du vet han med bara 4 öl i kylen?
/ Frank
:wub:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Snart!

Syns vi i Seglora. Jag har öl med mig.

Åter till kort.
Jag använder bara betalkort där jag får en faktura efter månadens inköp.
Ingen ska kunna tömma mitt bankkonto genom att komma över mitt bankkort.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Klart vi syns i seglora, men det finns inga öl i kylen.......
bahhh.... öl i kylen....såna ideer......
Calle

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

Undrar om det är någon annan i HBK som har råkat ut för att bli fakturerade för ett "virusskydd" som du inte har. På mitt Master Card har Norton Annual Renewal krävt 499:- för något jag inte har. Jag har inte förnyat mitt virusskydd hos Norton sen 2006. Märkligt att Master Card har godkänt en sådan faktuering. Behöver man inte "kryssa" för en vidare prenumeration?
Hälsn........Ce-eN ! :confused:

F

F.d. 11293

Guest

Jag hade ett virus skydd för något år sedan som var å väg att gå ut tidsmässigt, (tror det var Norton) och när tiden var inne att förnya det så kom det popp upp fönster hela tiden från företaget, och i ett hastigt tillfälle så råkade jag kryssa i en ruta och vips så hade jag förnyat virus skyddet ett år och beloppet var draget från bank konto

Toppen