• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Balansera Lifepo4 batteri

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.346
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Har beställt 4 st 3.2v 280A celler. Vill köpa ett lapp aggregat för att balansera upp dom. Nu är jag inte ute efter ett super duper dyr sak. Men som räcker till dessa celler. Eller om jag kan hyra av någon här
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har beställt 4 st 3.2v 280A celler. Vill köpa ett lapp aggregat för att balansera upp dom. Nu är jag inte ute efter ett super duper dyr sak. Men som räcker till dessa celler. Eller om jag kan hyra av någon här
Finns vanliga likspänningsaggregat där du kan ställa in spänning och ström antar att det går bra att köra alla parallellt.
Det finns såna som inte är så dyra och en sån har du nytta av till en massa annat som man inte visste att man behövde. Sen kan man ju ta en cell i taget och se på displayen hur mycket ström de tar för att uppnå rätt spänning då ser man ju hur olika de är i skarpt läge.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
UOHHBOE Laboratory elektrisk leverans 30V/10A DC Justerbar bank strömförsörjning med 4-siffrig LED-skärm USB 5V/2A Alligatorkabel, Finns på amazon.se 549kr med gratis frakt.
litet och behändigt klarar 10 A.

eller det här

BMS 12V, 1-delars Lifepo4 batteriskyddskort, BMS 4S batterilivslängdskort 100AH, skyddskort med skala 130kr​

om det är bms du är ute efter?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Okej en JK BMS. Verkar finnas olika. Kommer inte att använda inverter, så det räcker med 100A. Någon som ni rekommenderar

Jag valde denna modell, den klarar lätt 2A i aktiv balansering, jag skulle välja en kraftigare modell än tänkt ström, alltså kommer du att då och då ha en ström på 100A, så välj en som klarar högre ström kontinuerligt för att inte stressa elektroniken i onödan, prisskillnaden är marginell, samt man vet inte vilka förbrukare som tillkommer i framtiden då batteriet kommer att tjänstgöra i många år.


20240703_201345.JPG

Vill du ha det snabbt så hitta en säljare inom eu, jag köpte från Kina och det tar 2-4 veckor, minst.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.646
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Här kan man få tips om hur man optimerar inställningarna i JK BMS.

Jag använde detta som bas, dock laddar jag till högre spänning än han rekomenderar.
I mitt fall är det viktigare att ladda fort än batteriets livslängd. Det kommer ändå att hålla husbilens livslängd.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
En fråga till er som kan detta, var tas strömmen till denna BMS apparat det kan väl inte vara från laddnings strömmen för då får man ju förluster vid varje upp och urladdning?
Då kommer ju verkningsgraden på batteriet att sjunka.
Knut klarade sej i åratal utan BMS och batterierna är väl bättre nu?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.607
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En fråga till er som kan detta, var tas strömmen till denna BMS apparat det kan väl inte vara från laddnings strömmen för då får man ju förluster vid varje upp och urladdning?
Då kommer ju verkningsgraden på batteriet att sjunka.
Knut klarade sej i åratal utan BMS och batterierna är väl bättre nu?
Strömmen tages ifrån batteriet....

Knut har väl alltid klarat sig utan Bms :rolleyes:;)

Bättre..? det bero på hur man ser det, men du får mer energi /kg i dagens lifepo4 batteri..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En undran... Är det 8 celler du skall koppla samman.?
Jag tror jag förstår vad du lurar på(?)

Dessa BMS klarar både 4S och 8S=24V.
Initialt startar bms'et första gången som ett 8S, sen får man ändra till 4S =12V I appen. Det är även andra värden som från start är helt felaktiga även när man väljer LiFePO4 konfiguration, allt förklarar dock Andy bra i klippet ovan.
 
Toppen