• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Balansera LFP celler (hur?)…

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Konstaterade mycket dåligt ”kräm” i mina LFP bodelsbatterier, troligen pga 11 år gammalt (& uttjänt) startbatteri som inte lyckades fylla på med ström via DC/DC laddning. Bytte startbatteriet till ett nytt AGM, men upptäckte snart att det kunde röra sig om viss obalans i 2x100Ah LFP batterier.

Läste allt som kommenterades i en annan tråd och sitter nu hemma med mina bodelsbatterier och 3 st. laddare och försöker ”knyta säcken” med all information kring (den blinda) balanseringen. Fick några bra förslag från PeterK och Wizard om att ladda länge med en ”enkel” laddare. Nedan följer några pic’s med resurser jag hittade hemma och behöver tips på hur jag ska gå vidare.
Detta vet jag:
- Cellerna balanseras vid 14,6V
- Min Victron (BT) laddare klarar av 14,7V
- har en enkel gammaldags laddare (2A)
- har även en CTEK som jag inte vågar använda…

IMG_5190.jpeg
IMG_5194.jpeg
IMG_5193.jpeg
IMG_5191.jpeg
IMG_5192.jpeg
Imorgon får jag ett nytt Anderson ”handske” som måste monteras på den aktuella laddaren.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Har för mig att det tog 15-16 timmar när jag tömde mina på samma sätt med en H7-lampa.
Då blir den ena ”tömd” imorgon i alla fall, sen ska den fyllas långsamt till minst 80%.

Ampere fyllningen kan jag följa genom Victron-laddarens historik, dock inte när det gäller den lilla 2A laddaren.

Fortsättningen följer, kanske vi kan lära oss något om LFP batteriernas cell balansering om man har inbyggd BMS och ingen BT övervakning. Gammaldags, men det bör gå att genomföra…

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
8,5h har gått och nu är läget följande:
Visa bilaga 237462
Det går inte fort.

Vågar inte lämna experimentet (batteri-tömning) över natten men fortsätter gärna imorgon tills spänningen hamnar på ca 11V… sen är det dags att fylla på denna och börja ”tömma” det andra batteriet. Båda var uppe i 13,7V från början.
Den volt amperemeter som du använder kan visa flera 10-dels volt fel...
Har en likadan men använder den absolut inte som voltmätare till ett lithium batteri...
Försök låna en riktig voltmätare...
Lycka till...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Den volt amperemeter som du använder kan visa flera 10-dels volt fel...
Har en likadan men använder den absolut inte som voltmätare till ett lithium batteri...
Försök låna en riktig voltmätare...
Lycka till...
Stämmer, gjorde nu en mätning med Voltmeter som visade 13,1V, men allt är ”relativt”, det tyckte även Einstein, lol…

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Ranko, ifall du tar en tur till Biltema eller Jula, så köp gärna en multimeter ifall du inte har en redan, ett "måste ha verktyg" i husbil (enligt mej).

Digital multimeter - Biltema.se Digital multimeter
Jag hade 2 Biltemas multimetrar och kasserade den ena idag då den indikerade ”OL” i vissa lägen (”overload)”. Min Ampermätare är Fluke’s, kanon grej, visade exakta värden, men var ganska dyr även som begagnad. Ska se vad jag hittar i ”V-mäter” framtiden…

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Nu är karusellen igång igen med målsättningen att komma ner till 11V (tömma batteriet) för att sedan ladda upp till ”vad det finns plats till”, troligen 80% efter en skälig ålder (och trogen tjänst) på ca 10 år.
Just nu är läget följande:
1736512593196.jpeg
V-mäter i den lilla Kina manicken (12V uttag) är inte ärlig och stämmer överens med ”muskattens” kommentar, men jag har Biltemas multimeter som ger bättre fakta.
Amperen däremot stämmer betydligt bättre.
IMG_5426.jpeg

Det är bara att stå ut med tiden då tiden inte räcker till att införskaffa ”bättre/snabbare” förbrukare. Jag har en inverter på 300W (i husbilen) som skulle sitta som plåstret på såret, men hinner inte montera ner den och hämta hem ”bara för detta”. Gäller att ha tålamod, hålla fredagskväll med grannar och mini-kalkonen som puttrar i ugnen på 150 grader.

Fortsättning följer för intresserade…

Toppen