Marianne & Ranko
HBK Medlem
Konstaterade mycket dåligt ”kräm” i mina LFP bodelsbatterier, troligen pga 11 år gammalt (& uttjänt) startbatteri som inte lyckades fylla på med ström via DC/DC laddning. Bytte startbatteriet till ett nytt AGM, men upptäckte snart att det kunde röra sig om viss obalans i 2x100Ah LFP batterier.
Läste allt som kommenterades i en annan tråd och sitter nu hemma med mina bodelsbatterier och 3 st. laddare och försöker ”knyta säcken” med all information kring (den blinda) balanseringen. Fick några bra förslag från PeterK och Wizard om att ladda länge med en ”enkel” laddare. Nedan följer några pic’s med resurser jag hittade hemma och behöver tips på hur jag ska gå vidare.
Detta vet jag:
- Cellerna balanseras vid 14,6V
- Min Victron (BT) laddare klarar av 14,7V
- har en enkel gammaldags laddare (2A)
- har även en CTEK som jag inte vågar använda…
Imorgon får jag ett nytt Anderson ”handske” som måste monteras på den aktuella laddaren.
Läste allt som kommenterades i en annan tråd och sitter nu hemma med mina bodelsbatterier och 3 st. laddare och försöker ”knyta säcken” med all information kring (den blinda) balanseringen. Fick några bra förslag från PeterK och Wizard om att ladda länge med en ”enkel” laddare. Nedan följer några pic’s med resurser jag hittade hemma och behöver tips på hur jag ska gå vidare.
Detta vet jag:
- Cellerna balanseras vid 14,6V
- Min Victron (BT) laddare klarar av 14,7V
- har en enkel gammaldags laddare (2A)
- har även en CTEK som jag inte vågar använda…
Imorgon får jag ett nytt Anderson ”handske” som måste monteras på den aktuella laddaren.