• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Balansera LFP celler (hur?)…

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.292
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Konstaterade mycket dåligt ”kräm” i mina LFP bodelsbatterier, troligen pga 11 år gammalt (& uttjänt) startbatteri som inte lyckades fylla på med ström via DC/DC laddning. Bytte startbatteriet till ett nytt AGM, men upptäckte snart att det kunde röra sig om viss obalans i 2x100Ah LFP batterier.

Läste allt som kommenterades i en annan tråd och sitter nu hemma med mina bodelsbatterier och 3 st. laddare och försöker ”knyta säcken” med all information kring (den blinda) balanseringen. Fick några bra förslag från PeterK och Wizard om att ladda länge med en ”enkel” laddare. Nedan följer några pic’s med resurser jag hittade hemma och behöver tips på hur jag ska gå vidare.
Detta vet jag:
- Cellerna balanseras vid 14,6V
- Min Victron (BT) laddare klarar av 14,7V
- har en enkel gammaldags laddare (2A)
- har även en CTEK som jag inte vågar använda…

IMG_5190.jpeg
IMG_5194.jpeg
IMG_5193.jpeg
IMG_5191.jpeg
IMG_5192.jpeg
Imorgon får jag ett nytt Anderson ”handske” som måste monteras på den aktuella laddaren.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.292
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Har för mig att det tog 15-16 timmar när jag tömde mina på samma sätt med en H7-lampa.
Då blir den ena ”tömd” imorgon i alla fall, sen ska den fyllas långsamt till minst 80%.

Ampere fyllningen kan jag följa genom Victron-laddarens historik, dock inte när det gäller den lilla 2A laddaren.

Fortsättningen följer, kanske vi kan lära oss något om LFP batteriernas cell balansering om man har inbyggd BMS och ingen BT övervakning. Gammaldags, men det bör gå att genomföra…
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.753
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
8,5h har gått och nu är läget följande:
Visa bilaga 237462
Det går inte fort.

Vågar inte lämna experimentet (batteri-tömning) över natten men fortsätter gärna imorgon tills spänningen hamnar på ca 11V… sen är det dags att fylla på denna och börja ”tömma” det andra batteriet. Båda var uppe i 13,7V från början.
Den volt amperemeter som du använder kan visa flera 10-dels volt fel...
Har en likadan men använder den absolut inte som voltmätare till ett lithium batteri...
Försök låna en riktig voltmätare...
Lycka till...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.292
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Den volt amperemeter som du använder kan visa flera 10-dels volt fel...
Har en likadan men använder den absolut inte som voltmätare till ett lithium batteri...
Försök låna en riktig voltmätare...
Lycka till...
Stämmer, gjorde nu en mätning med Voltmeter som visade 13,1V, men allt är ”relativt”, det tyckte även Einstein, lol…
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.292
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Ranko, ifall du tar en tur till Biltema eller Jula, så köp gärna en multimeter ifall du inte har en redan, ett "måste ha verktyg" i husbil (enligt mej).

Digital multimeter - Biltema.se Digital multimeter
Jag hade 2 Biltemas multimetrar och kasserade den ena idag då den indikerade ”OL” i vissa lägen (”overload)”. Min Ampermätare är Fluke’s, kanon grej, visade exakta värden, men var ganska dyr även som begagnad. Ska se vad jag hittar i ”V-mäter” framtiden…
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.292
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Nu är karusellen igång igen med målsättningen att komma ner till 11V (tömma batteriet) för att sedan ladda upp till ”vad det finns plats till”, troligen 80% efter en skälig ålder (och trogen tjänst) på ca 10 år.
Just nu är läget följande:
1736512593196.jpeg
V-mäter i den lilla Kina manicken (12V uttag) är inte ärlig och stämmer överens med ”muskattens” kommentar, men jag har Biltemas multimeter som ger bättre fakta.
Amperen däremot stämmer betydligt bättre.
IMG_5426.jpeg

Det är bara att stå ut med tiden då tiden inte räcker till att införskaffa ”bättre/snabbare” förbrukare. Jag har en inverter på 300W (i husbilen) som skulle sitta som plåstret på såret, men hinner inte montera ner den och hämta hem ”bara för detta”. Gäller att ha tålamod, hålla fredagskväll med grannar och mini-kalkonen som puttrar i ugnen på 150 grader.

Fortsättning följer för intresserade…
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.927
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag tror personligen inte att dina battericeller har degraderas speciellt mycket, absolut inte ner till 80% SoH.
Däremot har du fått en rejäl obalans mellan de fyra cellerna.
Troligtvis har du ett passivt BMS som bränner bort en ynklig ström ur den cellen med högst spänning, så denna kur du håller dej sysselsatt med nu kan ta många cykler. Det är bara i absoluta slutfasen av laddningen som balanseringen sker, så där vill man stanna så länge som möjligt med en liten laddning samt gärna en förbrukning som samtidigt håller tillbaka spänningen i cellerna så inte laddningen stoppar, då stoppar även balanseringen.

Verkar det hopplöst att få till det så skulle jag klippa upp inplastningen så man kommer åt polerna på cellerna, då kan du få låna en 3,65V-laddare av mej och ladda upp varje cell för sig.

Angående Kina-voltmätare.
Jag har ett Kina cigg.usb-uttag i min vardagsbil med inbyggd voltmeter.

Skillnaden i värde mot obd-mätning.
20250110_165128.JPG
Screenshot_20250110-165059.png
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.292
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Senaste rapport!

Batteri nr 1: är nu helt klart. Jag tömde den först och sen laddade med Victron 30A till 14,7V. Enligt historiken, Victron har lyckats pressa in 58,7Ah på det som redan fanns i batteriet. Spänningen sjönk så småningom till ca 13,3V och då fyllde jag ytterligare med 2A laddaren i 2 dagar till 14,8V. Nu är jag nästan helt övertygad om att batteriets celler är balanserade och redo för montering i husbilen.

Batteri nr 2: tömning med H4 lampan lyckades. Lampan slocknade efter 2 dagars sporadisk förbrukning (hamnade strax under 11V). Bra, nu vet jag att BMS ”low limit” fungerar! Nu laddas batteriet med Victron’s 30A (high) till 14,7 för att imorgon fyllas till 14,8V med ”lilla” laddaren, dvs enligt samma procedur som första batteriet.

Jag vet inte men tror att båda bör vara lika laddade innan jag sätter in dom i husbilen. Nu har vi även minus grader ute så jag kopplar inte in elen förrän dagen då vi ska starta vår resa söderut.

En sak som inte syns när man haft stroke är ”hjärntrötthet” och svackor i kortminnet. Den glädjen med att pyssla om HB’n, som jag alltid har haft, den verkar nu vara borta. Undviker helst alla ”måsten” i vardagen och som tur är Marianne har full förståelse för detta. Tips till alla med högt blodtryck och LDL kolesterol, kolla upp detta och acceptera piller innan det går för långt…

Batteri nr 1 historik:
1736862224715.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.927
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Bra jobbat Ranko!
Det som även är intressant att veta är hur mycket energi (Wh) dina batterier kan lämna, det är egentligen då man vet SoH (Stage of Health)
När du tömmer batteriet, försök räkna på tiden som din H4 lyser bra, gångra lampans W med tiden, så vet du på ett ungefär hur mycket det levererat.
Jag skulle köra iallafall en cykler till och jämföra de värden du får.
För att sedan minimera obalans mellan dina två batterier på plats i er plåtis, så se till att de ansluts diagonalt till bilen.
Men det kanske du redan hade.

Lycka till med allt :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.292
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Bra jobbat Ranko!
Det som även är intressant att veta är hur mycket energi (Wh) dina batterier kan lämna, det är egentligen då man vet SoH (Stage of Health)
När du tömmer batteriet, försök räkna på tiden som din H4 lyser bra, gångra lampans W med tiden, så vet du på ett ungefär hur mycket det levererat.
Jag skulle köra iallafall en cykler till och jämföra de värden du får.
För att sedan minimera obalans mellan dina två batterier på plats i er plåtis, så se till att de ansluts diagonalt till bilen.
Men det kanske du redan hade.

Lycka till med allt :)
Mycket bra fråga Peter!

Om jag höftar ett batteri lys-timmar (2x8=16h) till min 55W H4 lampa då får jag ca 880Wh vilket omvänt räknat (880/12=73Ah) stämmer rätt bra med 70-80% Ampere kvar i batteriet. Eller?

Diagonalt ?
IMG_5440.jpeg

Orkar inte köra en ny omgång tömning/laddning då det finns massor som ska packas innan vår ”nya” avfärd om 10 dagar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.927
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ok, jag förstår er.
Ifall du orkar/har tid så kan du förbruka en liten del bara, typ 10% och sedan ansluta din lilla laddare på 2A och låta den gå till laddningen bryts, varje gång du gör detta så får du en balansering av cellerna från bms'et.
Du kan så klart fortsätta din procedur även på er resa, se till att få batterierna fulladdade så ofta ni kan, för varje gång så blir balansen lite bättre, detta är ett måste ifall man ska hålla dem i god balans. Helst en gång i veckan, eller oftare när batterierna används.

Din anslutning till bodelen är en standard parallellkoppling, är dina anslutningar identiska från båda batterierna, likadana kablar, längd m.m. så är det det näst bästa.
Det bästa alternativet "diagonalt anslutna" betyder att du tar + från ena batteriet och - från det andra, det förbättrar balansen mellan de två batterierna när man laddar/förbrukar.
Detta gäller parallellkopplade batterier.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.292
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Det innebär att eftersom våra batterier successivt laddas (euro6) under drygt 300 mils körning, att cellerna får den långvariga balansering. Batterierna töms mest på natten (TV, kompressor kyl & Truma/Vebasto uppvärmning). Problemet uppstår när vi är anslutna till 230V, Victron lägger sig då på underhållsladdning Li-ION…Det är detta jag bör ställa om manuellt till (high) 14,7 med 3 min. fördröjning, veckovis(!) Jag har alltid trott att 14,7V skulle köras en gång om året!

Jag kan inte åstadkomma ”diagonal” anslutning med Anderson kontakter men alla mina kablar har samma längd så det kanske underlättar något?

IMG_5441.jpeg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.927
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hmm... Det finns ingen underhållsladdning på en litiumladdare vad jag vet, de behöver iallafall inte underhållsladdas.

Angående balansering i ett LFP- batteri med inbyggt BMS, så är majoriteten av typen "passiv balansering".
Det innebär att när laddning pågår och alla fyra cellerna når ca. 3,50V (ca.14V eller högre) så börjar bms'et att bränna bort effekt ur cellen som har högst spänning, detta brukar då ske med en löjeväckande ström på ca. 0,1-1,0A, samtidigt fortsätter spänningen att stiga i alla cellerna, laddning pågår ju.
När så den cell som har högst spänning till slut når gränsen där bms'et stoppar all laddning ca.3,65V (kan variera på olika BMS) då stoppas även balanseringen på de flesta bms'en.
Så balansering pågår när alla fyra cellerna nått ca 3,50V och avslutas när en cell når ca 3,65V. Detta kan gå på någon minut, så det är inte mycket som hinner ställas till rätta under denna korta tid.
Nu vet jag inte parametrar i dina BMS, så självklart kan de skilja sig från de vanligast förekommande.

Lycka till nu, och glöm inte att ladda fullt så ofta du kan.
 
Toppen