• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bakhjulsdrivet

F

F.d. 50183

Guest
Vi funderar på att sälja vår husbil och byta till en nyare och större, vi har kollat runt och hittat en som skulle passa oss, men, det visade sig att den är bakhjulsdriven, Rimor-06, vad tycker ni ? Själv tycker jag det känns förlegat

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bakhjulsdrivet

På husbiler over 5 tonn så er det ingen valg, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift er valgmulighetene. Årsaken er enkel - det er enorme krefter som virker på leddene i drivakslene på en tung forhjulsdriven. Har selv opplevd havari av drivaksel på en 4500 kg forhjulsdriven ved motorbroms ned en serpentinerveg. Yttre knute ble sprengt i filler - det eneste som holdt sammen delene var gummidamasken, heldigvis for meg skjedde uhellet først i siste sving før vi var nede på flat mark. Etter det var det klart for meg at jeg ikke ville h flere husbiler med forhjulsdrift om jeg kunne ha råd med en bakhjulsdriven.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Förlegat, varför då? Hållbarare, fastnar inte på blött gräs, bästa drivningen speciellt på vintern om bilen har det minsta överhäng bak. Det går inte att jämföra en husbil på 3 ton och uppåt med en personbil.

Teknikpata

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021

Visst är det en äldre teknik, men samtidigt minst lika driftsäker + de egenskaper som andra i tråden räknat upp.
Dock får du väl ta i beaktande att man nog tappar 100 kilo av den redan minimala lastkapaciteten, det är väl den enda nackdelen jag kommer på.
Kör själv bakhjulsdrivet och rent tekniskt har jag aldrig ångrat det valet. Dock finns ju parantesen med vikten.

F

F.d. 29925

Guest

Sanningen är nog den (kanske) att det är betydligt billigare att producera fordon med framhjulsdrift. För personbilen är det nog rent generellt även lättare att manövrera för "vardagsbilisten".

Men när det gäller tunga fordon är det bakhjulsdrift som gäller på grund av att lasten i allmänhet ligger huvudsakligen över bakaxeln.

(Har nog förbannat framhjulsdriften på min bil mer än vad "religionen" skulle tåla.

F

F.d. 55451

Guest

Naturen og dermed overlevelsen, har valgt at bagben er det som alle de firbenede dyr bruger mest - deres bagben er langt de stærkeste.
Forbenene er kun til at styre med.
Selv en mus har stærkest bagben.
Min husbil vejer mindre end 3 ton - bakhjulsdrivet.:)

F

F.d. 55451

Guest

Aake
På mange områder misunder jeg din husbil.

Fra førhen ved at denne holde-plads kan være svær at komme op til.
Sidste år måtte en forhjulsdreven husbil gøre tre forsøg for at nå herop - det sidste forsøg med meget langt tilløb.:)

[youtube]QW48-IFR5DU[/youtube]

Denne video er uredigeret direkte fra kameraets optagelse.

F

F.d. 14324

Guest

Bredo, har jag gissat rätt? är det på det här stället du spelade in filmen? Saint-Luc / Camping Gîte du Prilett

Det kan ofta vara svårt bestämma en nivå på hur mycket extrafart man ska använda, man vill ju komma fram dit man vill men helst utan för mycket fart, det gick bra för dig. :)

mvh jocke

F

F.d. 23327

Guest

enda anledningen till ha framhjulsdrift på en bil över 2 ton är väl billigare/lättare chassie

F

F.d. 55451

Guest

Precis Jocke.
Husbilen som du ser bakom min + 1 meter mer up, i din länk, är Belgisk mindre end 3500 kg.
Manden var næsten ved at opgive men sin fru och jag insisterede.
Det hjalp også at han så nærmere på omgivelsene.
Målet helliger midlet :)
Det har mange som Aake bekræftet med sin 4xD.
Mit mål.
S1130021.JPG

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest

Det finns inga långtradare som är framhjulsdrivna.
köp riktig drivning om du vill komma fram i all väder.
/Vidhem

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Har bakhjulsdrift på min Hymer 690 StarLine -12 och kört 2 vintrar med den. Har dubbat på alla 6 hjulen. Har hittills inte behövt använda varken sand eller kedjor. Har haft 3 olika framhjulsdrivna bilar sedan -96 och använt kedjor ca 6-7 ggr under den tiden men varit fegare än vad jag är med denna HB. Viktskillnad förstås. De tre första var 3,5 tonnare som säkerligen var överlastade då och. Denna har totalvikt 5,3 ton.

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024

Själv tycker jag min framljusdrift på elcykeln funkar fint. Vad gäller husbilen är jag villig att betala mer för en bakhjulsdriven hydda än en framhjulsdriven. Kanske färgad av MD ådra och aldrig kört annat när det gäller husbil, man behöver inte bekymra sig för att köra fast om man inte klantar sig. Har hittills aldrig behövt besöka verkstad under våra turer med husbil, nu börjad det glida mot en annan tråd.

Toppen