• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bakhjulsdrivet chassi?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bakhjulsdrivet chassi?

Iveco,
Mer lastbil än MB.
Husbilen har i jämförelse med en distributionsbil max last hela tiden.
Iveco chassit ser starkare ut, och jag litar inte helt på MBs lätta trp bilar. (VS Iveco)
MBs motorer finns också i personbilar, inget bra tecken map vårt användningsområde.

Det är vad jag tycker.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kan också noteras att det finns klagomål på köregenskaperna på husbilar där Mercedeschassiet används, klagomålen har varit osäker körkänsla, vaggande gång, för stor krängning. Mercedeschassiet har fått uppdaterad lastvikt efterhand, men konstruktionen är ganska oförändrad.

F

F.d. 1470

Guest

Nu finns Mercedes äntligen med AL-Ko chassit - en stor förbättring. Möjliggör äkta dubbelgolv och bredare spårvidd bak.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej .
Känner Ni om det finns en tillverkare av HB som bygger på en MB Vario.

Mvh

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Med risk för att starta en arg tråd så svarar jag att mina erfarenheter av en Hymer B675
byggd på MB är goda. Det har inte vaggande gång och känns mycket stabilare än den FIAT/ALKO boggie bil jag hade innan. Framkommligheten är mycket god på vinterväg
(har tyvärr blivit fångad i snöstorm på sommarhjul) med drivning på dubbelhjulen bak. Antisladdsystemet och diffspärren käns som "Guds hand" när de griper in och rättar upp bilen och det har räddat mig ett par gånger på hala vägar.
Min bil är en 518CDI med 3L 184 hkr 6 cyl V6a och den känns urstark och är mycket tyst samt rimligt snål på bänsle. Om motorn finns i personbilar vet jag inte men det byggs många mindre bussar på samma plattform och bussbolagen brukar veta vad de köper. Iveco vet jag inget om men ryktet är också gott. Det är ett val mellan två bra saker som du har nöjet att göra och det kan ju bara bli rätt hur du än väljer.:)

F

F.d. 50080

Guest

Vi är mycket nöjda med vår Mercedes 316. Visst är den lite gungig och visst gör Alkoven att den är sidvindskänslig! Men med två barn där bak måste man ändå köra mycket lugnt på riktigt kurviga vägar och i tex rondeller, så jag kan inte säga att jag upplever gungigheten som ett problem... :)

F

F.d. 18508

Guest

Gillar Iveco helt klart,men det blev en MB för oss..
Äger en gammal 616 cdi -06 med spårbredddat chassi,luftbroms,koni dämpare,ASR mm,finns inget stadigare oavsett last,har kört charisma mm o jämfört med allt likn,
går grymt fint och följsamt på kurviga norgevägar,likaså i motorvägsfart
(toppfart 138),dock kör jag främst runt 80-90..
Hållbarare motor finns ej,japp det är 270cdi motorn som sitter i nästan varenda sprinter och pbil e+c+g klass..
S klassens 500 automat,steptronic,tänkande,sköter det där väldigt fint ,särskilt när man åker i bergig terräng.
I övrigt ett överdimensionerat chassi för husbilen igentligen.
Hört talas om gungiga sprinter,kanske gäller äldre,mindre chassin?
Oxå haft en likadan bil byggd på Fiat/Alko
Som det låter på forum i tyskland har kanske Iveco fått ordning på sina automater nu med ny programvara,dom gillade ju inte start i backe förut:D
Är du på väg neröver är det bara kika in och titta

Toppen