• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backljuse och backkamera funkar ej

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej har en Fiat 2007 med backkamera kopplad på backen nu är det så att både backkamera och backljuse slutade fungera samtidigt. Backkameran funkar om jag startar den på monitorn men backljuset är dött allt annat funkar i bilen kan det vara en säkring ändå har kollat lampan i bak. Enligt instruktionsboken finns det ju fler enheter som ligger på backljusets säkring men de funkar Tacksam för synpunkter och tankar. Ps tack den som lagt ut svensk instruktionsbok till Fiat 2007 och uppåt.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Backljuse och backkamera funkar ej

När jag hade en Fiat 2007 då hände samma sak för mig.
Jag fick bytt backljuskontakten, sen funkade det igen.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Backljuse och backkamera funkar ej

Nej backljuskontakten sitter inne i motorrummet.
Om jag kommer ihåg rätt, så var det uppe på växellådan, strax under luftfiltret.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Backljuse och backkamera funkar ej

Jag fick bytt det på garantin, så priset vet jag ej.

Är du lite händig tror jag du kan byta den på max 30 min.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Backljuse och backkamera funkar ej

Leta reda på kontakten och ge den en omgång med elektronikspray eller annat lämpligt som löser korrosion.

Motionera den lite så borde den vakna till liv. Mät även upp den så du ser om den har spänning på primärsidan (om den bryter +)
För att utesluta kontakten kan du bygla den mellan stiften så den släpper igenom spänning hela tiden. Lyser det inte då är felet någon annanstans.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: Backljuse och backkamera funkar ej

hej jag får kolla upp detta också. tack för tipset. är detta ett vanligt fel. vatten antar jag är boven eller.
 
Toppen