• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Backkamera Fiat Duc 2009

perjan

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2025
Fiat Ducato 2009 med backkamera Waeco M511L

Backkameran i husbilen har felaktigt anslutits till konstant plusspänning vilket innebär att den av misstag kan stå på och tömma batteriet. Detta hände i vintras.

Visserligen finns ingen bild från kameran förrän backen lägges i men monitorn är trots allt konstamt matad med +12V och igång med blå skärm. Det går visserligen att stänga av den manuellt men lätt att glömma.

Jag har lossat säkringspanelen vid förarplatsen och söker en lämplig anslutning som ger +12V när tändningen är på slagen. Ett EL schema skulle vara till stor hjälp men hur få tag i det? Vet någon om det finns att ladda hem?

Eller har någon färgkod på kabel i säkringspanelen för lämplig anslutning? Blinkers? Bromsljus?

Att fiska upp anslutningen direkt vid dessa säkringar blir mycket svårt.

Per-Åke

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera Fiat Duc 2009

Under locket till säkringsdosan sitter säkringar plus alla anslutningar till bilens elsystem.
I det bruna kontaktdonet till höger har du tändning + i den Röd-Grå kabeln
i det övra svarta kontaktdonet till vänster har du backljus på den Vit-Röda kabeln
Kolla gärna med en provlampa först så att dom inte har bytt färger men på min 2008 är det så

Senast ändrad:
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Backkamera Fiat Duc 2009

Tackar för tipset! Den kabeln borde vara ganska lätt att hitta.

Per-Åke

Hej så jäkla lätt är det inte att hitta vår är kopplad så att den är till alltid när jag kör, sen har jag vinklat upp den och gjort en markering ute i kanten så när jag backar och bilen bakom vars nummer plåt kommer dil min markerin så har jag 1,5 meter till godo :music-icon::music-icon::music-icon:

Toppen