• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Babylon Search

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag råkade köpa en ny dator med Windows 7 som jag nu har fått någorlunda ordning på bortsett från en otrevlig rackare som verkar svår att ta bort, Babylon search! Jag lyckades få bort den en gång men den sniker sig tillbaka efter ett tag!

Ska det vara så omöjligt att få bort eländet?

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Babylon Search

I kontrollpanelen - program och funktioner - markera Babylon - avinstallera.

Först kanske det är bäst att välja Google som sökalterntiv.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Är inte Babylon search sökmotorn som kommer med FIREFOX ? Jag har densamma.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

I kontrollpanelen - program och funktioner - markera Babylon - avinstallera.

Först kanske det är bäst att välja Google som sökalterntiv.

Det är just så jag har gjort men den kommer tillbaka hela tiden. Jag vet inte hur många liv den har! Den har gömt sig någonstans och jag vet inte var!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den rakkeren har mange namn og liv, holdt selv på i flere timer med å få vekk svineriet.
Best hjelp fikk jeg av spybot Search and Destroy, etter å ha fjernet flere programmer som var installert uten namn på utgiver. Babylon, I-Search og noen alias til er falske søkemotorer som legger inn treff som er direkte skadelige. På den PC-en jeg fjernet den så fulgte den med på en "fri" videoredigering, som selv om en fjernet haken for installasjon av søkemotor så installerte en denne. Videoredigeringen var i seg selv skrot og åkte ut umiddelbart.

Default søkemotor for Firefox er Google, og innebygget stattside er Firefox sin egen frontend til google søk.

F

F.d. 4220

Guest

Som Knut säger så är Babylon ett gissel som nästlar sig in och ställer till oreda på många sätt. Och som det tar lång tid innan man märker att något är galet.
Så det bör tas bort skyndsamt. Det brukar komma med gratis program som man installerar utan att avmarkera detta "erbjudande" under installationsaölternativen.

Det är en av huvudorsakerna till att jag förespråkar att framförallt använda ninite.com för gratisprogram!! För då slipper man detta.

För att bli av med det:
Installera Spybot, (enklast att välja den på ninite.com). Kör en uppdatering och gör sedan en sökning av datorn så bör den tas bort.

Babylon är ett gissel som är svårt att ta bort själv eftersom det gärna återinstallerar sig efter en stund... Efter att man kört spybot så kan man dessutom behöva återställa Firefox sökmotor manuellt (den som används om man skriver en sökning direkt i adress-fältet).

Sedan kan det finnas kvar spår i Firefox av den, men här finns tips om hur man även rensar bort de resterna.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Till slut blev jag av med eländet! Problemet är att jag inte riktigt vet hur det gick till. Jag provade mängder med lösningar och jag misstänker att det var dessa i samverkan som fick bort skiten till slut. Möjligen var det viktigt att göra Firefox till standardwebläsare.

Bara den inte dyker upp igen! Jag skulle inte bli förvånad!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Search and Destory var for meg en god start sammen med en god opprydding i Programmer i Kontrollpanelet - siste biten var via about:config i Firefox, her stengte jeg av allt som kunne være Babylon eller iSearch som den brukte som namn i den varianten vi hadde.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag chansade lite och tog bort en "hämtad fil" med ett väldigt långt namn som började med WUA + 1 decimeter olika tecken och då försvann Babylon igen så nu verkar det som jag har lyckats!

Vad är Babylon för sorts bolag som bär sig åt på det viset?

Jappe

F

F.d. 53078

Guest

Den kommer tillbaka
Ta bort den i "about:sys"

Öppna Mozilla Firefox och navigeringsfältet skriv "about: config" det kommer en pop up som säger "Detta kan ogiltigförklara garantin" (bla bla bla) klicka det enda alternativet där och var en sida med en lista över filer, ovanpå kommer det att finnas ett sökfönster och det skriver "Babylon" Alla filer som följer har att göra med det här programmet och möjliggör funktion, så du måste klicka höger och välj alternativet Återställ till varje resulterande sökbara filer.

När du är klar att göra alla dessa steg Babylon kommer att vara helt bort från datorn.

Där kan ni okså lägga in URL till den sidan som skall vara din personala startsida.

Hoppas att ni förstår annars så kan nog Knut förklara.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

"Min" Babylon hade naturligtvis kommit tillbaka även om den låg lite lågt, avvaktande någonstans i bakgrunden men den fanns där!

Jag gjorde som juan norte föreslog, skrev in Babylon i sökfältet och högerklickade på alla Babylonfilerna (och de var många) och valde "återställ" och Babylon försvann!

Tack juan norte!

Jappe

PS. Nähä, den försvann inte alls men efter det att jag startat om datorn så har jag inte sett till den! Vi får se!

PS2. Nu är den tillbaka igen! Jag får spader!

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ett annat alternativ är att öppna registret med regedit och söka efter Babylon. Därefter tar man bort alla poster där Babylon förekommer.

OBS! Användes på egen risk!

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Har alla andra lyckats med att få bort Babylon?

Jag har röjt som sjutton i datorn, även Firefox åkte ut!

På Google Chrome finns det ingen Babylon! Ännu! Vi får se!

Jappe

F

F.d. 10936

Guest

Jobbar med datorer dagligen och det allra bästa som jag kan rekommendera är att ladda ner Superantispyware från SUPERAntiSpyware | Remove Malware | Remove Spyware - AntiMalware, AntiSpyware, AntiAdware! version) från en annan dator,
Starta Windows i felsäkert lägre. (F8 innan loggan kommer fram)
Starta programmet genom ett DOS-fönster (Start, kör, cmd, ex. f:, och sedan det av programmet slumpvis valda namnet (för att inte ev. virus och spyware skall känna igen processen). Skriv namnet, tryck Enter, välj den hårdaste genomsökningen. Programmet kommer att hitta hundratals saker inklusive s.k cookies. Rensa allt. Starta om burken normalt och gå till webbsidan Free Online Virus Scan - Antivirus Software - Trend Micro USA och kör en fullständig genomsökning.Detta funkar i 90% av de fallen jag råkat på, och då har det ofta varit värre än Babylon....

Lycka till, Christian

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nu har jag faktiskt fått bort Babylon i Firefox, (hoppas jag)! Däremot har det smugit in en annan lömsk jäkel, funmoods search, i Google chrome som som inte vill ge sig så jag tog bort Chrome. Synd för jag gillar Chrome!

Det börjar bli tröttsamt det här nu!

Jappe

PS. Trodde jag! Babylon är tillbaka!

Senast ändrad:
Toppen