• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B till C1 eller förlora behörigheten?

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag undersöker just nu vilka möjligheter som finns att behålla sina körkorts behörigheter om man flyttar inom EU och behöver byta sitt Svenska körkort till det lokala körkortet i det land man uppehåller sig i. Enligt EU-regelverket skall man behålla sina behörigheter och rättigheter oberoende vilket EU land man befinner sig i.

Men de länder jag frågat erkänner inte det Svenska undantaget på obegränsad vikt av personbilar, utan man kommer bli begränsad till max 3.5 ton. De svarar samtidigt att de automatiskt gav C1 behörigheter till de som inefattades på den tiden det var aktuellt, men att Sverige valde att göra en undantagsregel istället, som inte accepteras av andra länder.

Jag ställde således frågan till Transportstyrelsen som självklart säger att man får då ta en C1 behörighet om man vill behålla sina rättigheter. Jag har tagit detta vidare till EU komissionen för fri rörlighet inom EU. De meddelade idag att de skall granska problematiken och alternativt överlämna detta till Eu komissionen för prövning.

Dock är jag konfunderad över en del av svaret jag fick av Transportstyrelsens sektionschef gällande körkort. Hon skriver följande som jag behöver hjälp med att tolka, för när jag tolkar detta stycke inbillarjag mig att vårt svenska undantag endast gäller i Sverige och inte i övriga EU. Vilket skulle vara problematiskt för er som kör tyngre bilar utomlands på B behörigheten.

Hon skriver följande:
"Du förvärvade din B behörighet den 28 januari 1991 och har då även rätten att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, om behörigheten inte har varit återkallad. Du har därefter erhållit behörigheten BE den 17 augusti 2008 och denna behörighet ger dig bibehållen rätt att koppla till släpfordon utan totalviktsbegränsning om behörigheten inte har varit återkallad. Båda undantagsreglerna gäller nationellt och kan inte tillgodoräknas vid ett utbyte inom EES-staterna och kan inte heller utnyttjas om du väljer att använda ditt svenska körkort inom EES. "

Vad säger ni andra??

//Freddy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: B till C1 eller förlora behörigheten?

Skall man tolka det som att om man kör en bil över 3,5T får man hålla sig i Sverige? Eller har jag fattat fel? Detta är ju i så fall tvärs emot vad som sagts om fribrev som kunnat skrivas ut & ha med i fordonet vid färd utomlands.

Bennie
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.853
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: B till C1 eller förlora behörigheten?

Jag tolkar det så att man kan köra sin svenska PB registrerade husbil över 3,5 ton med svenskt B kort före 1996 inom EES.

Eftersom "Farfars regeln" även är ratificerad av många fler länder än EES i Wien fördraget, så fungerar det troligtvis även i många andra länder, så länge man har en svensk bil och svenskt B-kort före 1 Jul 1996.

Däremot tolkar jag det så att du inte har rätt att föra en utlänskregistrerad PB över 3,5 ton på B-kortet, oavsett när det är taget och det är nog detta som Transportstyrelsen menar i svaret ovan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: B till C1 eller förlora behörigheten?

Kan bare bekrefte Håkan sitt innlegg. Det står tydelig i unntaket at det gjelder svensk registrerte forsøk.

I de land som har/hadde overgangsregler var det bare Tyskland som ikke tidsbegrenset.

En kuriositet, en trenger ikke bytte kjørkort ved flytting innen EU/EES om en ikke trenger å fornye deler av det. Jeg trengte sist år å fornye min C1 og bodde i Sverige - fikk etter mye byråkratisk ventan dette, nå har jeg både C1 og svensk unntak på mitt kjørkort.

Men i Australia fikk jeg kun pbil uten test, her må en og bytte kjørkort om en flytter til en annen delstat.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: B till C1 eller förlora behörigheten?

Freddy! Du kanske skulle maila tillbaka Håkans ståndpunkt och höra hennes svar.
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: B till C1 eller förlora behörigheten?

Att få köra PB2 med B körkort över en totalvikt på 3.5 ton är en Svensk nationell övergångsbestämmelse.
Det finns inom EU andra nationella körkortsbestämmelser. I Belgien får man ta B-körkort från 17 års ålder, men de får endast köra i Belgien tills man fyllt 18 år. I Sverige kan man ta A1 körkort från 15 år, men i de flesta länder inom EU är åldersgränsen 16 år. Vi som bor här i Sydsverige kan inte åka över till Danmark med sin moppe förrån man fyllt 16 år.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.638
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B till C1 eller förlora behörigheten?

Så här står det på sid 59 i Kommissionens beslut av den 18 december 2012 om överensstämmelser mellan olika kategorier av körkort (bifogas):

Körkortsinnehavare som erhöll ett körkort för kategori B före den 1 juli 1996 är berättigade att köra personbilar med en högsta tillåtna totalvikt som överstiger 3 500 kg under förutsättning att fordonet är registrerat som personbil och inte som lätt lastbil. Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla. Om ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart berättigad att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 91/439/EEG. Vanliga förnyanden av körkortet påverkar inte giltigheten, vilket innebär att ovanstående rättighet inte berörs.

De fordon som vid tiden för övergångsregelns införande var personbilsregistrerade och hade en totalvikt överstigande 3,5 ton, var huvudsakligen vissa ambulanser. Det är tveksamt om det idag i Sverige finns andra "tunga" personbilar än husbilar, och det är tveksamt om det i andra länder över huvud taget finns några personbilsregistrerade fordon som är tyngre än 3,5 ton.

Övriga länder som har liknande övergångsregler (datum / begränsning):

Frankrike: 1975-01-20 / ingen viktbegränsning för husbilar
UK: 1997.12.31 / 8,25 ton
Tyskland: 1998.12.31 / 7,5 ton
 

Bilagor

  • Körkort.pdf
    1,6 MB · Visningar: 55
F

F.d. 53091

Guest
Sv: B till C1 eller förlora behörigheten?

Sagt det förut o säger det igen! Sverige säger att du har en behörighet men vägrar ge dig skriftligt ? Storebror bestämmer!:confused:
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: B till C1 eller förlora behörigheten?

Men! Det är väl Sverige som vägrar skriva det på körkortet?:swoon:
 
Toppen