Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Helt otroligt få ett körkort på posten utan att göra något som helst prov.Det vettigaste vore väl att man kan ansöka om att få ett C1-körkort. I och med det så begränsar jag min möjlighet att köra fordon över 7,5 ton. Idag kan jag köpa en PB 2 som väger 10 ton med ett vanligt b-körkort. Varför ska jag betala 5-7 tusen kronor på att skaffa C1 körkort och därmed begränsa mig själv. Därför tycker jag att alla vi som har B-körkort taget före 96 ska kunna ansöka om att få C1 gratis
Bernt
Så du menar att det är en så dramatisk skillnad att köra en husbil på exempelvis Fiatchassi som väger 3850kg jämfört med en identisk bil registrerad för 3500kg? Vad sedan yrkesförare har med saken att göra förstår jag inte heller. Det är väl inte många yrkesförare som kör husbil i yrket?
Som jag och många andra har skrivit så blev hela det här undantaget galet.
Att få köra en omtypad turistbuss på över 11ton är väl lite magstarkt.
Eftersom den här regeln från -96 nu finns och den har skapat en massa oreda om höga vikter och ev. problem utomlands så tycker jag fortfarande att man skulle ha givit dom som går under undantaget ett C1 och därmed begränsat vikten till 7,5ton och samtidigt gjort det solklart att få köra utomlands. Hade också varit ok med ett par tusen i avgift och en teoritimme.
Men dispansernas land fortsätter på sin krokiga bana i vanlig ordning. Ta bara skatten på dieselfordon.
När begreppet C1 infördes av EU fick alla tyskar det per automatik, så även norrmännen.
Det är tydligen bara transportstyrelsen som har en annan uppfattning. Kan det vara fadäsen när man delade ut C-kort till kreti och pleti på åttiotalet som är orsaken?
Menar du att alla som tagit körkort före 1/7 -96 skulle få ett C1-kort eller bara dom som har husbil över 3,5 t ? Man kan väl inte begränsa möjligheten för dom som ännu inte har köpt husbil men har tagit körkort före 1/7 -96. Många 38-40åringar och äldre skulle säkert uppskatta detta. Jag tror att ett rättvisare och säkrare sätt att lösa problemet med undantagsregeln vore att ta bort den då skulle alla som ville och kunde skaffa rätt behörighet.
Åke
Kreti och pleti skriver du, ja dom som skaffade sig C-kort genom att uppsöka en polisstation och genom ett osant intygande påstå att dom kört lastbil i betydande omfattning (men utan någon som helst vana) är värda det epitetet. Dom flesta som fick C-kort hade ju kört tankbilar och tunga lastbilar som anställda.
Åke
Håkan
Vad menar du med faller under dispensen? Menar du inte att personer som tagit körkort före 1/7-96 och inte har ett körkort som varit återkallat? Det är ju massor med personer som uppfyller det kravet skall alla få C1-kort?
Åke
Tycker det är märkligt att Sverige valde vägen med en undantagsregeln. Hur är det i övriga Europa? Vad känner till verkar det bara vara Sverige som målat in sig i ett hörn med sin undantagsregel och personbil klass2.