• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort efter -96...

F

F.d. 28965

Guest
Jag tog körkort i oktober -96 (attans) och får alltså bara köra fordon med en totalvikt upp till 3500 kg.
Hur ska jag bete mig för att få köra de tyngre fordon som andra med äldre B-körkort får köra?

Är det C-kort som gäller då, fastän fordonet inte är reggat som tung lastbil?

Letar just nu husbil och har hittat en del prisvärda bilar som varit för tunga för mig... :oops:
 
T

Teddi

Guest
Sv: B-körkort efter -96...

Jag tog körkort i oktober -96 (attans) och får alltså bara köra fordon med en totalvikt upp till 3500 kg.
Hur ska jag bete mig för att få köra de tyngre fordon som andra med äldre B-körkort får köra?

Är det C-kort som gäller då, fastän fordonet inte är reggat som tung lastbil?

Letar just nu husbil och har hittat en del prisvärda bilar som varit för tunga för mig... :oops:

hej fridde,,ja har en bil med totalvikt 3400kg,,ock en lastvikt på 590kg,inte alla som har de,,,

650 lång,,de finns många olika märken för dej,,ju tyngre bil-mer soppa,,

lycka till,,teddi,,
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: B-körkort efter -96...

Vad är det för bil måntro?
 
T

Teddi

Guest
Sv: B-körkort efter -96...

Vad är det för bil måntro?

en elnagh--4g,,ja tror inte att denna modell säljs i sverige,,de kan du kolla med pr-husbilar,,är köpt i tyskland,,

för övrigt kanske du ska titta på en bil med bra lastförmåga,,i o med ditt körkort,,finns säkert en hel del att välja på,,

teddi,,
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: B-körkort efter -96...

Kanske det, men det besvarade inte min fråga om körkort. ;)
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort efter -96...

Sverige kommer ganska snart att införa tredje körkortsdirektivet och därmed kommer vi att ha körkort C1 för framförande av tunga fordon upp till 7,5 ton. I samband med införandet och i samband med förändringen av yrkeskompetens för att yrkesmässigt framföra tunga fordon, kommer det att bli förändring för att få behörighet C och för nya C1.

Satsa på den bil du vill ha och skaffa körkort därefter.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: B-körkort efter -96...

Som det är nu så KAN du inte få tillstånd att köra en personbil klass II.
Vad du möjligen kan göra är att regga om den till lätt lastbil, om den håller sig under 3500kg maxvikt. Det beror dock på lite vad det är för bil.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort efter -96...

Hej
Kom till Finland och ta C1 körkort (infördes våren -10) kostnad ca 900 € 9h teori 5h körundervisning teoriprov och uppkörning vi tog detta i våras
Ha de paffw
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: B-körkort efter -96...

[FONT=&quot]Fridde, visst får du köra personbil klass II, men totalvikten får inte överstiga 3500 kg. Klass II innebär att bilen är försedd med permanent bostadsinredning (husbil) och har inget med totalvikten att göra.

Vilka fordon man får köra med olika körkort framgår av länken nedan:

[/FONT]Fordon du får köra /Körkortsportalen

[FONT=&quot]Birger[/FONT]
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: B-körkort efter -96...

Tack för länken.
Tolkar jag den infon rätt, så är det i dagsläget C-kort som gäller om B-kortet är för nytt.
(Personbil över 3,5 ton).
 
Toppen