Böter ges i syfte att få medborgare (som bryter mot någon paragraf...) att rätta in sig i ledet, alltså att inte göra om samma fel. Kontrollavgift borde ha samma syfte...
Så långt ingår detta i det numera omtalade samhällskontraktet i mening att vi överlämnat vissa delar, exempelvis att styra upp trafikstörande parkering av fordon, till utvalda organ (kommuner eller privata bolag) att utöva disciplinering via piskan i form av böter eller kontrollavgifter. Okej, så långt är till och med jag villig att stå för mina synder, problemet för mig är att acceptera denna maktfördelning när jag ges en bot/kontrollavgift som INTE är relaterad till vare sig trafiksäkerhet, handikapptillgänglighet eller framkomlighet utan endast har (som flera ovanstående exemplen visar) att göra med nitisk hänvisning till någon paragraf som rättfärdigar en bot/kontrollavgift.
Att acceptera en bot/kontrollavgift som uppenbarligen har till syfte att vara en inkomstkälla (som budgeteras på intäktssidan) har jag ytterst svårt för, däremot en förseelse av ovan beskrivna tre karaktärer är bara att svälja och gå vidare (surt sa räven...).
Tänk när (inte om) samhället lika godtyckligt/godtroget kommer att överlåta exempelvis bötfällning av fortkörning till kommuner och privata entreprenörer; i det läget tror jag att vi medborgare blir än mer skeptiska till eventuellt utfärdade böter, detta sista stycke var bara en spekulation.