Sv: Böter från Tyskland
Sluta nu upprepa det där mantrat som om det skulle vara en lag, det är det inte alls om man bara väljer rätt bil och tänker efter före.
Vi är just en barnfamilj på fyra personer i en 3,5-tons-bil och har hittills inte varit i närheten av några överlastproblem. Inför sommarens stora Europa-resa i juni så vägde det resklara och fullpackade ekipaget med alla tankar fyllda och familjen i 3400 kg då vi vägde oss strax efter avresan på vågen i Helsingborg, se bilden nedan två mil efter avfärd mot rivieran. Mer än så kommer vi aldrig någonsin att ha då vi för det första redan hade med mer än vi behövde och för det andra hade det inte fått plats mer, god marginal mao och plats för barnen att växa till sig några kg.
Däremot hade vi varit kraftigt begränsade under vår resa om vi hade varit tvungna att ta hänsyn till alla städer, zoner och gator där man inte får köra med tyngre bilar än 3,5 ton. För vår del innebär en tyngre bil enbart begränsande nackdelar, inkluderar man även alla lägre hastighetsgränser, omkörningsförbud osv så är det stora sådana, och är helt enkelt inte ens ett alternativ då vi inte kan använda en sådan som vi vill använda en husbil. Den förra bilen begränsades av miljözonerna vilket var den primära orsaken till uppbytet, ville då självklart inte ha andra begränsningar på den nya.
Eller så betalar man cirka 250 kr i böter och åker vidare, skulle tro att överlastproblemet med 3,5 tons bilar är betydligt större har hört om folk som plockat bort skärmarna på sina cyklar för att spara vikt.
För en barnfamilj blir det ingen vidare semester i en plåtis det är inte bara pensionärer som åker husbil.
Jag hade jämfört det med p-böter händer ibland och är lite förargligt men livet går vidare.
Lars
Sluta nu upprepa det där mantrat som om det skulle vara en lag, det är det inte alls om man bara väljer rätt bil och tänker efter före.
Vi är just en barnfamilj på fyra personer i en 3,5-tons-bil och har hittills inte varit i närheten av några överlastproblem. Inför sommarens stora Europa-resa i juni så vägde det resklara och fullpackade ekipaget med alla tankar fyllda och familjen i 3400 kg då vi vägde oss strax efter avresan på vågen i Helsingborg, se bilden nedan två mil efter avfärd mot rivieran. Mer än så kommer vi aldrig någonsin att ha då vi för det första redan hade med mer än vi behövde och för det andra hade det inte fått plats mer, god marginal mao och plats för barnen att växa till sig några kg.
Däremot hade vi varit kraftigt begränsade under vår resa om vi hade varit tvungna att ta hänsyn till alla städer, zoner och gator där man inte får köra med tyngre bilar än 3,5 ton. För vår del innebär en tyngre bil enbart begränsande nackdelar, inkluderar man även alla lägre hastighetsgränser, omkörningsförbud osv så är det stora sådana, och är helt enkelt inte ens ett alternativ då vi inte kan använda en sådan som vi vill använda en husbil. Den förra bilen begränsades av miljözonerna vilket var den primära orsaken till uppbytet, ville då självklart inte ha andra begränsningar på den nya.
Bilagor
Senast ändrad: